• Anonym (Undrar)

Är jag transofobisk?

Jag har en fråga som kanske är märklig, men hur vet man om man är transfobisk?

Jag tycker att alla ska få älska den de vill, ligga med vem de vill och se ut hur de vill. Jag stöttar dragqueens, gays, queer osv och tycker det är härligt och befriande. Jag älskar verkligen folk som gör sin grej om man säger så - go for it! Jag tycker absolut inte det är äckligt med homosexuella par eller transpar, tvärtom tycker att det är fint att de hittat varandra! Jag tycker det är fint att barnböcker visar inkludering och kunde inte bry mig mindre om debatten om att dragqueens läser böcker för barn på biblioteket osv. 

Jag ser mig inte som homofobisk eller transfobisk med andra ord.

En sak jag dock har otroligt svårt för och som jag fått höra är transfobisk av en vän, är män som tävlar i kvinnors kategorier i sport och spöar skiten ur andra kvinnor. När jag nämnde detta för en vän och sa "biologiska kvinnor" så så hon att jag var transfobisk som uttryckte mig så. Jag tycker att alla ska få vara precis som de vill, men jag tycker det är orättvist när man använder sina rättigheter på någon annans bekostnad (typ som att ta förstapriset och äran från någon annan som inte har samma förutsättningar, typ född kvinna och har annorlunda muskelmassa). Jag retar mig på att man inte kan enas om att det faktiskt bara finns två kön utan ska hålla på att jiddra om att det finns ett tredje kön också. Rent biologiskt finns det inte det, så varför förneka? Däremot är kön som social konstruktion något HELT annat, och det tycker jag att man kan hålla flytande och att alla ska få bära vilka kläder de vill exempelvis, ha peruk eller vad man nu känner för.

Men min huvudsakliga fråga är: är det transofobisk att inte hålla med om att det finns mer än två kön?

• Svar på tråden Är jag transofobisk?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (M) skrev 2023-06-25 22:14:29 följande:
    Det handlar om att försöka föreställa sig att ha fel köns kropp.
    Ja, jag förstod det - men det går nog inte att föreställa sig. Det är omöjligt att hoppa in i en annan människors känsla sådär.
  • Core

Jag låter alla göra vad de vill utan behovet att egentligen yttra åsikter om det.

Men nu när vi har det på tal - I all yttre identifikation som tar för starkt uttryck i oss själva finns något stört. En född kvinna går sällan runt och identifierar sig som, att den identifikationen måste uttryckas och berättas för omvärlden.

MEN en brasklapp här är att det egentligen är lika stört att ha en stark identifikation med rikedom eller kändiskap, eller vad som helst som man måste visa för världen och låta bli en del av sig själv. 

Vad vill jag ha sagt? Jo alla har vi mer eller mindre störningar, och de som låter underminerande av den påhittade identiteten har de värsta. 

Vem du än är, lek med form, men låt det aldrig uppsluka dig och tro att det du visar utåt är du

• Cunnilina
    Anonym (M) skrev 2023-06-25 12:04:29 följande:
    Jag är kvinna och hade avskytt att ha en manskropp, men du hade alltså varit OK med det? Tänk dig att du vaknar upp med en manskropp i morgon, du är fortfarande du och har samma liv som nu.  Inga problem?
    Jag tror att jag hade älskat att ha en manskropp, kuken verkar ju så kul!! Men jag är fullt nöjd som kvinna. Jag funderar över dem som inte känner sig som det kön man fötts i, hur känns det att vara av ett speciellt kön? Känns det på ett speciellt sätt att vara man eller kvinna? Jag är född kvinna och tycker inte att det känns på något speciellt sätt så jag har lite svårt att förstå hur man så säkert kan känna att man "är i fel kropp". 
  • Polyrytm
    Anonym (Suck och stön) skrev 2023-06-25 22:40:17 följande:
    Nej. För min del är frågan färdigdiskuterad för flera år sedan. Om andra vill tröska på och skita i vad vetenskapen säger så får ni göra det. Jorden är rund hur mycket folk än skriker. 
    Så varför droppar du ett gäng videor i tråden om du har diskuterat färdigt?

Ska vi titta på en 1 timmes lång video för att...ja vadå? Håller du med om budskapet i videorna eller vad är din poäng?

Jag drar slutsatsen att videorna är för att trans"kvinnor" ska få tävla mot kvinnor i sport, eller har jag fel?

Vad menar du är vetenskapligt belagt? Att män är kvinnor eller vad menar du?🙂
  • Wattie

Har du kromosom uppsättningen XY ska du/får du inte tävla mot XX. Däri ligger också problematiken med Caster Semenya då hen har uppsättning XY, testiklar och inga äggstockar men ett kvinnligt yttre könsorgan.

Fördelen att födas med XY kan aldrig medicineras bort med östrogen och testosteron blockerare.

Mvh

• Anonym (even)

I dagens jämställda samhälle borde man ta bort könsindelning i idrott, låt alla tävla mot alla.

• Polyrytm
    Anonym (even) skrev 2023-06-26 12:03:15 följande:

I dagens jämställda samhälle borde man ta bort könsindelning i idrott, låt alla tävla mot alla.

könsindelning i idrott, låt alla tävla mot alla.

Det hade ju varit så orättvist och ojämnt så det hade inte ens varit kul.
  • Anonym (even)
    Polyrytm skrev 2023-06-26 12:22:33 följande:

Är man inte bra nog att ligga i toppen så hade man självklart inte tävlat där, så det hade varit lika jämnt som det är nu.
  • Anonym (jag)

Du lever i Sverige och i Sverige finns det 3 saker som är heliga och trumfar allt annat och det är.

1) Feminism
    2) Woke
    3) Egoism

Så nej, du är inte fobisk, det är samhället som är fobisk mot yttrandefrihet 

• Anonym (jag)
    Polyrytm skrev 2023-06-26 12:22:33 följande:

Japp men det hade varit ett finger i ögat på alla foliehattar som påstår att "kön är en social konstruktion"
Svar på tråden Är jag transofobisk?