• Anonym (Undrar)

Är jag transofobisk?

Jag har en fråga som kanske är märklig, men hur vet man om man är transfobisk?

Jag tycker att alla ska få älska den de vill, ligga med vem de vill och se ut hur de vill. Jag stöttar dragqueens, gays, queer osv och tycker det är härligt och befriande. Jag älskar verkligen folk som gör sin grej om man säger så - go for it! Jag tycker absolut inte det är äckligt med homosexuella par eller transpar, tvärtom tycker att det är fint att de hittat varandra! Jag tycker det är fint att barnböcker visar inkludering och kunde inte bry mig mindre om debatten om att dragqueens läser böcker för barn på biblioteket osv. 

Jag ser mig inte som homofobisk eller transfobisk med andra ord.

En sak jag dock har otroligt svårt för och som jag fått höra är transfobisk av en vän, är män som tävlar i kvinnors kategorier i sport och spöar skiten ur andra kvinnor. När jag nämnde detta för en vän och sa "biologiska kvinnor" så så hon att jag var transfobisk som uttryckte mig så. Jag tycker att alla ska få vara precis som de vill, men jag tycker det är orättvist när man använder sina rättigheter på någon annans bekostnad (typ som att ta förstapriset och äran från någon annan som inte har samma förutsättningar, typ född kvinna och har annorlunda muskelmassa). Jag retar mig på att man inte kan enas om att det faktiskt bara finns två kön utan ska hålla på att jiddra om att det finns ett tredje kön också. Rent biologiskt finns det inte det, så varför förneka? Däremot är kön som social konstruktion något HELT annat, och det tycker jag att man kan hålla flytande och att alla ska få bära vilka kläder de vill exempelvis, ha peruk eller vad man nu känner för.

Men min huvudsakliga fråga är: är det transofobisk att inte hålla med om att det finns mer än två kön?

• Svar på tråden Är jag transofobisk?
  • Anonym (ickebinär)
    Anonym (jag) skrev 2023-06-26 18:22:38 följande:
    Så du menar att alla människor ska fråga dig vad du vill bli kallad för? Varför skulle de göra det om de tycker du ser ut som en man och i 9 av 10 fall så vill en person som ser ut som en man oxå bli kallad för en man?

Och om du kräver att andra inte ska behandla dig som vilken annan person som helst (dvs där man inte frågar vad personen vill bli kallad för utan utgår efter vad personen ser ut som) utan annorlunda så är det ju inte att bli behandlad som vilken annan individ som hest du kräver utan snarare positiv särbehandling, dvs du vill att andra ska vara MER hänsynsfulla mot dig än vad de är mot andra.

Dessutom ska man inte sticka under stol med att det är ickebinärer som bryter av mot normen och inte tvärtom och vill man inte att andra ska kalla en för vad man brukar kalla någon som ser ut som en man/kvinna så är det upp till DIG att informera andra om att du vill bli kallad något annat, inte andra som ska springa runt och fråga dig. 

Jag tror att många ickebinärer lider av kronisk offerkomplex och ser kränkningar och fobier där inget sånt var menat. Folk i allmänhet utgår inte ifrån undantag, de utgår ifrån det som är vanligast och det gör förmodligen du med i andra sammanhang. Om du går på indisk restaurang så utgår du förmodligen från att de som är där gillar just indisk mat och inte falukorv och att nån då känner sig kränkt över att du tog för givet att personen gillade indiskt och borde ha frågat först är ju ärligt talat ganska löjligt.

Det är verkligen inte det jag säger... Jag säger att personer aldrig lyckas gissa vad jag är... och det är verkligen 50/50 med vad de tillslut gissar på.... Jag ser inte ut som vare sig man eller kvinna... Så det är omöjligt att utgå efter vad jag "ser ut som". Men sen bryr jag mig inte så mycket men när de frågar vad jag vill använda för pronomen så svarar jag det. Frågar man mig om jag är man eller kvinna så säger jag att jag är icke binär... Frågar man vad jag heter så säger jag mitt namn. 
    I slutändan är jag nöjd bara man behandlar mig som alla andra... Men jag kommer inte säga vad jag har i mina byxor för att stilla andras nyfikenhet. Svårare än så är det inte. 

Och nej det är inte offerkomplex. Jag kräver inte att folk frågar mig mina pronomen och jag är inte otrevlig mot personer som tar fel. Konvon brukar gå ungefär så här: 

"Ehi du X.... vänta du är en.... X?... eller hur?"

"Haha nej det är jag inte med det är ok kan jag hjälpa till med något?"

"Ah så du är en Y!"

"Eh nej faktiskt inte. Men vill du ha hjälp med något?"

"Så du är en X alltså?"

"Nej som sagt jag är inte det. Jag är icke binär... Men vad ville du ha hjälp med?" 

"Så du är inte X och inte Y?"

"Precis! Ville du ha hjälp med något?"

"Men vad är du? Du måste ju vara X el Y!"

"Nej jag är icke binär men som sagt kan jag hjälpa dig med något?"

"Fast vad är du född som?"

"Ja jag var född som mig... Vill du inte ha hjälp så går jag vidare!"

"Men vad heter du då?"

"Jag heter SSSSSS" 

"Det är ju ett namn för en Y! Så då är du en Y!"

"Nej jag är fortfarande icke binär men det är ok...." 

"Men föddes du som Y eller X? Vad har du mellan benen" 

....

Jag tar inte illa upp och jag bråkar inte om man säger fel... Men jag måste hela tiden svara och svara och svara för folk är inte nöjda om jag inte ger dem alla detaljer. 

• Anonym (ickebinär)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-06-26 19:59:34 följande:
    Fast det finns bara två kön: man och kvinna. Sen vad man vill göra med sin utgångspunkt är fritt fram, men faktum är att det finns bara två! Transkvinnor är inte kvinnor, de är just transkvinnor - en född man som numera lever sitt liv som kvinna. Det gör inte transkvinnan mindre värd än en biologisk kvinna. Alla är lika bra på sitt sätt! Men det är fortfarande inte en biologisk kvinna. Varför är det så hemskt och fel att säga och varför gör det med till transofobisk genom att säga?

Eller kanske framförallt: varför tycker transkvinnor att det är så hemskt att vara just transkvinna, att de konstant försöker övertyga alla andra om att de visst är en kvinna?

Suck... du är transfobisk (och ignorant som sagt det finns inte två kön men jaja...).... vad är det som är så svårt med att höra det? Att det rasar bilden du har av dig själv som så öppen och förstående och att någon säger att du inte är så öppen som du tror gör att du måste se på dig själv i ett annat ljus? 

Det är lugnt... som du ser här bland alla svaren så är du inte ensam om att vara transfobisk (inte heller att vara det men inte vilja bli kallad det....) du kommer inte bli ensam. Förstår inte varför man är så ok med att ha åsikterna men inte ok med att kallas det som åsikterna betyder... 

• Anonym (ickebinär)
    Anonym (kvinna?) skrev 2023-06-26 23:10:33 följande:
    Det här har jag svårt att förstå. Min ?inre röst? har verkligen inget kön. Och beskrivningen av ens kön utan att nämna genitalier, hur skulle den beskrivningen kunna se ut? Jag skulle beskriva mitt kön med genitalierna, eftersom det är det det för min del innebär. Jag är ärligt nyfiken, för att jag inte förstår. För mig är mitt kön något som jag råkade födas med, inte något som definierar hela min person. Jag är ?ok? med att vara kvinna, men hade jag fötts i en pojkkropp tror jag att jag hade varit lika ok med det.
    Ok så förklara för mig vad en kvinna är.

Och sedan vad en man är.... 
  • Tow2Mater
    Anonym (ickebinär) skrev 2023-06-27 12:19:24 följande:

Det är verkligen inte det jag säger... Jag säger att personer aldrig lyckas gissa vad jag är... och det är verkligen 50/50 med vad de tillslut gissar på.... Jag ser inte ut som vare sig man eller kvinna... Så det är omöjligt att utgå efter vad jag "ser ut som". Men sen bryr jag mig inte så mycket men när de frågar vad jag vill använda för pronomen så svarar jag det. Frågar man mig om jag är man eller kvinna så säger jag att jag är icke binär... Frågar man vad jag heter så säger jag mitt namn. 
    I slutändan är jag nöjd bara man behandlar mig som alla andra... Men jag kommer inte säga vad jag har i mina byxor för att stilla andras nyfikenhet. Svårare än så är det inte. 

Och nej det är inte offerkomplex. Jag kräver inte att folk frågar mig mina pronomen och jag är inte otrevlig mot personer som tar fel. Konvon brukar gå ungefär så här: 

(tonårskonversation raderad)

....

Jag tar inte illa upp och jag bråkar inte om man säger fel... Men jag måste hela tiden svara och svara och svara för folk är inte nöjda om jag inte ger dem alla detaljer.

Låter ju mest som en konversation med en rastvakt på en hogstadieskola. Att folk i allmänhet mer än i enstaka situationer skulle bry sig har jag svårt att se, mellan alla piercingar, tatueringar, rosa hår och andra utseendemässiga fantasifoster som florerar därute. De är dessutom i allmänhet alltfor upptagna med sina skärmar.
  • Anonym (ickebinär)
    Anonym (kvinna?) skrev 2023-06-26 23:10:33 följande:
    Det här har jag svårt att förstå. Min ?inre röst? har verkligen inget kön. Och beskrivningen av ens kön utan att nämna genitalier, hur skulle den beskrivningen kunna se ut? Jag skulle beskriva mitt kön med genitalierna, eftersom det är det det för min del innebär. Jag är ärligt nyfiken, för att jag inte förstår. För mig är mitt kön något som jag råkade födas med, inte något som definierar hela min person. Jag är ?ok? med att vara kvinna, men hade jag fötts i en pojkkropp tror jag att jag hade varit lika ok med det.

Genitalierna är ju bara en sak av vad som gör dig till man eller kvinna... 

En man skall ha penis, testiklar, hårig kropp, adamsäpple, osv osv
    En kvinna skall ha vagina, livmoder, bröst, föda barn, ha mens, mindre hår på kroppen

Men om en kvinna förlorar sina bröst, sitt långa hår, inte kan få barn... är det en kvinna? 

Vi är så mycket mer än det fysiska könet och de flesta vet från det att de är små vad de är! De känner inom sig att de är små flickor eller små pojkar... sen finns det de som är som mig som inte riktigt visste vad de var... eller som dig som inte bryr sig vad de är... 

Det är det som så många inte förstår... vi är de vi är inombords också... är du trans så stämmer inte det vi är inombords överens med det vi är fysiskt. Det skaver, det är obekvämt, eller det kan till och med göra fysiskt ont. För vissa kan man leva med kroppen, bara man får höra namn och pronomen som stämmer. Andra behöver ändra saker på kroppen för att må bra men kanske inte ens bryr sig om namnet eller pronomen. 

Det är din själ... ditt inre... du bryr dig inte om förpackningen. Vilken förpackning din själ har spelar ingen roll för dig. För mig är det lite samma sak... Men samtidigt kan jag ibland vilja vara i en typ av förpackning... ibland vill jag vara i en annan... och ibland önskar jag att jag var helt och hållet utan förpackning och bara var jag... Sen har vi andra personer som säger jag känner mig som den här typen av förpackning som jag är i... 

När jag ser på mig själv, tänker på mig själv, ja då är jag inte varesig man eller kvinna... Jag kan vissa dagar se kvinnlig ut, andra dagar kan jag se manlig ut... för att det stämmer med mitt humör... Men de flesta dagar så bryr jag mig inte och då ser jag tydligen helt androgyn ut... eftersom personer inte lyckas se vad de skall kalla mig... 

Helt ärligt vet jag inte ens varför jag fick för mig att börja försöka förklara saker... inbillar mig ibland att folk kanske skall förstå mer och sluta sprida hat och lögner som vissa gör bara de får höra någons faktiska upplevelser... Ignorans och okunskap kan göra saker läskiga... och om man aldrig träffar någon som är trans så är det så mycket lättare att agera som vissa gör... Men jag glömmer varje gång av att jag öppnar mig för andras negativa energi... och att läsa vissa svar i denna tråden har totalt dränerat mig... Det är så skadligt... Det är så sorgligt att folk bryr sig så lite om andra människors känslor att de fortsätter sprida skit och hat... 

Jag orkar inte så jag lämnar denna tråden nu... TS är transfob, andra i tråden är transfober (och några homofober också... och rädda för böcker lästa för barn... ) men de vill inte kallas det för nej de är inte transfober de bara inte tycker om tranpersoner och anser att de är fel och inte det könet de identifierar sig med... 

Orkar inte... så mycket hat och så mycket negativitet... Jag tänker fortsätta med mitt liv... alla i mitt liv accepterar mig och kan hantera mina pronomen utan problem... och jag får väl vara tacksam för det... jag är inte omgiven av ignoranta och onda människor... Tack och lov... 

• Meddelande borttaget
  • Tow2Mater

Hej då. Lycka till. Men kanske du borde byta jobb om det ar nivån på era jobbdiskussioner.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (ickebinär) skrev 2023-06-27 12:27:25 följande:

Suck... du är transfobisk (och ignorant som sagt det finns inte två kön men jaja...).... vad är det som är så svårt med att höra det? Att det rasar bilden du har av dig själv som så öppen och förstående och att någon säger att du inte är så öppen som du tror gör att du måste se på dig själv i ett annat ljus? 

Det är lugnt... som du ser här bland alla svaren så är du inte ensam om att vara transfobisk (inte heller att vara det men inte vilja bli kallad det....) du kommer inte bli ensam. Förstår inte varför man är så ok med att ha åsikterna men inte ok med att kallas det som åsikterna betyder... 

Men hur kan jag vara transfobisk när jag bara konstaterar att det finns två biologiska kön?? Det ÄR så? Det är inget man kan tro på eller ifrågasätta utan det är ren vetenskap? Jag kunde lika gärna sagt att jorden är runt och snurrar runt solen - det är bara ett rent vetenskapligt faktum.

Jag säger gång på gång att jag inte tycker att biologiska kvinnor är bättre än transkvinnor - så HUR gör det mig transfobisk? Bara för att jag inte säger att någon som föddes med pung och snopp har precis samma biologiska uppbyggnad som en som föddes med en livmoder? Det blir lite "kejsarens nya kläder" över det hela - liksom alla VET men alla ska låtsas som att det är på något annat sätt i rädsla för att någon som du ska sucka och säga "ja, du är transfobisk!".

Kan vi inte bara komma överrens om att alla är bra som de är - man som transman, kvinna som transkvinna - och samtidigt hålla med om de vetenskapliga lagarna? Varför är det så fel?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (ickebinär) skrev 2023-06-27 12:28:28 följande:
    Ok så förklara för mig vad en kvinna är.

Och sedan vad en man är.... 
    En kvinna är en vuxen människa av hon-kön.
    En man är en vuxen människa av han-kön.

Alla kvinnor kanske inte kan föda barn precis som inte alla män kan producera spermier - men de är avvikande i den mån att något då gått fel. De är dock inte mindre män eller kvinnor av den anledningen. Precis som att vi kan utgå från att alla människor föds med två ben, så finns det människor som har ett ben eller inga ben. Det gör dem dock inte till något annat än människor, utan de är fortfarande människor men där något gått fel.
  • Anonym (M)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-06-27 14:02:41 följande:
    Men hur kan jag vara transfobisk när jag bara konstaterar att det finns två biologiska kön?? Det ÄR så? Det är inget man kan tro på eller ifrågasätta utan det är ren vetenskap? Jag kunde lika gärna sagt att jorden är runt och snurrar runt solen - det är bara ett rent vetenskapligt faktum.

Jag säger gång på gång att jag inte tycker att biologiska kvinnor är bättre än transkvinnor - så HUR gör det mig transfobisk? Bara för att jag inte säger att någon som föddes med pung och snopp har precis samma biologiska uppbyggnad som en som föddes med en livmoder? Det blir lite "kejsarens nya kläder" över det hela - liksom alla VET men alla ska låtsas som att det är på något annat sätt i rädsla för att någon som du ska sucka och säga "ja, du är transfobisk!".

Kan vi inte bara komma överrens om att alla är bra som de är - man som transman, kvinna som transkvinna - och samtidigt hålla med om de vetenskapliga lagarna? Varför är det så fel?
    Det finns intersexuella där man inte kan avgöra vilken kön de har, men det motsäger väl egentligen inte att det finns två kön.

Men, vad har egentligen detta att göra med diskussionen om vem som ska få delta i damidrott? Det är väl inte så att problemet brukar vara att de som anser sig tillhöra ett annat kön än man eller kvinna, propsar på att få tävla med damerna?
Svar på tråden Är jag transofobisk?