• Anonym (Undrar)

Är jag transofobisk?

Jag har en fråga som kanske är märklig, men hur vet man om man är transfobisk?

Jag tycker att alla ska få älska den de vill, ligga med vem de vill och se ut hur de vill. Jag stöttar dragqueens, gays, queer osv och tycker det är härligt och befriande. Jag älskar verkligen folk som gör sin grej om man säger så - go for it! Jag tycker absolut inte det är äckligt med homosexuella par eller transpar, tvärtom tycker att det är fint att de hittat varandra! Jag tycker det är fint att barnböcker visar inkludering och kunde inte bry mig mindre om debatten om att dragqueens läser böcker för barn på biblioteket osv. 

Jag ser mig inte som homofobisk eller transfobisk med andra ord.

En sak jag dock har otroligt svårt för och som jag fått höra är transfobisk av en vän, är män som tävlar i kvinnors kategorier i sport och spöar skiten ur andra kvinnor. När jag nämnde detta för en vän och sa "biologiska kvinnor" så så hon att jag var transfobisk som uttryckte mig så. Jag tycker att alla ska få vara precis som de vill, men jag tycker det är orättvist när man använder sina rättigheter på någon annans bekostnad (typ som att ta förstapriset och äran från någon annan som inte har samma förutsättningar, typ född kvinna och har annorlunda muskelmassa). Jag retar mig på att man inte kan enas om att det faktiskt bara finns två kön utan ska hålla på att jiddra om att det finns ett tredje kön också. Rent biologiskt finns det inte det, så varför förneka? Däremot är kön som social konstruktion något HELT annat, och det tycker jag att man kan hålla flytande och att alla ska få bära vilka kläder de vill exempelvis, ha peruk eller vad man nu känner för.

Men min huvudsakliga fråga är: är det transofobisk att inte hålla med om att det finns mer än två kön?

• Svar på tråden Är jag transofobisk?
  • ClumsySmurf
    Anonym (ickebinär) skrev 2023-06-26 15:05:13 följande:
    Är jag transofobisk?

Det är lite att packa upp här...

1. Biologisk kvinna... alla är biologiska... motsatsen till biologisk är eeeh.. en sak... Så just den formuleringen är inte helt ok... Men de flesta förstår vad du menar. Men som sagt, den känns inte helt fräsch... Motsatsen till Trans är Cis (även om många transfober fått för sig något helt annat...) så det är mer korrekt att använda det uttrycket. Cis kvinna är en person som identifierar sig själv som det könet man sa vid födseln.

2. Visst, det är många som tror att transkvinnor som vuxit upp som män är så mycket starkare och allt möjligt... Men nu är det ju så att man tappar muskelmassan extremt snabbt. Det är inte många transkvinnor som är bland världsatleterna. Däremot finns det några transmän som vinner i de sporter de håller på med... Mot andra män... och om det nu skulle vara så att det hela beror på hur man föddes så borde ju de per automatik förlora... Så det är helt enkelt inte en så stor fördel att vara transkvinna som vissa tycks tro... det är ingen fördel alls skulle man kunna säga, annars skulle transkvinnor alltid vinna och det gör de inte... Jag kan ju tycka att man kan titta på helheten. Om du precis börjat din resa så är det såklart fler fördelar, men låt oss säga en person som är uppvuxen som trans, tagit hormoner för att stoppa tillväxt av muskler osv...varför kan inte de få vara med? De har ju inte mer muskelmassa!

3. Jag ser att du inte är biolog... För news flash... Biologer är väldigt tydliga med att det finns fler än 2 kön. Det är inte inte så svårt i slutändan. Ja, det finns män och det finns kvinnor. Fine, XY och XX. Men sen har vi många variationer på det. Vissa är XXY, andra är XYY och så finns det flera variationer på det. Könshormoner och genetiska variationer kan påverka könstilldelningen hos människor. I den vanligaste formen av könsdetermination har individer med XX-kromosomkombinationer biologiskt sett kvinnligt kön, medan individer med XY-kromosomkombinationer har biologiskt sett manligt kön. Det är dock viktigt att notera att kön inte bara bestäms av kromosomerna, utan det finns också andra genetiska och biologiska faktorer som kan påverka könets utveckling.

När det gäller genetiska variationer på XX och XY finns det många möjliga mutationer och variationer som kan uppstå. Det är omöjligt att ge en exakt siffra på hur många variationer som kan finnas, eftersom människans genetiska variation är omfattande och komplex.

Vidare kan genetiska variationer påverka olika aspekter av könstilldelningen och könens utveckling. Vissa variationer kan påverka könsidentiteten, könsuttrycket eller könsspecifika egenskaper. Det finns också vissa genetiska variationer och syndrom som kan påverka könsutvecklingen och resultera i intersexuella tillstånd, där individens könsegenskaper inte passar in i den typiska binära uppdelningen mellan manligt och kvinnligt kön.

Sammanfattningsvis är det omöjligt att ange en exakt siffra för antalet genetiska variationer på XX och XY, eftersom människans genetiska variation är komplex och varierad.

Så nej det finns inte bara två kön, bara någon som inte är biolog skulle påstå det... Så därför vet jag att du inte är biolog.

Och det är fine, du kan vara okunnig om det om du vill, men vad är problemet egentligen? Jag är en av de där läskiga "tredje könet" (hmm tänk om det vore så enkelt... men det är ju ganska så mycket mer komplext än så.) Jag är 43 år gammal och har hela livet känt det som om jag var obekväm med mig själv. Jag har aldrig känt mig bekväm. Det har varit svårt att sätta fingret på det... Men redan som barn när de delade upp killar och tjejer stod jag kvar i mitten och visste inte vart jag skulle gå. Medan lärare påpekade vart jag skulle gå... men det kändes aldrig rätt... Jag lekte med leksaker som var typiska för både tjejer och killar och jag klädde mig ena dagen som det ena och andra dagen som det andra. Jag tyckte inte om när man kallade mig allt det där som var kopplat till vad alla tyckte jag hade för kön. Men jag förstod det inte. Jag visste bara att jag inte var "det"... det var fel... jag mådde dåligt av att man sa det hela tiden... Jag passade inte in på den andra sidan heller... Det var precis lika fel... Däremot gillade jag om man ibland "tog fel" och det gjorde man ofta... Men allra bäst tyckte jag om när vuxna i ren desperation kunde fråga mig vad jag var... Och då brukade jag stolt svara med bara mitt namn! Inte det ena eller det andra jag var jag!

Jag kunde aldrig förstå, jag försökte passa in på samhällets bild av mig, jag gillade det kön som man förväntade sig vilket ju förenklade det hela. Men fick ofta höra att jag inte klädde mig korrekt eller uppförde mig korrekt... Inte för att jag brydde mig, jag gör väl som jag vill! Men problemet var djupare. För så fort någon kallar mig något som hör ihop med det könet de tycker jag har så mår jag dåligt... Jag har verkligen försökt. Men det har gett ångest. Jag mår fysiskt dåligt... Jag har varit aktiverad i en kristen grupp där det är väldigt uppdelat efter kön, och jag har försökt, jag har verkligen försökt men har bara känt mig bekväm när man haft kombinerade aktiviteter. Det hela slutade med att jag efter många långa sömnlösa nätter bröt ihop mitt under ett möte i denna grupperingen, sittandes i ett rum omringad av konservativa och äldre personer (jag var yngst där) jag började skaka, hyperventilera... trodde jag skulle svimma... och plötsligt så insåg jag... och det bara flödade ur mig... jag är icke binär... jag hör inte hemma här, jag mår inte bra här... Jag fick ett helt fantastiskt mottagande och min far var i samma hus och när han fick höra vad som hände hjälpte han mig hem och konstaterade att han inte var förvånad... och han har verkligen stöttat mig! Kom hem till min partner... satt mig ner livrädd för deras reaktion... "Älskling... jag är icke binär..."...tillsvar fick jag "ok trodde du inte jag redan visste det?"... "älskar du mig ändå?"... "ja inget har ju ändrats mellan oss! Du är du!" ...

Berättat för vänner och de säger också alla att de inte är förvånade, de ser att det stämmer mycket mer med vem jag är. Jag mår bättre och som sagt INGEN är förvånad. Även de som aldrig ens haft funderingar i de riktningarna har konstaterat att de helt plötsligt förstår det hela när de ser hur jag är och faktiskt pratar med mig om hur jag känner det. Bästa reaktionen var en av mina första partners från när jag var 18 som hörde av sig och meddelade att de var förvånade över att jag "kom ut" nu... för de trodde jag reda gjort det då för över 20 år sedan :-P För vi hade haft långa samtal där jag hade varit väldigt tydlig med mina känslor kring mig själv och ja hehe tydligen fast jag inte hade orden för det då så hade jag förklarat det så de hade förstått... Enda skillnaden nu är att jag har ord för vad jag är och därför kan jag säga till andra att hej jag är icke binär! Jag behöver inte låtsas vara något annat. Det är en otroligt skön känsla...

Så försöker du säga att vi icke binära inte finns eller att det bara finns två kön... då är du helt klart ute och cyklar. Det är ok att inte vara kunnig och därför inte veta hur biologi faktiskt funkar men att använda formuleringar som "jiddrar om tredje kön" (framförallt när du är den som har fel....) är ganska så fobiskt. I slutändan det vi ber om är att bemötas med respekt och empati... Du kanske inte förstår, men det hindrar inte att du använder de namn och pronomen vi ber om, det är inte så svårt... Och ja att du inte förlöjligar oss och våra upplevelser.

3. Jag ser att du inte är biolog.
    Du får gärna förklara blommor och bin för mej, det finns spermier (hane), ägg (hona) vad har jag missat?
    Vilja fler sätt finns det för människor och katter att få barn?

Den forskning du utgår ifrån för att konstatera att du är det "tredje könet" är genusforskning, där är man väldigt överens om att man föds som blanka blad men man är inte lika överens om att kön är en social konstruktion, alla genusforskare har ju inte köpt det jordan peterson kallar för postmodern ny marxism, och alla biologer är inte woke, det är inte ens alla transexuella.

Jag vet inte någon som kan förklara icke binär/flera kön utan att byta samtalsämne till stereotyper/genus precis som du gjorde men det blir konstigt eftersom man inom genusforskningen, precis som du skrev slagit fast att könstillhörighet har inget att göra med vilka leksaker man gillar och kläder man bär.
    Hypotetiskt bör man bli väldigt androgyn med genusneutrala föräldrar och få ett icke binärt genus men genus och kön är ju helt olika saker.

Tillbaka till "ruta" 3
    Det är ok att inte vara kunnig och därför inte veta hur biologi faktiskt funkar och vad biologer säger men att använda formuleringar som "biologer är väldigt tydliga med", "bara någon som inte är biolog skulle påstå det", "fobiskt", "transfobisk", "transkvinnor är kvinnor" när du helt klart är ute och cyklar blir ju inte helt bra.

• Anonym (Mimmi)

1. Det är inte transfobiskt att säga att det "bara" finns två kön, då det är med verkligheten överensstämmande.
    2. Transkvinnor (män) ska absolut inte få tävla mot "riktiga" kvinnor i sporter där det tävlas i man- respektive kvinnotävlingar.

Den som säger att det är transfobiskt vet inte vad den pratar om.

Ps, jag gillar inte idén med dragqueens som läser sagor heller. Som tur är har jag barn som är för gamla för sånt.

• klyban
    Anonym (Undrar) skrev 2023-06-27 14:02:41 följande:
    Men hur kan jag vara transfobisk när jag bara konstaterar att det finns två biologiska kön?? Det ÄR så? Det är inget man kan tro på eller ifrågasätta utan det är ren vetenskap? Jag kunde lika gärna sagt att jorden är runt och snurrar runt solen - det är bara ett rent vetenskapligt faktum.

Jag säger gång på gång att jag inte tycker att biologiska kvinnor är bättre än transkvinnor - så HUR gör det mig transfobisk? Bara för att jag inte säger att någon som föddes med pung och snopp har precis samma biologiska uppbyggnad som en som föddes med en livmoder? Det blir lite "kejsarens nya kläder" över det hela - liksom alla VET men alla ska låtsas som att det är på något annat sätt i rädsla för att någon som du ska sucka och säga "ja, du är transfobisk!".

Kan vi inte bara komma överrens om att alla är bra som de är - man som transman, kvinna som transkvinna - och samtidigt hålla med om de vetenskapliga lagarna? Varför är det så fel?

Detta har fascinerat mig länge, och att en del inbillar sig det finns mer än två biologiska kön.
    Och vad in i helvete de grundar sig detta på, mer än en tanke att de inte riktigt vill vara man, inte riktigt vill vara kvinna.
    Och en tanke är inte nog för mer kön, sen kan de identifiera sig som vad faan de vill, men grundförutsättningarna för de två biologiska könen är bara två ändå.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Mimmi)
    klyban skrev 2023-06-27 16:09:07 följande:

Detta har fascinerat mig länge, och att en del inbillar sig det finns mer än två biologiska kön.
    Och vad in i helvete de grundar sig detta på, mer än en tanke att de inte riktigt vill vara man, inte riktigt vill vara kvinna.
    Och en tanke är inte nog för mer kön, sen kan de identifiera sig som vad faan de vill, men grundförutsättningarna för de två biologiska könen är bara två ändå.

Alldeles, alldeles självklart.
    Det är sällan jag håller med om saker du skriver, men det här gånger håller jag med till 100%.
    Det är liksom självklart, utom all rimlig gräns.
  • Polyrytm
    Anonym (ickebinär) skrev 2023-06-27 12:19:24 följande:

Det är verkligen inte det jag säger... Jag säger att personer aldrig lyckas gissa vad jag är... och det är verkligen 50/50 med vad de tillslut gissar på.... Jag ser inte ut som vare sig man eller kvinna... Så det är omöjligt att utgå efter vad jag "ser ut som". Men sen bryr jag mig inte så mycket men när de frågar vad jag vill använda för pronomen så svarar jag det. Frågar man mig om jag är man eller kvinna så säger jag att jag är icke binär... Frågar man vad jag heter så säger jag mitt namn. 
    I slutändan är jag nöjd bara man behandlar mig som alla andra... Men jag kommer inte säga vad jag har i mina byxor för att stilla andras nyfikenhet. Svårare än så är det inte. 

Och nej det är inte offerkomplex. Jag kräver inte att folk frågar mig mina pronomen och jag är inte otrevlig mot personer som tar fel. Konvon brukar gå ungefär så här: 

"Ehi du X.... vänta du är en.... X?... eller hur?"

"Haha nej det är jag inte med det är ok kan jag hjälpa till med något?"

"Ah så du är en Y!"

"Eh nej faktiskt inte. Men vill du ha hjälp med något?"

"Så du är en X alltså?"

"Nej som sagt jag är inte det. Jag är icke binär... Men vad ville du ha hjälp med?" 

"Så du är inte X och inte Y?"

"Precis! Ville du ha hjälp med något?"

"Men vad är du? Du måste ju vara X el Y!"

"Nej jag är icke binär men som sagt kan jag hjälpa dig med något?"

"Fast vad är du född som?"

"Ja jag var född som mig... Vill du inte ha hjälp så går jag vidare!"

"Men vad heter du då?"

"Jag heter SSSSSS" 

"Det är ju ett namn för en Y! Så då är du en Y!"

"Nej jag är fortfarande icke binär men det är ok...." 

"Men föddes du som Y eller X? Vad har du mellan benen" 

....

Jag tar inte illa upp och jag bråkar inte om man säger fel... Men jag måste hela tiden svara och svara och svara för folk är inte nöjda om jag inte ger dem alla detaljer. 

Man behöver inte göra allt så svårt för en. En del människor är androgyna i både utseende och beteende och alla människor befinner sig på en skala mellan kvinnligt och manligt, egenskaper och attribut. Man får vara som man vill. Bra va?:)

Men om vi ska vara helt vetenskapliga så FINNS det bara TVÅ kön. Det är ingenting att diskutera. Det kan alla ta reda på när som som helst. Motsätter man sig detta så är man totalt vetenskapsfientlig.

Det finns penis och så finns det vagina. Har man en penis så är man av manligt kön och har kromosomuppsättning XY. Har men en vagina så är man en kvinna och har kromosomuppsättning XX.

I 99,9% av fallen kan man se om en människa är man eller kvinna. Resterande fallen kan vara svåra att avgöra, speciellt beroende på kläder och smink osv. Men könet på personen, det som finns mellan benen, ljuger liksom inte.

Om du klär av dig naken så kan jag berätta om du är man eller kvinna.
  • Polyrytm
    Anonym (Undrar) skrev 2023-06-27 14:18:13 följande:
    En kvinna är en vuxen människa av hon-kön.
    En man är en vuxen människa av han-kön.

Alla kvinnor kanske inte kan föda barn precis som inte alla män kan producera spermier - men de är avvikande i den mån att något då gått fel. De är dock inte mindre män eller kvinnor av den anledningen. Precis som att vi kan utgå från att alla människor föds med två ben, så finns det människor som har ett ben eller inga ben. Det gör dem dock inte till något annat än människor, utan de är fortfarande människor men där något gått fel.
    Precis så enkelt är det.
  • Polyrytm
    klyban skrev 2023-06-27 16:09:07 följande:

Äntligen något vi kan enas om. : )
  • klyban
    Anonym (Mimmi) skrev 2023-06-27 17:22:21 följande:
    Alldeles, alldeles självklart.
    Det är sällan jag håller med om saker du skriver, men det här gånger håller jag med till 100%.
    Det är liksom självklart, utom all rimlig gräns.

Det är dit sakligheten leder oss, det är därför jag säger det.

Sen sure, det finns ett fåtal fall där kön är svårbestämt efter födsel, och pga att de kan ha bägge.
    Men bägge betyder även det två.

Polyrytm skrev 2023-06-27 17:32:06 följande:
    Äntligen något vi kan enas om. : )

Saklighet har den saken att konsensus är enkelt att nå.
    Du ska se om du använder saklighet mer och inte cherrypickar, så kommer du inse jag har rätt än mer ofta än du ger mig kred för.

sen när det kommer till identifiera sig själv,ja, där kan man faktiskt identifiera sig själv som vad som helst.
    Och jag säger inte de har fel alls i hur de identifierar sig själva, dock rent biologiskt så står vid vid exakt samma punkt och endast två kön.

Tror en del ger sig ett problem att blanda ihop dessa två saker, och de skulle ha nytta av att detta är två skilda saker.
    Då enda är biologiskt och det andra är upplevt, och det upplevda kan aldrig trumfa det biologiska.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (M) skrev 2023-06-27 14:18:19 följande:
    Det finns intersexuella där man inte kan avgöra vilken kön de har, men det motsäger väl egentligen inte att det finns två kön.

Men, vad har egentligen detta att göra med diskussionen om vem som ska få delta i damidrott? Det är väl inte så att problemet brukar vara att de som anser sig tillhöra ett annat kön än man eller kvinna, propsar på att få tävla med damerna?
    Intersexuella och diskussionen kring det är inte relevant eftersom där är väl just "problemet" att de avviker från normen och att man inte kan avgöra deras kön.

Problemet med idrott är just det - att födda män anser sig kunna tävla mot damer för att de nu är "biologiska kvinnor" och de som inte håller med kränker någon eller har risk att kallas transfobisk. Det finns flera exempel på när män faktiskt snott förstaplatsen från kvinnor. Exempelvis en cykeltävling nyligen - prispengarna delades för första gången någonsin lika mellan dam och herrklassen. Vem vann damklassen? En transkvinna (Austin Killips)

www.cbc.ca/sports/olympics/summer/cycling/road/transgender-cyclist-austin-killips-1.6830956

Man kan till och med se hennes paket på bilden. Men ja, rättvist absolut.
  • Anonym (M)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-06-27 18:20:39 följande:
    Intersexuella och diskussionen kring det är inte relevant eftersom där är väl just "problemet" att de avviker från normen och att man inte kan avgöra deras kön.

Problemet med idrott är just det - att födda män anser sig kunna tävla mot damer för att de nu är "biologiska kvinnor" och de som inte håller med kränker någon eller har risk att kallas transfobisk. Det finns flera exempel på när män faktiskt snott förstaplatsen från kvinnor. Exempelvis en cykeltävling nyligen - prispengarna delades för första gången någonsin lika mellan dam och herrklassen. Vem vann damklassen? En transkvinna (Austin Killips)

www.cbc.ca/sports/olympics/summer/cycling/road/transgender-cyclist-austin-killips-1.6830956

Man kan till och med se hennes paket på bilden. Men ja, rättvist absolut.
    Men jag frågade dig inte om de som anser sig vara kvinnor, jag frågade dig om de som anser sig vara något annat än de två könen man och kvinna.
Svar på tråden Är jag transofobisk?