• Anonym (Undrar)

Är jag transofobisk?

Jag har en fråga som kanske är märklig, men hur vet man om man är transfobisk?

Jag tycker att alla ska få älska den de vill, ligga med vem de vill och se ut hur de vill. Jag stöttar dragqueens, gays, queer osv och tycker det är härligt och befriande. Jag älskar verkligen folk som gör sin grej om man säger så - go for it! Jag tycker absolut inte det är äckligt med homosexuella par eller transpar, tvärtom tycker att det är fint att de hittat varandra! Jag tycker det är fint att barnböcker visar inkludering och kunde inte bry mig mindre om debatten om att dragqueens läser böcker för barn på biblioteket osv. 

Jag ser mig inte som homofobisk eller transfobisk med andra ord.

En sak jag dock har otroligt svårt för och som jag fått höra är transfobisk av en vän, är män som tävlar i kvinnors kategorier i sport och spöar skiten ur andra kvinnor. När jag nämnde detta för en vän och sa "biologiska kvinnor" så så hon att jag var transfobisk som uttryckte mig så. Jag tycker att alla ska få vara precis som de vill, men jag tycker det är orättvist när man använder sina rättigheter på någon annans bekostnad (typ som att ta förstapriset och äran från någon annan som inte har samma förutsättningar, typ född kvinna och har annorlunda muskelmassa). Jag retar mig på att man inte kan enas om att det faktiskt bara finns två kön utan ska hålla på att jiddra om att det finns ett tredje kön också. Rent biologiskt finns det inte det, så varför förneka? Däremot är kön som social konstruktion något HELT annat, och det tycker jag att man kan hålla flytande och att alla ska få bära vilka kläder de vill exempelvis, ha peruk eller vad man nu känner för.

Men min huvudsakliga fråga är: är det transofobisk att inte hålla med om att det finns mer än två kön?

• Svar på tråden Är jag transofobisk?
  • Xenia

Jag ogillar verkligen dagens kultur där man blir påklistrad en etikett, t ex transfobiker", istf att folk argumenterar emot en. Men för många handlar det bara om att tillhöra den tongivande flocken, att yla med de andra vargarna.

St.å för vad du tycker och kallar någon dig "transfobisk" så fråga om det är ett argument,

Idag så är den rådande PK-åsikten att den som känner sig som kvinna (man) är kvinna (man) oavsett kromosomer eller vad de har mellan benen.

Jag anser att det blir orättvist mot "biologiska kvinnor" om de tävlar mot en XY-person med högre testosteronhalt. 

Men nu är det inte så självklart att alla föds med ett tydligt kvinnligt eller manligt kön. Caster Semenya har 

5?-Reductase 2 deficiency
    hon har inte bytt kön, hon är ingen man som känner sig som en kvinna eller "transkvinna".
  • Anonym (jag)
    Cunnilina skrev 2023-06-25 23:44:39 följande:
    Jag tror att jag hade älskat att ha en manskropp, kuken verkar ju så kul!! Men jag är fullt nöjd som kvinna. Jag funderar över dem som inte känner sig som det kön man fötts i, hur känns det att vara av ett speciellt kön? Känns det på ett speciellt sätt att vara man eller kvinna? Jag är född kvinna och tycker inte att det känns på något speciellt sätt så jag har lite svårt att förstå hur man så säkert kan känna att man "är i fel kropp". 
    Japp och ännu mer knäppt blir det när man anser att man bör bli positivt särbehandlad och per automatik befriad från kritik bara för att man känner att man är i fel kropp.
  • Anonym (Glödlampan)

Självklart är det fel och orättvist att personer som har mäns biologiska fysiska förutsättningar får tävla i klasser avsedda för personer med biologiskt kvinnliga förutsättningar. Om det tolereras och normaliseras kommer kvinnors idrottande på sikt dö ut och ingen person med kvinnlig biologi kommer att kunna tävla på elitnivå. Då har man gått ett steg framåt för en liten grupp, men rasat tillbaka i utvecklingen för samhället i stort.

Att vara inkluderande innebär att man anser att alla ska ha samma grundläggande mänskliga rättigheter. Det innebär till exempel att alla får älska vem de nu älskar, och att alla myndiga och samtyckande vuxna får ingå äktenskap med varandra. Det innebär inte att man har rätt att tävla i OS.

• Xenia
    Anonym (Kim) skrev 2023-06-25 12:44:42 följande:
    Transarna Jeffrey Star och Caitlyn Jenner håller med dig. Jag med.

Oavsett man kallar sig själv, man, kvinna, äggplanta, den eller det, så har ens arvsmassa antingen x eller xy kromosomer.

Det finns inget tredje kön oavsett vad man vill att det ska finnas. 

Och nej, människor med xy kromosomer hör inte hemma i kvinnosport, deras arvsmassa är lika mycket fusk som anabola steroider är det. Om xy kromosomer får delta i kvinnosport så ska x kromosomerna kunna få dopa sig. Vilket ju är helt befängt. 

Själv så anser jag att folk får göra som dom vill med sina kön, med sina förhållanden och med sina preferenser. Kör bara inte ner det i halsen på mig. 
    Nej, det där stämmer inte. Inte alla är solklart XX eller XY. Det finns något som heter intersexualism. Man kan vara född XXY t ex.

Intersexuella tillstånd[redigera | redigera wikitext]

Om man utgår från definitionen att intersexuell är ett barn med ett medfött tillstånd i vilket könets kromosomala, gonadala (= könskörtlar, dvs. testiklar eller äggstockar) eller anatomiska utveckling skiljer sig från det som statistisk räknas som normalt, inkluderas minst följande medicinska tillstånd:

AIS ? Androgenokänslighetssyndrom (Androgen Insensitivity Syndrom)
    PAIS ? Partiellt androgenokänslighetssyndrom (av alla grader)
    Adrenogenitalt syndrom (CAH - Congenital Adrenal Hyperplasia)
    XXY och Klinefelters syndrom
    Brist på enzymet 5-alfareduktas
    Progesteronmaskulinisering
    Klitorisförstoring
    Mikropenis
    Turners syndrom
    Swyers syndrom
    Hypospadi
    Äggstockar och testiklar (äkta hermafroditism, det här förekommer praktiskt taget inte, eftersom alla könskörtlar aldrig fungerar normalt, vid detta tillstånd)

sv.wikipedia.org/wiki/Intersexualism
  • Anonym (jag)
    Xenia skrev 2023-06-26 12:54:01 följande:

Jag ogillar verkligen dagens kultur där man blir påklistrad en etikett, t ex transfobiker", istf att folk argumenterar emot en. Men för många handlar det bara om att tillhöra den tongivande flocken, att yla med de andra vargarna.

St.å för vad du tycker och kallar någon dig "transfobisk" så fråga om det är ett argument,

Idag så är den rådande PK-åsikten att den som känner sig som kvinna (man) är kvinna (man) oavsett kromosomer eller vad de har mellan benen.

Jag anser att det blir orättvist mot "biologiska kvinnor" om de tävlar mot en XY-person med högre testosteronhalt. 

Men nu är det inte så självklart att alla föds med ett tydligt kvinnligt eller manligt kön. Caster Semenya har 

5?-Reductase 2 deficiency
    hon har inte bytt kön, hon är ingen man som känner sig som en kvinna eller "transkvinna".
    Japp, hela Woke idiotin är ju inget annat än ett försök att normalisera lättkränkthet och snöflingementalitet
  • Anonym (jag)
    Xenia skrev 2023-06-26 13:00:54 följande:
    Nej, det där stämmer inte. Inte alla är solklart XX eller XY. Det finns något som heter intersexualism. Man kan vara född XXY t ex.

Intersexuella tillstånd[redigera | redigera wikitext]

Om man utgår från definitionen att intersexuell är ett barn med ett medfött tillstånd i vilket könets kromosomala, gonadala (= könskörtlar, dvs. testiklar eller äggstockar) eller anatomiska utveckling skiljer sig från det som statistisk räknas som normalt, inkluderas minst följande medicinska tillstånd:

AIS ? Androgenokänslighetssyndrom (Androgen Insensitivity Syndrom)
    PAIS ? Partiellt androgenokänslighetssyndrom (av alla grader)
    Adrenogenitalt syndrom (CAH - Congenital Adrenal Hyperplasia)
    XXY och Klinefelters syndrom
    Brist på enzymet 5-alfareduktas
    Progesteronmaskulinisering
    Klitorisförstoring
    Mikropenis
    Turners syndrom
    Swyers syndrom
    Hypospadi
    Äggstockar och testiklar (äkta hermafroditism, det här förekommer praktiskt taget inte, eftersom alla könskörtlar aldrig fungerar normalt, vid detta tillstånd)

sv.wikipedia.org/wiki/Intersexualism
    Hur stor andel av den globala befolkningen gäller det?
  • klyban
    Anonym (even) skrev 2023-06-26 12:03:15 följande:

I dagens jämställda samhälle borde man ta bort könsindelning i idrott, låt alla tävla mot alla.

Det var den sista dagen som kvinnor kommer vinna, men sure nått undantag kommer kanske ske.

Sen är det värt och påpeka de som byter kön och medicinerar sig, att dessa närmar sig det nya könets prestation.
    Det sker inte omedelbart, men det sker.

Rätt fascinerande annars hur en del är helt besatta av dragqueens och annat liknande och hur dåliga de är.
    Vad är det om, och varför denna besatthet över något som saknar betydelse och som de också hatar?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (M)
    Cunnilina skrev 2023-06-25 23:44:39 följande:
    Jag tror att jag hade älskat att ha en manskropp, kuken verkar ju så kul!! Men jag är fullt nöjd som kvinna. Jag funderar över dem som inte känner sig som det kön man fötts i, hur känns det att vara av ett speciellt kön? Känns det på ett speciellt sätt att vara man eller kvinna? Jag är född kvinna och tycker inte att det känns på något speciellt sätt så jag har lite svårt att förstå hur man så säkert kan känna att man "är i fel kropp". 
    Som jag förstått det så är det inte känner utan de ÄR en kvinna med en manskropp.
  • Anonym (jag)
    Anonym (M) skrev 2023-06-26 13:20:49 följande:
    Som jag förstått det så är det inte känner utan de ÄR en kvinna med en manskropp.
    De kan omöjligen VARA en kvinna eftersom det är kroppen och inte känslor som avgör vilket kön man tillhör.... det är skillnad på att VARA något och att KÄNNA sig som något. Det ena är faktiskt det andra är subjektivt. Och när man klassar saker så gör man oftast det efter faktiska kriterier inte subjektiva kriterier. 

Jag kan tex KÄNNA mig som en grävling, men det betyder inte att jag ÄR en grävling eftersom jag de facto är en människa. Och jag kan då heller inte gnälla över att andra inte ser mig som en grävling trotts att jag de facto ÄR en människa.
  • Liberté
    Anonym (even) skrev 2023-06-26 12:03:15 följande:

I dagens jämställda samhälle borde man ta bort könsindelning i idrott, låt alla tävla mot alla.

Många idrotter så är "manliga" delen öppen för alla och endast den kvinnliga är stängd. 
Svar på tråden Är jag transofobisk?