• Sune63

Hur kan man vara troende - vad har jag missat?

Jag kan inte förstå hur man kan vara troende, oavsett religion. Jag har jobbat som kyrkomusiker i Svenska kyrkan en större del av mitt yrkesliv men för ett par år sedan bytte jag yrke och lämnade dessutom kyrkan.

Jag växte upp i en i princip sekulariserad familj. Ingen av mina föräldrar eller nån av deras föräldrar var varken troende eller på nåt sätt intresserade av nåt kyrkosamfund. Men jag började spela och fascinerades av kyrkorgeln som instrument och det ledde till att jag utbildade mig till organist och började jobba i Svenska kyrkan.

I början försökte jag hitta nåt i läran och försökte verkligen tro, men till slut gav jag upp. Jag har under 40 år i kyrkans värld, och större delen av de åren som yrkesverksam, aldrig sett nåt, läst nåt, hört nåt eller upplevt nånting alls som skulle kunna få mig att bli troende.

Texterna i bibeln är i många fall motsägelsefulla. Konstigheter som inte går ihop med dagens samhälle får uttolkarna, oftast prästerna, ibland jobba rätt hårt med i sina predikningar för att få att låta något så när vettiga och gå ihop med dagens samhälle och normer. Vissa texter bortser man bara ifrån för att de är för konstiga eller direkt står i strid med dagens värderingar och normer.

Det finns samfund på olika ställen i världen som är mer bokstavstrogna och vill leva mer strikt efter bibeln men det som de har visat upp är inget som jag skulle vilja vara en del av. De framstår ju som riktigt knäppa.

Länge räckte det med att jobba med musiken och blunda för alla konstigheter i bibeln. Men med tiden har förutsättningarna för den kyrkomusikaliska verksamheten förändrats ordentligt och jag kunde knappt längre få utöva den musik som jag tycker om. Nu ska det mest vara typ kristen pop eller helt enkelt bara senaste schlagern som ska användas till dop, bröllop och begravningar och då stod jag inte ut längre. Jag såg inte längre nån anledning att fortsätta jobba i kyrkan och det kändes som en lättnad att då också kunna avsluta mitt medlemsskap. Det var bara ett stort hyckleri.

Jag var aldrig illojal mot min arbetsgivare! Jag gjorde vad som förväntades av mig i min yrkesroll och pratade aldrig med andra än mina allra närmaste om konflikten mellan min livssyn och den som kyrkan står för. Jag har inte heller efteråt gått ut "offentligt" med min syn på kyrkan och tro, för jag anser inte att det är nån vits med det.

Jag har aldrig någonsin haft något behov av att det ska finnas t.ex. nåt liv efter döden eller att det ska finnas nån högre mening med livet. Meningen med livet är livet självt. Organismer reproducerar sig för att föra sina gener vidare, konstigare än så är det inte. Jag längtar inte efter något annat än det jag redan känner till. Men fördenskull saknar jag inte värderingar och moral. Den tid vi har på jorden tycker jag att vi ska göra något bra av, så bra som det är möjligt och i den mån vi kan påverka det. Men jag förstår inte varför så många har ett behov av att peka på skrifter i gamla böcker och ha det som orsak till att göra gott. Man kan göra gott och verka för ett bättre samhälle även utan att det ska behöva vara något som nån förment gudomlighet har sagt att vi ska göra.

Bara det faktum att det finns så många olika religioner och att de arkelogiska och övriga vetenskapliga bevisen för att de i så många fall har helt fel i sina skapelseberättelser är i sig ett argument emot relionernas legitimitet. Ju mer specifika skabelseberättelser de presenterar, desto större är felen i dem. Och så mycket grymhet och ondska har sprungit ur religiositet genom åren, parallellt med mycken godhet. Så det är inte heller nåt argument för religioner.

Jag har som sagt inte sett något alls som skulle peka på att det skulle finnas någon eller några gudar. Men för att jag inte sett nåt är det inte ett bevis på att det inte finns. Men bevisen som talar emot är ändå väldigt starka, och jag tycker att - om det finns nåt gudomligt som vill att vi ska tro på det och leva efter en viss lära - borde det visa sig på nåt sätt. Så just nu väger bevisen på att det inte finns gudar över.

• Svar på tråden Hur kan man vara troende - vad har jag missat?
  • Anonym (Religiös ateist)
    Sune63 skrev 2023-07-24 16:23:20 följande:

Jag håller helt med dig om att det inte går att bevisa att nåt inte existerar, men saknar man bevis på nåt existerar, faktiskt inget alls som ens antyder att ett fenomen existerar, då måste man ju faktiskt utgå ifrån att det inte existerar.

Angående satanism: Lyssna på Spotifypodden "Sekter"! De har ett par avsnitt om Church of Satan och nån annan. Det var rätt intressant! Jag har aldrig intresserat mig för dem tidigare men det var kul att få en inblick i vad det var och hur det uppstod och utvecklades.

Det håller jag med om. Sannolikheten att gudar finns är oändligt liten. Det jag menade var att det är den gudstroendes ansvar att bevisa att gudar finns. En icke-troende har inget ansvar att bevisa att gudar inte finns.
  • beli

Jag är också en person som ser pragmatiskt på saker och aldrig har trott på nån gudom. Intressant att du som ateist kom att jobba inom kyrkan! Det skulle jag som ateist aldrig ha kunnat göra.

Jag har genom livet (särskilt i tonåren/20-årsåldern) intresserat mig för religioner och just den här frågan - hur kan folk tro? Jag har sett serier och filmer i ämnet, läst böcker, diskuterat med mormoner, kristna, muslimer... och det enda som hänt är att jag blivit allt mer övertygad om frånvaron av gudar.

På samma sätt som många människor gillar att tro på spöken, andar och annat övernaturligt antar jag att många gillar att tro på en gud. Alltså, att de är mer benägna att tro på nåt mystiskt. Själv är jag alldeles för förankrad i verkligheten - och alldeles för medveten om mångfalden av religioner och vidskepelser - för att jag ens ska vara i närheten av att kunna göra det.

Kyrkan, moskén eller vad det nu kan vara erbjuder säkert en gemenskap som är svår att leva utan om man väl blivit mottagen där. Häromveckan gick jag (som 48-åring) på mitt livs första konfirmation, det var en kompis dotter som konfirmerade sig. En mycket märklig ritual på många sätt, och med tanke på att så många föräldrar verkade vara så glädjestrålande lyckliga över ceremonin, undrar jag hur många av de runt 20 ungdomarna som verkligen trodde på den kristna guden. Generellt sägs det ju att konfirmander mest flyter med strömmen och vill ha presenter (själv gav jag kompisens dotter en grundläggande bok om filosofi, kanske inte den typiska konfirmationspresenten). Jag minns att jag som tonåring var den enda i min klass som inte konfirmerade mig. På samtalen innan bad tydligen prästen mina klasskamrater att hälsa mig att delta nästa gång, så jag fick flera gånger höra av dem att prästen bett mig komma, men det kunde han fetglömma. Jag visste ju redan då (1990) att jag inte trodde på nån gud.

Flera gånger har jag hört kristna säga att man bara måste öppna sig för tron, men nej. Antingen måste man vara en person som är benägen att tro på mystik eller så är man med om nåt hemskt där man når botten och inte har nåt annat val än att tro att det finns en "förälder" som bryr sig om en, så att man tar sig i kragen. Nyfrälsta ex-knarkare o.d. har ju egentligen bara sin egen styrka att tacka för att de överlevt - de har bara _trott_ att de haft en osynlig kraft vid sin sida. Och ibland är det allt som behövs.

• Anonym (Religiös ateist)
    Sune63 skrev 2023-07-24 16:23:20 följande:

Jag håller helt med dig om att det inte går att bevisa att nåt inte existerar, men saknar man bevis på nåt existerar, faktiskt inget alls som ens antyder att ett fenomen existerar, då måste man ju faktiskt utgå ifrån att det inte existerar.

Angående satanism: Lyssna på Spotifypodden "Sekter"! De har ett par avsnitt om Church of Satan och nån annan. Det var rätt intressant! Jag har aldrig intresserat mig för dem tidigare men det var kul att få en inblick i vad det var och hur det uppstod och utvecklades.

Glömde ju säga: avsnittet om Church of Satan har jag lyssnat på minst tre gånger :)  Om du är intresserad av Satanic Temple, så finns en dokumentär på SVT Play som heter Heja Satan.
  • Anonym (Beast)
    Tow2Mater skrev 2023-07-24 17:22:10 följande:
    Menar inte att skuldbelägga. Du säger du försökte hitta nåt i läran och försökte verkligen tro; jag säger bara att forsta steget är att ta beslutet att tro (och ta emot Jesus som personlig frälsare). Sedan lär man känna Gud, Jesus och den Helige Ande genom Bibeln, genom att låta just den Helige Ande vägleda och det är bara då Bibeln kommer att bli förståelig. Allt hänger ihop. Men utan Anden ser man det inte, det blir som att läsa vilken bok som helst. Att lära känna någon betyder att spendera tid tillsammans.

Jag försökte bara svara på din fråga om vad du kan ha missat. Säger inget om din tro och hur den såg/ser ut och vad som omfattades i försökte verkligen tro, det vet bara du själv.
    Tror du på Adam och Eva? Eller baserar du din tro på en känsla mer än vad som står i bibeln?
  • Sune63
    Anonym (Religiös ateist) skrev 2023-07-24 17:24:30 följande:
    Glömde ju säga: avsnittet om Church of Satan har jag lyssnat på minst tre gånger :)  Om du är intresserad av Satanic Temple, så finns en dokumentär på SVT Play som heter Heja Satan.

OK, tack för tipset!

I motsats till dig så har jag inte blivit intresserad av olika trosinriktningar av att lära mig mer om dem. Jag ser det bara som allmänbildning och det har definitivt satt strålkastare på många företeelser inom trosvärlden genom att lyssna på Sekter och Sektpodden på SR. Ju mer jag lär mig desto mer säker blir jag på att det knappast kan finnas nåt som de gudar som olika religioner hävdar.

• Anonym (Jojo)

Höjden av hyckleri ändå att vara så anti kyrkan och religion och ändå välja att ha kyrkan som arbetsgivare, alltså leva på att folk är medlemmar i kyrkan...

• Anonym (Beast)
    beli skrev 2023-07-24 17:23:19 följande:

Jag är också en person som ser pragmatiskt på saker och aldrig har trott på nån gudom. Intressant att du som ateist kom att jobba inom kyrkan! Det skulle jag som ateist aldrig ha kunnat göra.

Jag har genom livet (särskilt i tonåren/20-årsåldern) intresserat mig för religioner och just den här frågan - hur kan folk tro? Jag har sett serier och filmer i ämnet, läst böcker, diskuterat med mormoner, kristna, muslimer... och det enda som hänt är att jag blivit allt mer övertygad om frånvaron av gudar.

På samma sätt som många människor gillar att tro på spöken, andar och annat övernaturligt antar jag att många gillar att tro på en gud. Alltså, att de är mer benägna att tro på nåt mystiskt. Själv är jag alldeles för förankrad i verkligheten - och alldeles för medveten om mångfalden av religioner och vidskepelser - för att jag ens ska vara i närheten av att kunna göra det.

Kyrkan, moskén eller vad det nu kan vara erbjuder säkert en gemenskap som är svår att leva utan om man väl blivit mottagen där. Häromveckan gick jag (som 48-åring) på mitt livs första konfirmation, det var en kompis dotter som konfirmerade sig. En mycket märklig ritual på många sätt, och med tanke på att så många föräldrar verkade vara så glädjestrålande lyckliga över ceremonin, undrar jag hur många av de runt 20 ungdomarna som verkligen trodde på den kristna guden. Generellt sägs det ju att konfirmander mest flyter med strömmen och vill ha presenter (själv gav jag kompisens dotter en grundläggande bok om filosofi, kanske inte den typiska konfirmationspresenten). Jag minns att jag som tonåring var den enda i min klass som inte konfirmerade mig. På samtalen innan bad tydligen prästen mina klasskamrater att hälsa mig att delta nästa gång, så jag fick flera gånger höra av dem att prästen bett mig komma, men det kunde han fetglömma. Jag visste ju redan då (1990) att jag inte trodde på nån gud.

Flera gånger har jag hört kristna säga att man bara måste öppna sig för tron, men nej. Antingen måste man vara en person som är benägen att tro på mystik eller så är man med om nåt hemskt där man når botten och inte har nåt annat val än att tro att det finns en "förälder" som bryr sig om en, så att man tar sig i kragen. Nyfrälsta ex-knarkare o.d. har ju egentligen bara sin egen styrka att tacka för att de överlevt - de har bara _trott_ att de haft en osynlig kraft vid sin sida. Och ibland är det allt som behövs.

Jag tror kyrkan mer handlar om att folk gillar ritualer som stärker sociala band, därför finns väl konfirmationer bland annat.

Tror att den absoluta majoriteten i Sverige inte alls köper vad som står i bibeln. Även om dom kallar sig kristna. Det är väl det här som ateister generellt har svårt för. Att folk låtsas.
  • Anonym (Beast)
    Anonym (Jojo) skrev 2023-07-24 17:43:31 följande:

Höjden av hyckleri ändå att vara så anti kyrkan och religion och ändå välja att ha kyrkan som arbetsgivare, alltså leva på att folk är medlemmar i kyrkan...

Det tycker jag inte, vissa gillar musiken, andra gillar kyrkokulturen. Finns många anledningar till att gilla kyrkan, även om man inte köper bibeln.

Tror att de flesta som påstår sig tro på bibeln bara låtsas ändå.
  • Tow2Mater
    Anonym (Beast) skrev 2023-07-24 17:39:07 följande:
    Tror du på Adam och Eva? Eller baserar du din tro på en känsla mer än vad som står i bibeln?
    Ja jag tror på Adam och Eva. Eftersom jag tror att Gud skapade oss, och det rimmar helt ok med att det borjade med en man och en kvinna.
  • Sune63
    beli skrev 2023-07-24 17:23:19 följande:

Egentligen tror jag inte att jag betecknar mig som ateist, för det är också en slags tro, anser jag. Jag är nog mer agnostiker. Så jag menar att om det, mot all förmodan, plötsligt skulle hända mig att jag upplever nåt som skulle få mig att tro på en gud så är jag öppen för det. Det finns trots allt inte heller några bevis för att det inte finns nån gud. Jag anser bara att sannolikheten är väldigt liten, vilket i praktiken innebär att det är en sanning. Flört

Men då, när jag började spela orgel som tonåring, så kom jag in i en helt ny värld och ett par år på en kristen folkhögskola gav mig en speciell gemenskap. Och sen, efter högskolan, när jag började jobba så kom jag in i ett sammanhang där min roll var väldigt tydligt definierad och jag var bara genom min yrkesroll respekterad av många människor. Så hela miljön var väldigt välkomnande och jag hamnade i en lågkyrklig miljö där det fanns relativt få konservativa medarbetare. Så jag hade inga problem med det.

På mina första arbetsplatser fanns det många bra människor som ville göra gott i "det verkliga livet" och det fanns en stor social verksamhet så jag tyckte att det var helt OK att jobba i ett sammanhang där det rörde sig så många fina och goda människor. Om jag kunde förgylla deras gudstjänster, som de uppenbarligen hade behov av att fira, så gjorde jag det gärna, för jag hade väldigt kul hela tiden.

Ja, mycket av kyrkans ritualer är lite speciella, särskilt om man aldrig har stött på dem tidigare. Jag konfirmerade mig på 70-talet och då var i princip alla med. bara nån enstaka i varje klass struntade i det. Överraskad över att det var så hos dig fortfarande på 90-talet, för då hade nedgången verkligen tagit fart, men det är väl olika på olika platser.

Det jag såg det sista var att de ungdomar som valde att konfirmera sig var verkliga sökare som också hade ork att inte följa strömmen utan gå sin egen väg.

Svar på tråden Hur kan man vara troende - vad har jag missat?