• Anonym (Norra sthlm)

Gravid men han är upptagen

Vill inte dömas snälla utan skriver här
    för att då råd. Haft en relation med en man i ett år snart och fick nyss reda på att ja är gravid. 

har inte vetat att han varit upptagen speciellt länge och den infon jag fått har vart att det vart ganska oseriöst nu visar det sig efter att jag grottat att det finns ett barn också:( och att de bor ihop känner mig även utnyttjad och ledsen för jag jag inte så lätt att bli gravid och blev nu jätte glad har inget sagt än o vet inte alls vad ja ska säga eller göra känns bara förjävligt rent utsagt älskar honom o trodde de skulle va vi? kan kolla upp mer
    men vill ja veta mer blir bara ledsen han har ju ett ansvar med. 

tips önskas 😭😭❤️❤️

• Svar på tråden Gravid men han är upptagen
  • Anonym (Lis)

Jag hade rått dig att göra abort och sen skaffa barn på egen hand istället. Då slipper du ha med honom att göra med, du slipper risken att han kräver gemensam vårdnad, slipper besvikelser för att han kanske ställer upp för barnet ibland och ibland inte, slipper bråk och tjafs.

Med det sagt så förstår jag om det är så att läkare sagt till dig att du har svårt att bli gravid att det är extra svårt att göra abort och chansa på att det går igen. Men överväg alternativet.

När man är 35 och inte hittat en man värd att skaffa barn med är det svårt att tro att det kommer magiskt dyka upp en de närmsta 3 åren...

Han verkar ju inte bete sig så snällt mot dig nu. Du kanske ska låta bli att höras med honom ett tag. Svara inte när han ringer eller säg att du inte hinner prata länge. Begränsa era samtal till 3 min. Du ska inte sitta och ta hans tjat och övertalning. Bättre på sms, då har du det tydligt som bevis om det behövs, samt att du kan svara när du känner att du vill. Sen kan vissa ord se hårdare ut i skrift men det kanske också gör att han tänker mer på vad han häver ur sig.

Berätta för hans sambo kan han få göra, det behöver inte du göra. Sen blir nog hans beteende ännu värre om du berättar för henne.
    Som flera skrivit lär hon ju märka det iom faderskapsutredningen om han inte bara skriver på pappret.(skriver han inte på går det till tingsrätten och DNA prov kan göras)

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Norra sthlm) skrev 2023-09-03 14:11:44 följande:

Då är de full fart med mindre trevliga sms och samtal om att ja måsta
    ta bort det. Extrem härskar teknik blir så ledsen. Lägger
    allt på mig. ? ja måste ju förstå att detta ej går ? ? det är
    de enda rimliga? ? du måste ta bort det? 
    det är ett barn är i vecka 8 på torsdag och han har mage o berätta hur enkelt det är med abort  bara 2 piller sen  klart.
    mår så dåligt av detta va tusan ska till läkare i veckan för att tidsbestämma men vet ju redan eftersom jag bara varit med honom.

Ska man nu säga: skit du i allt skriver far okänd o så
    får vi se om de gör nån utredning eller ej eller fråga om han vill stå
    med?
    men efter hans press nu gråter ja var kväll o funderar på
    abort nått ba inte gjort sen enbart första dagarna sen lom hormoner o de tankarna försvann? .. 

TS, det är väldigt enkelt. DU är gravid och DU bestämmer att du vill behålla. Hans åsikt i sammanhanget väger inte större än din.
    Mitt tips är att du skriver "Det är slut nu" och blockerar honom på alla ställen han kan nå dig på. Så kan han fundera på om den meningen gäller förhållandet eller en abort. När barnet är fött kontaktar du familjerätten i din kommun och meddelar dem vem som är fadern, så tar de över och du behöver inte ha med honom att göra. (du ska absolut inte skriva fader okänd, det är 1700kr i månaden i 16 år du går miste om, det är närmare 330'000 skäl att skriva dit hans namn!)
    Börja inhandla saker redan nu som du behöver, skötbord, badbalja, babygunga, kläder mm. Det finns att köpa billiga paket om du kollar typ fb marketplace och likdanande. Då får du hem allt på en gång. För ju större din mage blir desto jobbigare kommer det bli speciellt när du inte har honom att förlita dig på. Skulle barnet dessutom födas för tidigt eller liknande så är det skönt att ha allt klart och inte vänta till i sista minuten. 

Du grejar detta TS, skit i han!
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Alina) skrev 2023-09-05 14:11:53 följande:

Jag tänker att det är värre att föda in ett barn i en konflikt, för att pappan var otrogen. Har hört om ett par som kämpade för att få enskild vårdad över barnet mannen i familjen fick med en älskarinna, så det KAN ju hända TS med. Man vet ju inte hur pappan, eller hand sambo reagerar, och hur det kommer påverka barnet.

Inte i Sverige. Det finns ingen domstol i detta landet som tar barnet från mamman och ger till pappan och frun bara för att de vill det.
  • Anonym (Really)
    Anonym (qwerty) skrev 2023-09-08 13:35:00 följande:
    TS, det är väldigt enkelt. DU är gravid och DU bestämmer att du vill behålla. Hans åsikt i sammanhanget väger inte större än din.
    Mitt tips är att du skriver "Det är slut nu" och blockerar honom på alla ställen han kan nå dig på. Så kan han fundera på om den meningen gäller förhållandet eller en abort. När barnet är fött kontaktar du familjerätten i din kommun och meddelar dem vem som är fadern, så tar de över och du behöver inte ha med honom att göra. (du ska absolut inte skriva fader okänd, det är 1700kr i månaden i 16 år du går miste om, det är närmare 330'000 skäl att skriva dit hans namn!)
    Börja inhandla saker redan nu som du behöver, skötbord, badbalja, babygunga, kläder mm. Det finns att köpa billiga paket om du kollar typ fb marketplace och likdanande. Då får du hem allt på en gång. För ju större din mage blir desto jobbigare kommer det bli speciellt när du inte har honom att förlita dig på. Skulle barnet dessutom födas för tidigt eller liknande så är det skönt att ha allt klart och inte vänta till i sista minuten. 

Du grejar detta TS, skit i han!
    Har du läst ts inlägg?
  • Anonym (JB)

Stå på dig TS! Ghosta den där "mannen" i några veckor. 

• Anonym (S)

Hur har det gått? Vad gjorde du TS? 

• Anonym (Norra sthlm)
    Anonym (S) skrev 2023-09-13 23:34:09 följande:

Hur har det gått? Vad gjorde du TS? 

Fortfarande gravid och inte haft mycket kontakt med honom. Sista konversationen va att ja måste få bestämma själv eftersom de inte är han som kan ta ett piller. Sen har det vart tyst. Mår galet dåligt med hyperemesis så tur han ej hör av sig nu de kunde han gärna fått ta över kräkningar dag ut o dag in. Men ja kämpar på. Ska göra  NIPT 3/10 tänkte sen skriva t han o berätta att bebe e frisk om så är fallet och ev kön och att jag kommer behålla det till 100% därefter fråga om han vill få mer info foton mm stå med på pappret eller stå okänd ( indirekt blir de ju utredning men de verkar han ju ej veta. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Norra sthlm) skrev 2023-09-18 09:40:59 följande:
    Fortfarande gravid och inte haft mycket kontakt med honom. Sista konversationen va att ja måste få bestämma själv eftersom de inte är han som kan ta ett piller. Sen har det vart tyst. Mår galet dåligt med hyperemesis så tur han ej hör av sig nu de kunde han gärna fått ta över kräkningar dag ut o dag in. Men ja kämpar på. Ska göra  NIPT 3/10 tänkte sen skriva t han o berätta att bebe e frisk om så är fallet och ev kön och att jag kommer behålla det till 100% därefter fråga om han vill få mer info foton mm stå med på pappret eller stå okänd ( indirekt blir de ju utredning men de verkar han ju ej veta. 
    Menar du att du ska låta honom tro att han kan stå som fader okänd, men sen kommer det inte bli så?
  • Anonym (Alina)
    Självklart ska han inte stå som fader okänd. Det är bara pinsamt att ens försöka säga till honom att det är ett alternativ. Väx upp och var vuxen istället. Behåller du kommer han stå som pappa. Punkt.
  • Anonym (Really)
    Varför ska du göra NIPT? Och varför tror du att du får reda på barnets kön då? Och varför överväger du att ljuga och ange fader okänd?
Svar på tråden Gravid men han är upptagen