• Anonym (Norra sthlm)

Gravid men han är upptagen

Vill inte dömas snälla utan skriver här
    för att då råd. Haft en relation med en man i ett år snart och fick nyss reda på att ja är gravid. 

har inte vetat att han varit upptagen speciellt länge och den infon jag fått har vart att det vart ganska oseriöst nu visar det sig efter att jag grottat att det finns ett barn också:( och att de bor ihop känner mig även utnyttjad och ledsen för jag jag inte så lätt att bli gravid och blev nu jätte glad har inget sagt än o vet inte alls vad ja ska säga eller göra känns bara förjävligt rent utsagt älskar honom o trodde de skulle va vi? kan kolla upp mer
    men vill ja veta mer blir bara ledsen han har ju ett ansvar med. 

tips önskas 😭😭❤️❤️

• Svar på tråden Gravid men han är upptagen
  • Plupp73

Som det låter på inlägget så kommer den här mannen troligen inte lämna fru och barn för dig.
    Du måste alltså tänka igenom om DU vill ha barn och klarar att vara ensamstående mamma. Vänta dig inte att han kommer att dela ansvaret eller agera som en pappa.
    Om du verkligen vill ha barn och kan tänka dig att du klarar det ekonomiskt och praktiskt så go with it!

• Anonym (Kimchi)
    Anonym (XXX) skrev 2023-09-19 01:20:25 följande:
    Men alla ser inte så lätt på abort som du gör. Jag t.ex. anser att det måste föreligga mycket värre negativa faktorer, för att abort ska vara ett alternativ. Ungen är ju önskad av sin mamma, och det är huvudsaken. Pappan kommer antagligen att komma runt, när han fattar att han har blivit pappa. Och gör han inte det, så klarar sig TS och barnet ändå, för detta är Sverige och det finns barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd och starkt subventionerade daghem. Det går t.o.m. att få hjälp med en stödfamilj från soc, om man känner att man inte orkar.
    Jag ser definitivt inte lätt på en abort. Jag har mycket snävare gränser än så. Klart ungen är önskad av mamman. Gjorde hon sig gravid med flit?
    Typiskt bidragssverige. Sociala och ekonomiska skyddsnät ska finnas men fanken inte till dem som styrt sig i en sits de har kunnat undvika. Det ska vara för dem som livet plötsligt vurpar för. Inte kallt inräknad i ens privata ekonomi att det ska finnas bidrag. Befruktaren kommer inte att komma runt. 
  • Anonym (Anna)

Abort är en rättighet kvinnan har, inte en skyldighet och inget man ska pressas till. Om det är stor risk att ts inte får fler chanser till att bli gravid så förstår jag mycket väl att beslutet är svårt. Jag tycker att det här är en situation då man behöver tänka på sig själv, och självklart också det kommande barnet. Om ts har förutsättningar att klara det själv och vill ha det här barnet så tycker jag att man bör lämna abortdiskussionen. 

Ts bör nu blockera mannen och fokusera på sig själv, sin graviditet och det kommande barnet. Sök stöd av dina nära och kära. Lycka till 

• Anonym (XXX)
    Anonym (Really) skrev 2023-09-19 06:39:16 följande:
    Ja men vad bra. Låt samhället betala för barn som blir till av personer som inte har huvudet rätt påskruvat. Det är jättebra att det finns bidrag för de som hamnar snett i livet med att bilda en familj med vetskapen om att det inte finns förutsättningar, bara för att ungen är önskad av hälften av föräldrarna (men inte av den andra hälften) så bara rent snylteri. Det här barnet har inte bra förutsättningar!
    Fast nu FINNS ju barnet redan. Då är det inget att diskutera mer, då får man göra det bästa av situationen. Och att hålla på och hacka ner på TS, hjälper inte henne. Eller hennes barn. Hon behöver lugn och ro nu, och stöttning och peppning. 

...och vill man göra något åt problemet barn o bidrag, så är det i första hand de enorma barnaskarorna i förorterna, där varken männen eller kvinnorna arbetar, och där de bortgifta unga flickorna börjar föda barn redan vid 14-16 år, som man ska koncentrera sig på. Inte en svensk 35-årig kvinna, som kanske just nu upplever sin sista chans att få ett barn. 
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2023-09-18 23:48:11 följande:
    Det är ingen som tvingar dig att diskutera i tråden. Vilket konstigt resonemang. Som att jag skulle påstå att TS är gift och sen när jag blir rättad, jaha det hade jag missat att hon inte är gift, inget att diskutera mer. Det hade väl inte varit så orimligt om folk började undra var jag fick den idén ifrån. 
    Vet du vad,det är lätt hänt att missa saker i en tråd.
    Speciellt när den börjar bli långdragen.
    Och du är ju faktiskt inte heller tvingad att hoppa in i tråden om du bara gör det för att märka ord.
    Så nu kan vi avsluta den diskussionen.
    Kommer inte att svara dig mer.
  • molly50
    Anonym (Kimchi) skrev 2023-09-19 07:23:10 följande:
    Jag ser definitivt inte lätt på en abort. Jag har mycket snävare gränser än så. Klart ungen är önskad av mamman. Gjorde hon sig gravid med flit?
    Typiskt bidragssverige. Sociala och ekonomiska skyddsnät ska finnas men fanken inte till dem som styrt sig i en sits de har kunnat undvika. Det ska vara för dem som livet plötsligt vurpar för. Inte kallt inräknad i ens privata ekonomi att det ska finnas bidrag. Befruktaren kommer inte att komma runt. 
    Fast nu har väl inte TS medvetet blivit gravid.
    Hon använde skydd även fast hon trodde att hon inte kunde bli gravid,om jag har förstått det rätt.
    Och hon visste inte att den här mannen var upptagen.
    Så om någon har styrt in sig i den här sitsen så är det väl han som valde att inte använda kondom.
  • Anonym (Lis)
    molly50 skrev 2023-09-19 14:03:33 följande:
    Hon använde skydd även fast hon trodde att hon inte kunde bli gravid,om jag har förstått det rätt.
    Så om någon har styrt in sig i den här sitsen så är det väl han som valde att inte använda kondom.
    Nej de hade oskyddat sex.
    ingen av dem valde alltså skydd, båda var medvetna om det. Hon trodde att hon hade svårt att bli gravid. (Utifrån tidigare inlägg av TS)

Och som du är inne på, han var i ett annat förhållande och valde ändå oskyddat med ts. Hon var omedveten om hans andra förhållande och hoppades på en framtid med den mannen.
  • Anonym (M)
    Plupp73 skrev 2023-09-19 06:49:03 följande:

Som det låter på inlägget så kommer den här mannen troligen inte lämna fru och barn för dig.
    Du måste alltså tänka igenom om DU vill ha barn och klarar att vara ensamstående mamma. Vänta dig inte att han kommer att dela ansvaret eller agera som en pappa.
    Om du verkligen vill ha barn och kan tänka dig att du klarar det ekonomiskt och praktiskt så go with it!

Den här mannen har ingen fru, de är inte gifta. Är det så viktigt för er med äktenskap? Hur kan det komma sig?
  • Anonym (Jenny)
    molly50 skrev 2023-09-19 14:03:33 följande:
    Hm, jag läser inlägg 41 och där står det att de var överens om att köra utan skydd. Men oavsett så borde ju den här skitstöveln till man verkligen sett till att skydda sig eftersom han var i en annan relation. Jag tycker ändå att det är trist för barnet att få ett sånt rövhål till far.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (M) skrev 2023-09-19 14:52:27 följande:
    Den här mannen har ingen fru, de är inte gifta. Är det så viktigt för er med äktenskap? Hur kan det komma sig?
    Men herregud, vad har det för betydelse om han är gift eller sambo?? Han har varit otrogen oavsett och betett sig som ett rövhål mot sin partner. 
Svar på tråden Gravid men han är upptagen