• Anonym (Norra sthlm)

Gravid men han är upptagen

Vill inte dömas snälla utan skriver här
    för att då råd. Haft en relation med en man i ett år snart och fick nyss reda på att ja är gravid. 

har inte vetat att han varit upptagen speciellt länge och den infon jag fått har vart att det vart ganska oseriöst nu visar det sig efter att jag grottat att det finns ett barn också:( och att de bor ihop känner mig även utnyttjad och ledsen för jag jag inte så lätt att bli gravid och blev nu jätte glad har inget sagt än o vet inte alls vad ja ska säga eller göra känns bara förjävligt rent utsagt älskar honom o trodde de skulle va vi? kan kolla upp mer
    men vill ja veta mer blir bara ledsen han har ju ett ansvar med. 

tips önskas 😭😭❤️❤️

• Svar på tråden Gravid men han är upptagen
  • Anonym (S)
    Anonym (Really) skrev 2023-09-18 10:41:18 följande:
    Varför ska du göra NIPT? Och varför tror du att du får reda på barnets kön då? Och varför överväger du att ljuga och ange fader okänd?
    Undrar också. Det kan nog slå tillbaka om det blir utredning och det kommer fram att hon ens överväger att uppge fader okänd. Barnet har rätt till båda föräldrarna. I Sverige ska man fatta beslut som är bäst för barnet. Och att medvetet ta bort möjligheten för barnet att ha veta vem som är far är inte för barnets bästa. Så kommer det fram senare i tex. en utrdening så är det inte bra. Var istället ärlig. Innan barnet är född kan man fatta beslut som är bäst för en sjäv, tex abort eller behålla. Men när barnet är född så sätter man sig själv åt sidan och fattar beslut som är bäst för barnet. 
  • Anonym (Abort)
    Anonym (Really) skrev 2023-09-18 10:41:18 följande:
    Varför ska du göra NIPT? Och varför tror du att du får reda på barnets kön då? Och varför överväger du att ljuga och ange fader okänd?
    NIPT avslöjar ju dock kön, om man nu vill veta det. Det får man dock med provsvaret 1-2 veckor efter undersökningen. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Alina) skrev 2023-09-18 10:25:18 följande:
    Självklart ska han inte stå som fader okänd. Det är bara pinsamt att ens försöka säga till honom att det är ett alternativ. Väx upp och var vuxen istället. Behåller du kommer han stå som pappa. Punkt.
    Fast det kan vara klokt att, om det är möjligt, låta honom tro det tills vidare. Då kanske hon får vara ifred tills det inte längre går att pressa henne till en abort. Han har ju redan visat sig kunnat vara ganska otrevlig.
  • Anonym (Really)
    Anonym (Abort) skrev 2023-09-18 11:01:47 följande:
    NIPT avslöjar ju dock kön, om man nu vill veta det. Det får man dock med provsvaret 1-2 veckor efter undersökningen. 
    Okej, my bad. Jag hade för mig att man inte kan få den infon förrän vid rul med tanke på risken för abort pga oönskat kön.
  • molly50
    Anonym (Norra sthlm) skrev 2023-09-18 09:40:59 följande:
    Fortfarande gravid och inte haft mycket kontakt med honom. Sista konversationen va att ja måste få bestämma själv eftersom de inte är han som kan ta ett piller. Sen har det vart tyst. Mår galet dåligt med hyperemesis så tur han ej hör av sig nu de kunde han gärna fått ta över kräkningar dag ut o dag in. Men ja kämpar på. Ska göra  NIPT 3/10 tänkte sen skriva t han o berätta att bebe e frisk om så är fallet och ev kön och att jag kommer behålla det till 100% därefter fråga om han vill få mer info foton mm stå med på pappret eller stå okänd ( indirekt blir de ju utredning men de verkar han ju ej veta. 
    Jag tycker inte ens att du ska överväga att ge honom alternativet att stå som fader okänd.
    Jag tycker inte du behöver ha någon mer kontakt med honom nu,men ange honom som fader och så får FK sköta resten så att du får underhåll.
    För det ska han inte slippa undan.
    Sen är det upp till honom att stå för det han gjort inför sin fru.
    För hon lär få reda på det när breven från FK mm dimper ner.

Lycka till och hoppas du får må bättre snart! 
  • molly50
    molly50 skrev 2023-09-18 11:18:54 följande:
    Jag tycker inte ens att du ska överväga att ge honom alternativet att stå som fader okänd.
    Jag tycker inte du behöver ha någon mer kontakt med honom nu,men ange honom som fader och så får FK sköta resten så att du får underhåll.

Tillägg. Och uppdatera gärna om hur det går! 
  • Anonym (Jenny)
    molly50 skrev 2023-09-18 11:18:54 följande:

Iofs så får man ju alla sådana brev till Kivra nu förtiden så just det går nog att mörka för frun.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Alina) skrev 2023-09-18 10:25:18 följande:
    Självklart ska han inte stå som fader okänd. Det är bara pinsamt att ens försöka säga till honom att det är ett alternativ. Väx upp och var vuxen istället. Behåller du kommer han stå som pappa. Punkt.
    Ja, det funkade för hundra år sedan (pigan fick en klumpsumma när storbonden hade gjort henne med barn, mot att hon lovade att inte ta frågan om faderskap och underhåll till tinget). Men idag går inte det: Familjerätten går mycket långt i sina utredningar, och folk lämnar numera sitt DNA överallt så den riktiga pappan kommer att dyka upp i något biologiskt släktträd på någon släktforskningssajt, vare sig han vill eller inte.

Därför är det mycket bättre att vara ärlig med det från början. Men TS ska inte bråka med mannen eller kontakta hans fru eller något sådant, hon ska lämna allt sådant till Familjerätten (bara svara ärligt på deras frågor). Hon ska koncentrera sig på att sköta om sig nu, hon är ju gravid!
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Norra sthlm) skrev 2023-09-18 09:40:59 följande:
    Fortfarande gravid och inte haft mycket kontakt med honom. Sista konversationen va att ja måste få bestämma själv eftersom de inte är han som kan ta ett piller. Sen har det vart tyst. Mår galet dåligt med hyperemesis så tur han ej hör av sig nu de kunde han gärna fått ta över kräkningar dag ut o dag in. Men ja kämpar på. Ska göra  NIPT 3/10 tänkte sen skriva t han o berätta att bebe e frisk om så är fallet och ev kön och att jag kommer behålla det till 100% därefter fråga om han vill få mer info foton mm stå med på pappret eller stå okänd ( indirekt blir de ju utredning men de verkar han ju ej veta. 
    Lämna honom därhän, fokusera på din bebis.
    NIPT är bra, det är skönt när man får allt på papper eller i datorn iaf, och du vet också vad som bor där inne. Har du börjat tänka på namn ännu?
    Nämn inte ens detta med att han inte ska stå med på några papper. När barnet är fött så skriver du dit hans namn och lämnar till familjerätten, de tar tag i resten. Du kan med fördel kontakta dem redan nu och berätta om situationen.
  • molly50
    Anonym (Jenny) skrev 2023-09-18 11:24:39 följande:
    Iofs så får man ju alla sådana brev till Kivra nu förtiden så just det går nog att mörka för frun.
    Ja,det har du i och för sig rätt i.
    Men sen måste han väl också genomgå faderskapsutredningar osv.
    Så förr eller senare så lär väl frun få veta på något sätt.
    Det kan också komma fram i arvstvister t ex.
    Så han kan ju inte dölja barnet för henne hur länge som helst.
Svar på tråden Gravid men han är upptagen