• Anonym (Orättvis?)

Ifrågasätta beslut, barn

Hej!
    Till att börja med så vet jag att detta är ett känsligt ämne.
    Är så iaf att min sambo har ett barn sedan tidigare.
    Ett misstag pga att prevention inte fungerade vid ett tillfälle i sluten på tonåren.
    Fadern till hennes barn är 10 år äldre, hade redan vid det tillfället varit in och ut ur fängelse flera gånger, skuldsatt, missbrukade narkotika, allmänt riktigt dålig person.
    Min nuvarande sambo valde att behålla barnet trots att det inte va planerat.
    Resultatet blev ungefär som man kan förvänta.
    Utvecklingsstörd unge och en far som är frånvarande och inte betalar något.

Jag förstår inte varför hon valde att behålla barnet istället för att ta abort.
    Hon viste redan då att kommande barnets far va en dålig person som skulle bli en katastrofalt dålig far och förebild.

Självklart har jag inte sagt detta till henne, men vad hade ni tänkt om situationen?

• Svar på tråden Ifrågasätta beslut, barn
  • LFF
    Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-25 18:53:36 följande:
    De bra sidor barnet har är från henne & hennes ihärdiga jobb.
    Däremot så är barnet i övrig som man kan förvänta med en korkad småkriminell pundare till far.
    Nej, barnets far har inget med det hela att göra hur mycket du än önskar att alla fel kommer därifrån. Men det är ju enkelt för dig att beskylla pappan för allt. Om barnet hade haft samma svårigheter men en skötsam pappa, vem hade du lagt skulden på då? För problemen barnet har hade likväl kunnat finnas med en skötsam pappa. Eller så misskötte mamman sig under graviditeten? 

Men du har inte gett ett vettigt svar på frågan om varför du är tillsammans med någon vars barn du föraktar? Och kom inte med dravlet om att hon är perfekt nu. Hon och barnet är ett paket, de hör ihop. Att förakta ena halvan av paketet är inte ok. Att lägga skulden för eventuella problem som barnet har på pappan är att göra det jävligt enkelt för sig själv. 
  • Anonym (Orättvis?)
    Anonym (Maria) skrev 2023-09-25 16:05:12 följande:
    Och det här tänker du att en tonåring ska begripa? Hur gammal är du nu med de här resonemangen? Är det någon skillnad mot tjejens mognad, erfarenhet, kunskap, insikter, när hon tog beslutet?
    Ja. Hon har beskrivit honom som misslyckad och elak redan från starten. Att det va så hon såg honom då också. Att de inte ens hade ett som hon ser det riktigt förhållande. Ändå valde hon behålla barnet. Trots att hon visste om att det va en narkotikamissbrukande fängelsekund.
  • Anonym (Orättvis?)
    LFF skrev 2023-09-25 19:54:09 följande:
    Nej, barnets far har inget med det hela att göra hur mycket du än önskar att alla fel kommer därifrån. Men det är ju enkelt för dig att beskylla pappan för allt. Om barnet hade haft samma svårigheter men en skötsam pappa, vem hade du lagt skulden på då? För problemen barnet har hade likväl kunnat finnas med en skötsam pappa. Eller så misskötte mamman sig under graviditeten? 

Men du har inte gett ett vettigt svar på frågan om varför du är tillsammans med någon vars barn du föraktar? Och kom inte med dravlet om att hon är perfekt nu. Hon och barnet är ett paket, de hör ihop. Att förakta ena halvan av paketet är inte ok. Att lägga skulden för eventuella problem som barnet har på pappan är att göra det jävligt enkelt för sig själv. 
    Att någon med en förälder som har högt IQ generellt även själv har högt IQ?
    Äpplet faller inte långt från trädet?
    Sen nej "utvecklingsvariationen" är en slump, den kan komma var som ifrån.
    Men att en riktig idiot till far, genomrutten luffare, får en son som är lik honom på många sätt, ja det är knappast en slump.
  • Anonym (SL)
    Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-25 19:51:09 följande:
    Barn i allmänhet gör så gott de kan. Periodvis gör även sambons barn det. Men bara någon minut tills det blir minsta lilla jobbigt. Då är det raseriutbrott direkt.
    Om det är som du säger att du jobbar med stöttning av barn/familjer så vet du gott att du gör en liten insats, sen går du hem, iväg från problemen.
    Som du säkert har förstått har jag inte speciellt höga tankar om barnet och tro mig, jag har inte höga förväntningar.
    Att inte pissa på golvet, att inte kleta bajs omkring sig, att inte va elak mot sin mor. Väldigt grundläggande & enkelt om hur en person, litet barn eller vuxen, ska bemöta andra människor.
    Förlåt men vår barnsyn skiljer sig så avseevärt.

Du tänker att raseriutbrott är likamed att barnet inte gör så gott hen kan? 
    Om ett rullstorsburet barn får utbrott för att hen inte tar sig upp för en trapp, tänker du lika kring det barnet med? Att hen inte gjorde så gott hen kunde och utbrottet är ett bevis för det?
    Att din sambos barn har osynliga hinder gör de inte mindre hindrande.

Jag blir väldigt beklämd över hur detta barn har det. Att känna frustration är en sak men det du uppvisar är brist på empati.
    Du verkar inte heller vilja ta hjälp utan barnet kommer tvingas leva med någon som ser så föraktfullt på hen och bara verka räkna.dagarna tills hen är borta. 
    Gräsligt
  • EpicF
    Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-25 13:57:39 följande:
    Definiera "svår diagnos".
    Och som sagt, mitt hus, mina regler. Om det inte uppskattas när sambons barn är 18 så får båda flytta.
    Nu är dock jag och sambon överens om att efter 18 så ska den unga vuxna personen ut.
    Nej, jag tänker inte definiera det men utifrån det su skriver så betydligt svårare än ditt bonusbarn har det. Minus if. 

De flesta 18-åringar har inte ens gått ut gymnasiet. Och som förälder är man försörjningsskyldig tills barnet har gått ut gymnasiet och då längst till 21 år fyllda. Dvs ditt bonusbarn kan bo hemma tills denne är 21 så länge h*n går på gymnasiet. 

Ja visst, ditt hus dina regler. Men blir man sambo så flyttar sambon faktiskt in och då är man tekniskt sätt två om huset. 

Hade aldrig accepterat en sambo som dig. 
  • EpicF
    Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-25 15:34:29 följande:
    Så om dina barn bara tycker att det är gött att bo hemma kommer du aldrig slänga ut dem?
    En 18 åring är inte på något sätt vuxen förutom att man är myndig i lagens mening. Men många 18-åringar klarar definitivt inte att hantera ett eget hushåll och har man dessutom en diagnos och if (är utvecklingsstörd som du säger) så klarar man det absolut inte. 
  • molly50
    Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-25 20:01:25 följande:
    Att någon med en förälder som har högt IQ generellt även själv har högt IQ?
    Äpplet faller inte långt från trädet?
    Sen nej "utvecklingsvariationen" är en slump, den kan komma var som ifrån.
    Men att en riktig idiot till far, genomrutten luffare, får en son som är lik honom på många sätt, ja det är knappast en slump.
    Men då kanske problemet ligger hos din sambo?
    Om pappan inte är närvarande i barnets liv så är det ju mamman,din sambo,som måste finnas som ett stöd för barnet.
    Det är ju inte barnets fel att situationen ser ut som den gör.
    Det måste du väl ändå förstå?
    Varför vill ni t ex inte ta hjälp av en stödfamilj eller ett korttidshem?
    Och du svarade inte på min fråga om hur mycket erfarenhet du har av barn med diagnoser?
    För du verkar ställa samma krav på detta barn som på ett normalfungerande barn.
    Och det hoppas jag att du förstår att det inte går.
    Jag undrar också om barnet är läkemedelsbehandlat och om det får stödresurser i skolan?
    Om inte så är det kanske något din sambo borde försöka ordna.
  • Anonym (Orättvis?)
    molly50 skrev 2023-09-25 22:00:56 följande:
    Men då kanske problemet ligger hos din sambo?
    Om pappan inte är närvarande i barnets liv så är det ju mamman,din sambo,som måste finnas som ett stöd för barnet.
    Det är ju inte barnets fel att situationen ser ut som den gör.
    Det måste du väl ändå förstå?
    Varför vill ni t ex inte ta hjälp av en stödfamilj eller ett korttidshem?
    Och du svarade inte på min fråga om hur mycket erfarenhet du har av barn med diagnoser?
    För du verkar ställa samma krav på detta barn som på ett normalfungerande barn.
    Och det hoppas jag att du förstår att det inte går.
    Jag undrar också om barnet är läkemedelsbehandlat och om det får stödresurser i skolan?
    Om inte så är det kanske något din sambo borde försöka ordna.
    Om du läser några inlägg upp så ser du att barnet har både dedikerad resurs i skolan och medicineras.
    Ställer inte samma krav som på ett vanligt barn. Vet att det inte går. Som jag även skrivit några inlägg upp så är kraven jag ställer extremt låga. Något även detta barn kan klara fint. 
  • Anonym (Orättvis?)
    EpicF skrev 2023-09-25 20:36:27 följande:
    Nej, jag tänker inte definiera det men utifrån det su skriver så betydligt svårare än ditt bonusbarn har det. Minus if. 

De flesta 18-åringar har inte ens gått ut gymnasiet. Och som förälder är man försörjningsskyldig tills barnet har gått ut gymnasiet och då längst till 21 år fyllda. Dvs ditt bonusbarn kan bo hemma tills denne är 21 så länge h*n går på gymnasiet. 

Ja visst, ditt hus dina regler. Men blir man sambo så flyttar sambon faktiskt in och då är man tekniskt sätt två om huset. 

Hade aldrig accepterat en sambo som dig. 
    Bra för dig att ditt barn inte har IF, det gör allt mycket lättare.
    Försörjningsstöd innebär inte att den då vuxna personen måste bo hemma 🤦?♂️ 
  • Anonym (Orättvis?)
    Anonym (SL) skrev 2023-09-25 20:06:51 följande:
    Förlåt men vår barnsyn skiljer sig så avseevärt.

Du tänker att raseriutbrott är likamed att barnet inte gör så gott hen kan? 
    Om ett rullstorsburet barn får utbrott för att hen inte tar sig upp för en trapp, tänker du lika kring det barnet med? Att hen inte gjorde så gott hen kunde och utbrottet är ett bevis för det?
    Att din sambos barn har osynliga hinder gör de inte mindre hindrande.

Jag blir väldigt beklämd över hur detta barn har det. Att känna frustration är en sak men det du uppvisar är brist på empati.
    Du verkar inte heller vilja ta hjälp utan barnet kommer tvingas leva med någon som ser så föraktfullt på hen och bara verka räkna.dagarna tills hen är borta. 
    Gräsligt
    Brist på förhoppning om att barnet kan utvecklas till en bra person ja. Alla barn är egoistiska, ligger i ett barns natur. Men det här barnet ser ut att helt sakna förmåga att tänka på andra. Barn som vuxna. Aldrig hört barnet säga ett enda fint ord till sin mor om det inte är för direkt egen vinning.
Svar på tråden Ifrågasätta beslut, barn