• Anonym (Orättvis?)

Ifrågasätta beslut, barn

Hej!
    Till att börja med så vet jag att detta är ett känsligt ämne.
    Är så iaf att min sambo har ett barn sedan tidigare.
    Ett misstag pga att prevention inte fungerade vid ett tillfälle i sluten på tonåren.
    Fadern till hennes barn är 10 år äldre, hade redan vid det tillfället varit in och ut ur fängelse flera gånger, skuldsatt, missbrukade narkotika, allmänt riktigt dålig person.
    Min nuvarande sambo valde att behålla barnet trots att det inte va planerat.
    Resultatet blev ungefär som man kan förvänta.
    Utvecklingsstörd unge och en far som är frånvarande och inte betalar något.

Jag förstår inte varför hon valde att behålla barnet istället för att ta abort.
    Hon viste redan då att kommande barnets far va en dålig person som skulle bli en katastrofalt dålig far och förebild.

Självklart har jag inte sagt detta till henne, men vad hade ni tänkt om situationen?

• Svar på tråden Ifrågasätta beslut, barn
  • molly50
    Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-25 12:26:51 följande:
    Tycker mer synd om min sambo. Jag kan lämna om jag vill. Hon är fast 🤷?♂️
    Är "barnet" inte moget efter 18 så får hen bo på kommunalt boende.

Du var väl medveten om din sambos barn och att det har en diagnos innan ni flyttade ihop?
    I så fall så borde du ha vetat vad du gav dig in på.
    Du kanske inte har så mycket erfarenhet av barn med diagnoser,om ens någon?
    I så fall borde du kanske försöka lära dig lite mer om det om ni ska kunna fortsätta bo tillsammans,du och din sambo.
    Du borde också förstå att du inte bara kan kasta ut din sambos barn.
    Det är hennes beslut. Inte ditt.
    Och bostaden är väl lika mycket hennes som din?
    Har du ens försökt prata med din sambo om det här och sagt till ärliga åsikt?
    Annars kanske du ska visa henne tråden så att hon får veta det?
    Så här kan du hur som helst inte fortsätta ha det. 

• molly50
    Du skriver att du kan lämna,om du vill.
    Varför gör du inte det då om du tycker att det här är så jobbigt?
    Ingen tvingar dig ju att stanna kvar i det här.
  • EpicF

Ja, det är synd om du om din sambo. Men inte pga av hennes barn, utan pga hon har en omogen idiot till pojkvän. 

• Anonym (Orättvis?)
    Anonym (Det är som det är.) skrev 2023-09-25 09:12:09 följande:
    Studentbostad är ju inte att tänka på i detta fall som du ju förstår.
    Men absolut kan mamman ansöka om LSS boende för sonen men kommunen fixar inte bara det. LSS handläggare ska godkänna det och ni måste ju ta reda på vad för boende det finns i kommunen, väntetid osv.
    Har inte mamman kontakt med LSS?
    Jag försöker ju hjälpa dig med att föreslå kortis och andra avlastningar.
    Ju mer sånt ni får och pratar med LSS handläggare ju mer kommer ju kommunen förstå behovet av boende längre fram.
    Klart att mamman tycker att barnet ska flytta när barnet är vuxen det är ju inget konstigt men fram tills barnet går ut gymnasiet är det hon som måste se till att barnet blir försörjt och hon ansöka även tidigare om barnboende om ni anser att ni inte klarar av barnet hemma.
    LSS boende finns för barn och där bor man oftast till 21-23 år innan man sen flyttar vidare till vuxenboende.
    Men tills barnet går ut gymnasiet betalar föräldrar givetvis en del för boendet men om man får LSS boende är det ju givetvis subventionerat.
    Men det är ju ansvariga som avgör om man får barnboende.

Men har sonen ingen avlastning nu?
    Börja åtminstone där.
    Kan lova att det kommer undersökas grundligt.
    Bara det då vuxna barnet kommer ut så kan jag betala för det tills försörjningsskyldigheten löper ut. Värt varenda krona isf.

Senast idag så skulle barnet igenom ett cykeltest på skolan som en del av kartläggning. Enkelt och borde inte va ett problem. Alla barn tycker det är kul att cykla eller kan iaf hanka sig igenom en kort cykelövning utan allt för stora protester. Avbröts pga raseriutbrott och ett försök att ha sönder cykeln.
  • Anonym (Orättvis?)
    EpicF skrev 2023-09-25 12:44:02 följande:

Ja, det är synd om du om din sambo. Men inte pga av hennes barn, utan pga hon har en omogen idiot till pojkvän. 

Önskar att du fick leva en vecka med det här barnet. Du hade fått nya perspektiv 😄
  • Anonym (Orättvis?)
    molly50 skrev 2023-09-25 12:42:21 följande:
    Du skriver att du kan lämna,om du vill.
    Varför gör du inte det då om du tycker att det här är så jobbigt?
    Ingen tvingar dig ju att stanna kvar i det här.
    För att stunderna vi har är värda besväret.
  • Anonym (Orättvis?)
    molly50 skrev 2023-09-25 12:39:32 följande:

Du var väl medveten om din sambos barn och att det har en diagnos innan ni flyttade ihop?
    I så fall så borde du ha vetat vad du gav dig in på.
    Du kanske inte har så mycket erfarenhet av barn med diagnoser,om ens någon?
    I så fall borde du kanske försöka lära dig lite mer om det om ni ska kunna fortsätta bo tillsammans,du och din sambo.
    Du borde också förstå att du inte bara kan kasta ut din sambos barn.
    Det är hennes beslut. Inte ditt.
    Och bostaden är väl lika mycket hennes som din?
    Har du ens försökt prata med din sambo om det här och sagt till ärliga åsikt?
    Annars kanske du ska visa henne tråden så att hon får veta det?
    Så här kan du hur som helst inte fortsätta ha det. 

Hon vet att jag ställer krav om att hennes barn ska flytta ut när hen är 18.
    Hon håller med.
  • EpicF

Ts: Jag lever redan med ett barn varannan vecka som en svår diagnos. Så jag vet hur tufft det kan vara. Men jag vet också, tillskillnad från dig verkar det som, hur underbart det kan vara. Och inte fan skulle jag slänga ut min sambos son när denne blev 18. Finns inte på kartan. 

• Anonym (Hmmm ....)
    Du verkar tro att det bara är att kasta ut ungen så fort hen fyller 18 så tar kommunen hand om det. Så fungerar det inte. Det är utredningar och en process som tar tid.
    Min sambos barn flyttade till ett boende när hen var drygt 20. Hen kommer aldrig kunna klara sig själv, bo själv, jobba o.s.v. Så det faktum att barnet behövde boende med dygnet runt personal vet kommunen sedan barnet var väldigt liten. Ändå tar det tid.
    Tycker du borde hjälpa din sambo så att hon och hennes barn får eget boende nu, så kan du och mamman träffas på hennes barnlediga tid. Win-win  för alla inblandade. 
  • LFF
    Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-25 12:44:36 följande:
    Kan lova att det kommer undersökas grundligt.
    Bara det då vuxna barnet kommer ut så kan jag betala för det tills försörjningsskyldigheten löper ut. Värt varenda krona isf.

Senast idag så skulle barnet igenom ett cykeltest på skolan som en del av kartläggning. Enkelt och borde inte va ett problem. Alla barn tycker det är kul att cykla eller kan iaf hanka sig igenom en kort cykelövning utan allt för stora protester. Avbröts pga raseriutbrott och ett försök att ha sönder cykeln.
    Nej, ALLA barn tycker inte att det är kul att cykla. Alla barn kan inte hanka sig igenom en cykelövning. Och har man då diagnoser på det så är det inte ett dugg konstigt att övningen slutar med utbrott och att barnet försöker ha sönder cykeln. 

Jag lider med barnet som har en pappa som inte bryr sig och två  vuxna han bor med som bara har nedräkning till 18-års dagen för att kunna sparka ut honom (eftersom du säger att mamman håller med om att barnet ska ut när det fyller 18). 
Svar på tråden Ifrågasätta beslut, barn