• Anonym (Orättvis?)

Ifrågasätta beslut, barn

Hej!
    Till att börja med så vet jag att detta är ett känsligt ämne.
    Är så iaf att min sambo har ett barn sedan tidigare.
    Ett misstag pga att prevention inte fungerade vid ett tillfälle i sluten på tonåren.
    Fadern till hennes barn är 10 år äldre, hade redan vid det tillfället varit in och ut ur fängelse flera gånger, skuldsatt, missbrukade narkotika, allmänt riktigt dålig person.
    Min nuvarande sambo valde att behålla barnet trots att det inte va planerat.
    Resultatet blev ungefär som man kan förvänta.
    Utvecklingsstörd unge och en far som är frånvarande och inte betalar något.

Jag förstår inte varför hon valde att behålla barnet istället för att ta abort.
    Hon viste redan då att kommande barnets far va en dålig person som skulle bli en katastrofalt dålig far och förebild.

Självklart har jag inte sagt detta till henne, men vad hade ni tänkt om situationen?

• Svar på tråden Ifrågasätta beslut, barn
  • Anonym (Orättvis?)
    LFF skrev 2023-09-25 15:30:57 följande:
    Ja, men inte att kasta ut dem när de fyller 18 (eller direkt efter studenten)
    Så om dina barn bara tycker att det är gött att bo hemma kommer du aldrig slänga ut dem?
  • LFF
    Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-25 15:34:29 följande:
    Så om dina barn bara tycker att det är gött att bo hemma kommer du aldrig slänga ut dem?
    Jag kommer att UPPMUNTRA dem till att flytta hemifrån. Om de vill bo hemma hela livet (extremt ovanligt att barn vill) så har jag helt klart gjort något fel. 

Lika lite som jag har tvingat dem att sova i eget rum innan de var mogna för det så kommer jag att tvinga dem att flytta hemifrån. Lika lite som de nu sover i vår säng, lika lite kommer de att vilja bo hemma hela livet. 

Det ligger i sakens natur att barn vill flytta hemifrån när de är runt 20. För de flesta kommer det naturligt i form av högskolestudier på annan ort. För andra är det när de börjat jobba och sparat ihop till första lägenheten. 

Skulle de som vuxna hamna i trubbel så är de även då alltid välkomna hem, på samma vis som jag är välkommen hem till min mamma om något skulle hända som gjorde att jag behövde någonstans att bo tills jag kommit på fötter igen. Inget behov jag ser kommer komma, har trots allt bott hemifrån i över 20 år nu. 
  • olof 45

Det är iten så lätt att "kasta ut någon"... Även om du anser att det är "ditt hus" kommer ju din sambo ha bott där i minst 8 år när barnet fyller 18. Du kan itne lageligen bara byta lås, så du vet det.

Även om din sambo säger att det är självklart att barnet flyttar ut vid 18, är det inte alls säkert att hon anser det, när tiden är inne. Det är en lätt sak att säga/tycka när det ligger långt i framtiden. Men få inser hur "unga" 18-åringar faktiskt är - och hur få bo-lösningar som finns för ungdomar idag.

Men lycka till! Undrar verkligen hur länge du kan köra "mitt hus!" argumentet...?

PS. Jag ropar inte Troll, inte alls - men du har gett ganska ingående detaljer om ditt liv... Vad gör du om din sambo hittar denna tråd?

• LFF
    Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-25 15:29:30 följande:
    Naturligt att pusha för att barn, egna eller ej, ska bli självständiga och flytta när de är vuxna. 
    Men du glömmer bort att din sambos barn inte är ett "normalt" barn och att då tvinga barnet ut ur boet bara för att det blivit myndigt är fel.

Jag är tillbaks på att jag förstår inte vad du gör med barnets mamma när du är så föraktfull i allt du tänker och tycker om barnet. Ja, du tycker att hon är perfekt men tydligen så är hon ju inte det eftersom hon har ett "defekt" barn. 

Så, varför är du tillsammans med någon vars avkomma du föraktar så?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-22 07:55:56 följande:
    Folk ändrar sig inte. Vissa mognar och får nya perspektiv, men i grund och botten ändrar sig inte folk.
    Han va dessutom ca 30 år och hade inget som tydde på att han skulle "ändras" eller mogna.
    Och det här tänker du att en tonåring ska begripa? Hur gammal är du nu med de här resonemangen? Är det någon skillnad mot tjejens mognad, erfarenhet, kunskap, insikter, när hon tog beslutet?
  • molly50
    Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-25 12:47:21 följande:
    För att stunderna vi har är värda besväret.
    Men om det är så besvärligt så kanske du ska fundera på om de bra stunderna överväger de dåliga.
  • molly50
    Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-25 12:57:47 följande:
    Hon vet att jag ställer krav om att hennes barn ska flytta ut när hen är 18.
    Hon håller med.
    Ok. Men ni kanske skulle behöva fundera på om ni behöver hjälp av ett avlastningshem eller ett korttidshem om ni båda känner att ni inte klarar av det här.
    Det är ju uppenbart att ni behöver hjälp.
    Har no kontakt med LSS eller soc?
  • Anonym (SL)
    Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-25 15:27:34 följande:
    Måste va väldigt jobbigt för barnet när EN professionell i taget uppmuntrande försöker få hen att cykla. Inte långt, inte lång tid, bara visa att hen kan cykla.
    Ett stort problem med detta barnet är att hen fått särbehandling från start pga sina diagnoser. Viss särbehandling är ett måste, andra förutsättningar, men det har gett hen inställningen att allt som är svårt går att skrika sig ur. Har fått noll disciplin och vet att inget förväntas av hen. Speciellt i skolan. Dålig särbehandling som gör barnet mindre förberedd på de krav som kommer ställas när hen blir äldre.
    Hade velat se dig hantera det här barnet med lugn och tålamod om så bara för en dag.
    Den dedikerade extraresurs han har i skolan består av flera lärare som växlar. Aldrig mer än en lektion i taget. Pga utmaningen att jobba med just detta barnet.
    Det jag egentligen ifrågasätter är väl din inställning och din syn på barnet, även om jag hög förståelse att det är tufft att leva med detta.
    Å ena sidan har barnet diagnoser och uppenbart stora svårigheter, både intellektuellt och neuropsykatriskt och å andra sidan har du förväntningar att hen ska klara allt som andra barn i samma ålder klarar. Barnet är lat och kan om hen vill.
    Inte med ett ord, vad jag har läst har du beskrivit barnets positiva sidor eller några bra stunder. 
    Om du tänker att de inte finns så tycker jag verkligen att du ska fundera vad du behöver göra för att förändra den synen. Du har det relationellq ansvaret och sånt lyser igenom...
    Skulle du vilja tvingas leva med en person som tänker så om dig?

Vi har olika barnsyn, helt klart. Men jag tror även att vi har olika erfarenheter.
    Jag har ägnat 20 år med att jobba på olika sätt i familjer och i förskola/skola för att stötta barn föräldrar och pedagoger. 
    Att möta dessa situationer som du beskriver är min vardag...och frågar du mig så är inte det tuffaste att hantera barnet utan faktiskt att hantera frustrerade vuxna som hamnar i ett svartvitt tänkande hur det borde vara och skuldbeläggande när det inte uppfylls...ofta känns de som stenmurar av föreställningar om barnet.
    Men det är i deras bemötande som oftast nycklarna till att lyckas ligger...

Jag tror till skillnad från dig att barn gör så gott de kan men saknar de förutsättningar att lyckas så spelar det ingen roll hur mycket vilja som de eller de runtomkring har. De kommer att misslyckas och det kommer i sin tur att påverka deras självbild och benägenhet att utmana sig själv.

Jag tycker att det är klokt att de vuxna turas om i skolan så att barnet så långt som det är möjligt får möta vuxna med tålamod och ork så att hen får så mycket förutsättningar som möjligtatt lyckas. Men du behöver sänka nog sänka förväntningarna om vad som är ett bra utfall...
    Att hen ens närmade sig cykeln idag kanske egentligen var ett lyckande men förväntningarna var för höga så det förvandlades till ett misslyckande.

För om ni tycker att det är tufft med alla dessa svårigheter, tänk hur det är för barnet som brottas med dem varje sekund. Hen kan ALDRIG ta en paus från det svåra...

Och även om du tänker att barnet inte borde blivit fött så lever det och det har rättigheter att bli sett och behandlad med respekt och äkta omsorg av de närmsta omsorgspersonerna.
  • Anonym (Orättvis?)
    LFF skrev 2023-09-25 15:57:18 följande:
    Men du glömmer bort att din sambos barn inte är ett "normalt" barn och att då tvinga barnet ut ur boet bara för att det blivit myndigt är fel.

Jag är tillbaks på att jag förstår inte vad du gör med barnets mamma när du är så föraktfull i allt du tänker och tycker om barnet. Ja, du tycker att hon är perfekt men tydligen så är hon ju inte det eftersom hon har ett "defekt" barn. 

Så, varför är du tillsammans med någon vars avkomma du föraktar så?
    De bra sidor barnet har är från henne & hennes ihärdiga jobb.
    Däremot så är barnet i övrig som man kan förvänta med en korkad småkriminell pundare till far.
  • Anonym (Orättvis?)
    Anonym (SL) skrev 2023-09-25 18:32:37 följande:
    Det jag egentligen ifrågasätter är väl din inställning och din syn på barnet, även om jag hög förståelse att det är tufft att leva med detta.
    Å ena sidan har barnet diagnoser och uppenbart stora svårigheter, både intellektuellt och neuropsykatriskt och å andra sidan har du förväntningar att hen ska klara allt som andra barn i samma ålder klarar. Barnet är lat och kan om hen vill.
    Inte med ett ord, vad jag har läst har du beskrivit barnets positiva sidor eller några bra stunder. 
    Om du tänker att de inte finns så tycker jag verkligen att du ska fundera vad du behöver göra för att förändra den synen. Du har det relationellq ansvaret och sånt lyser igenom...
    Skulle du vilja tvingas leva med en person som tänker så om dig?

Vi har olika barnsyn, helt klart. Men jag tror även att vi har olika erfarenheter.
    Jag har ägnat 20 år med att jobba på olika sätt i familjer och i förskola/skola för att stötta barn föräldrar och pedagoger. 
    Att möta dessa situationer som du beskriver är min vardag...och frågar du mig så är inte det tuffaste att hantera barnet utan faktiskt att hantera frustrerade vuxna som hamnar i ett svartvitt tänkande hur det borde vara och skuldbeläggande när det inte uppfylls...ofta känns de som stenmurar av föreställningar om barnet.
    Men det är i deras bemötande som oftast nycklarna till att lyckas ligger...

Jag tror till skillnad från dig att barn gör så gott de kan men saknar de förutsättningar att lyckas så spelar det ingen roll hur mycket vilja som de eller de runtomkring har. De kommer att misslyckas och det kommer i sin tur att påverka deras självbild och benägenhet att utmana sig själv.

Jag tycker att det är klokt att de vuxna turas om i skolan så att barnet så långt som det är möjligt får möta vuxna med tålamod och ork så att hen får så mycket förutsättningar som möjligtatt lyckas. Men du behöver sänka nog sänka förväntningarna om vad som är ett bra utfall...
    Att hen ens närmade sig cykeln idag kanske egentligen var ett lyckande men förväntningarna var för höga så det förvandlades till ett misslyckande.

För om ni tycker att det är tufft med alla dessa svårigheter, tänk hur det är för barnet som brottas med dem varje sekund. Hen kan ALDRIG ta en paus från det svåra...

Och även om du tänker att barnet inte borde blivit fött så lever det och det har rättigheter att bli sett och behandlad med respekt och äkta omsorg av de närmsta omsorgspersonerna.
    Barn i allmänhet gör så gott de kan. Periodvis gör även sambons barn det. Men bara någon minut tills det blir minsta lilla jobbigt. Då är det raseriutbrott direkt.
    Om det är som du säger att du jobbar med stöttning av barn/familjer så vet du gott att du gör en liten insats, sen går du hem, iväg från problemen.
    Som du säkert har förstått har jag inte speciellt höga tankar om barnet och tro mig, jag har inte höga förväntningar.
    Att inte pissa på golvet, att inte kleta bajs omkring sig, att inte va elak mot sin mor. Väldigt grundläggande & enkelt om hur en person, litet barn eller vuxen, ska bemöta andra människor.
Svar på tråden Ifrågasätta beslut, barn