Anonym (Orättvis?) skrev 2023-09-24 13:07:47 följande:
För övrigt så bor barnet numera i mitt hem. När barnet vill leka är jag med, hungrig så lagar jag mat, behöver hjälp så är jag där. Med eller utan barnets mamma hemma.
Men gränsen är 18. När det då vuxna barnet fyller 18 ska det ut.
Jag kan inte förstå hur man ska hantera en situation där barnet gör så grova grundläggande fel som att ställa sig och kissa på golvet istället för att gå på toaletten.
Kommer behöva riva ut golvet i rummet, i ett nytt hus, bara för att det va ?jobbigt? att gå några meter till toaletten.
Jag har valt att leva med det, men det betyder inte att det är lätt alla gånger och jag vet inte hur jag kan få vissa situationer att bli bra för alla. Eller hur jag ska göra för att motverka att vissa problematiska situationer uppstår.
Såklart det inte är lätt. Jag tror det är ännu svårare för dig som kommer in mitt i ett barns uppväxt och ska försöka hitta din roll och ditt förhållningssätt i detta.
Har du och mamman pratat om hur ni ska ha det, vad som är rimligt och vilken roll du ska kring barnet?
Och har ni bestämt 18.årsgränsen tillsammans? Eller har du bestämt det?
Det är ju då viktigt att vara medveten om försörjningsplikten sträcker sig fram till att barnet gått ut gymnasiet (som längst till 21-års ålder).
Och jag förstår frustrationen. Tror de flesta som har barn kan känna i igen sig i detta. Man blir gaaaaalen ibland och då har mina barn inga svårigheter eller hinder. Men de är barn som håller på att lära sig och då kan vi inte ha krav att det ska bli rätt hela tiden. I ett lärande ingår att göra fel...och ibland vet barn att de gör fel men det vet inte i stunden hur de ska göra för att göra rätt.
Och då gör de fel ändå...för de måste göra något...
Jag får en känsla av att du lägger ett vuxen-ansvar på detta barn, i ditt sätt att resonera och försöka förstå hens handlingar. Och då blir det så klart helt oförklarligt varför hen gjorde som hen gjorde.
Men nu är ju barnet inte vuxet och har även funktionsnedsättningar som kan förklara och kanske hjälpa en att förstå hur det blev så här tokigt. ADHD gör en mer impulsiv och IF kan göra att det är svårare att förstå konsekvenserna av ens handlingar.
Men oavsett, barn gör tokiga saker. Hela tiden.
Sen vad det är för saker och varför ser ju olika ut.
Som vuxen handlar det om att försöka förstå (på ett nyfiket och odömande sätt), förebygga och stötta barnet till lösningar.
Fundera på vad barnet behöver för att få saker och ting att fungera i det du tycker är grundläggande...vad är det som fattas idag och är dina krav rimliga?
Försök att ha en tanke att barnet gör så gott hen kan...utifrån hens kapacitet...försök att tänka gott om barnet istället för att bara se bristerna
Vi brukar ha barnens ena kusin (13år) här 1-2 helger i månaden för att avlasta föräldrarna. Han har ADHD och det händer ganska mycket kring honom hela tiden.
Jag upptäckte att han hade kissat i en av blomkrukorna i rummet där han sov. (Det stank urin och en del hade skvätt på tapeten
Först blånekade han, sen sa han att han inte orkade gå till toaletten men sen kröp det fram i samtal att han faktiskt inte vågade gå ut för det var mörkt utanför rummet och han behövde gå genom en lång korridor.
Nu har vi hittat lösningar för honom.
Om jag hade haft ett förmanande förhållningssätt mot honom hade han nog aldrig ens erkänt att det var han...och inte heller fått möjlighet att komma förbi sitt problem...
En 13 åring vet att man ska kissa i toaletten men i den stunden visste han inte hur han skulle göra, rädslan och ADHDn ställde till det för honom...
Han har heller aldrig fått lära sig att be om hjälp och tyckte det var jättepinsamt...och då är det inte så lätt
Har du pratar med mamman och sagt som det är. Att det är svårt, frustrerande och ovant.
Vad tänker hon kring allt? Kan hon förstå hur detta blir för dig och vad har ni kommit fram till?
För ni behöver ju vara överens om förhållningssätt om er vardag ska fungera....
Ps kolla hos din kommun om föräldraskapsutbildningar men var överens med sambon först om vilken roll du ska Ds