Anonym (Maria) skrev 2023-09-26 15:33:50 följande:
Jag har inte sagt att de inte ska söka boende. Men du verkar ju mena på att de kommer inte bli något bara för att sonen blir 18. Och TS och mamman har kommit överens om att han ska ha eget boende vid 18, i värsta fall så är TS beredd att betala en lägenhet, men eget ska han ha oavsett. Du påstod att man inte får göra så, men du svarar inte på vad någon skulle kunna göra för att hindra dem. Allt mamman är skyldig att göra är att ekonomiskt betala försörjningen, ingenting annat. Och bara halva egentligen, resten får de kräva av pappan och betalar inte han så blir det samhället som står för det. Hur tänker du förresten att det är möjligt att pappan inte behöver ha sonen boende hos sig? Varför skulle då mamman behöva det, 18 år eller ej?
Hur kan du tolka att jag sagt att sonen inte kan flytta till boende vid 18 år?
Jag har hela tiden sagt att man kan söka LSS boende innan vid 18 eller senare.
18 har ingen betydelse, varför hänga upp sig på 18 år?
Det är alltså ingen skillnad på LSS boende när det gäller yngre eller 18 år.
Jag har skrivit tidigare att dom kan söka boende tidigare, det tar ofta ett tag och jag har rekommenderat dom att söka korttids boende så länge som är avlastning vissa helger och vardagar beroende på hur många timmar man beviljas.
Jag har hela tiden sagt att 18 år betyder inget i detta sammanhang.
Föräldrar har ett ansvar tills barnet går ut gymnasiet, jag har nämnt att vissa kan söka internat eller inackordering osv. vill en förälder köpa en lägenhet och betala den och se till att det finns mat och annat, fickpengar osv får man det men man är ansvarig att se till att barnet får allt detta.
Det är man ansvarig för. Ett ungdom med intellektuellt funktionshinder kan inte ta hand om sig själv på det sättet, ta hand om sig själv, laga mat, åka till skolan osv.
Föräldrarna kan då i detta fall om tonåringen eller barnet beroende på ålder ansöka om LSS insatser, det är föräldrars ansvar.
Mamman och ts verkar vara förnuftiga personer även om tex ts inte orkar med sonen i flera år till. Men då söker man hjälp med boende.
Återigen varför köpa en lägenhet när sonen inte kan ta vara på sig själv?
Pappan verkar inte vara en förnuftig person och struntar i sitt barn och om även mamman var sådan skulle då Soc gå in men mamman tar hand om sitt barn och vill det väl och de flesta föräldrar är ju förnuftiga även om man inte kan ta hand om barnet hemma.
Pappan verka ha struntat totalt i sonen men borde betala underhåll men annars går ju Fk in och betalar.
Mamman skulle ju också kunna strunta i sitt barm men det gör hon ju inte.
Men hon kanske heller inte orkar i flera år till, de flesta föräldrar vill sitt barn väl och söker då boende om man inte kan ha barnet hemma.
Återigen ts och mamman får söka boende precis när dom vill, men dom kan inte köpa en lägenhet och bara placera sonen där när han har if då blir han omhändertagen eftersom han inte klarar sig själv. och mamman ändå får betala för den placeringen så varför ha fler kostnader?
Pappan har checkat ut och kommer inte ta hand om sonen , det behöver inte mamman heller göra om hon inte vill eller orkar men då kan hon välja mellan att söka boende och se till att sonen får ett bra boende vilket hon troligtvis vill när man hör på ts att hon är en bra mamma.
Eller så kan hon precis som pappan skita i sonen och låta soc ta över.
Troligtvis gör hon det första som de flesta vettiga föräldrar gör.
Ja både mamman och pappan är försörjningsskyldiga, betalar inte pappan går ju FK in, men det verkar bara vara mamman som är vårdnadshavare då pappan inte längre är med i bilden och det är just vårdnadshavare som söker LSS för sitt barn.
Jag har aldrig sagt att dom inte kan bestämma att sonen ska bo någon annanstans när han är 18 år dom kan bestämma att han ska ha annat boende tidigare. Just 18 är som sagt ingen speciell ålder för att få LSS hjälp eller boende, det ändras inte vid 18 år. Samhället gör inte mer för att man fyller 18 år.
Men dom när mamman är ansvarig kan inte bara lämna en person med IF själv som inte kan ta hand om sig utan att han bli omhändertagen, däremot kan dom söka hjälp och boende som ser till att han får i sig mat och kläder osv.
Vad är problemet?