• Anonym (Lägg av bara)

Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?

Jag har läst en hel del trådar/artiklar/anonyma insändare och så vidare skrivna av kvinnor och män som känner sig ensamma. Inte ensam som i att man nödvändigtvis behöver en partner, utan att man överlag saknar umgänge.

Jag har lagt märke till att dessa personer ofta tycker synd om sig själv (inte alla men många). De tycker så synd om sig själva. Istället för att ta tag i problemet skriver de trådar på internet, för att folk ska berätta hur synd det är om dem. 

Man kommer inte få fler kompisar eller hitta annat umgänge om man låser in sig i sin bostad och är rädd för mänsklig kontakt. Det funkar inte så. Om man nu så gärna vill träffa människor så får man faktiskt lyfta på arslet och se till att det händer något. Man tar egna initiativ. Man börjar höra av sig till folk, man söker helt nya kontakter om de gamla kontakterna inte längre är intresserade. Man kastar sig ut i världen och släpper rädslan, man provar och ger sig in i alla möjliga situationer. Annars händer ingenting. 

Istället för att vänta på att andra ska komma fram och börja prata och ta kontakt så kan man ju prova att själv göra det. Vet man inte vad man ska säga så finns det bra tips om man bara googlar. 

Om man nu har gjort allt i världen och ändå inte lyckas knyta nya kontakter, om man fortfarande är helt ensam, då kanske man måste inse att problemet ligger hos en själv - man är sannolikt inte en så fantastisk människa som man tror om nu alla människor tar avstånd från en..

Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?

• Svar på tråden Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?
  • Tukt
    Anonym (100) skrev 2023-11-18 13:14:11 följande:
    Kan du utveckla det och ge några konkreta exempel?
    Jag svarade dig i går, på sidan 11. Det gäller fortfarande.
    "Jag förstår nog inte vad det är för konkreta exempel du vill ha. Jag för ett rätt allmänt resonemang.
    Dessutom brukar konkreta exempel få diskussioner att fastna i just de konkreta exemplen, snarare än själva andemeningen. "
  • Anonym (100)
    Tukt skrev 2023-11-18 17:10:49 följande:
    Jag svarade dig i går, på sidan 11. Det gäller fortfarande.
    "Jag förstår nog inte vad det är för konkreta exempel du vill ha. Jag för ett rätt allmänt resonemang.
    Dessutom brukar konkreta exempel få diskussioner att fastna i just de konkreta exemplen, snarare än själva andemeningen. "
    Kan du utveckla vad du menar med att maktkritik saknas i tråden? Och vilken är din syn i den frågan.
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (Caspians secret) skrev 2023-11-18 15:26:35 följande:

Jag har tagit mitt ansvar och anmält, men då ingenting händer den vägen med personen som trollat som mig så får jag trolla som den, så länge ingen kan koppla trollningen till den personen. 

Jag har ingen aning om vem du är. Det enda du kan ta ansvar över är vad du själv skriver.

Det är det jag menar. Alla har ett ansvar över sitt eget beteende.
  • Anonym (Caspians secret)
    Anonym (Gryning) skrev 2023-11-18 17:31:59 följande:
    Jag har ingen aning om vem du är. Det enda du kan ta ansvar över är vad du själv skriver.

Det är det jag menar. Alla har ett ansvar över sitt eget beteende.
    Ja precis och min psykopat tvingar mig att hata och trolla ja tar inget ansvar 

Nä precis jag har också läst om denna psykopat och har också en galen stalker efter mig härinne 

• Tukt
    Anonym (100) skrev 2023-11-18 17:14:53 följande:
    Kan du utveckla vad du menar med att maktkritik saknas i tråden? Och vilken är din syn i den frågan.
    Maktkritik handlar kanske inte ont anande om att se makt där den finns. Och ifrågasätta den.. Det kan såklart vara lite knepigt då det finns många varianter av makt. 
    Ett exempel kan vara på en arbetsplats där det finns en "gnällig" individ.omgiven av folk som ogillar dennes offerkofta-attityd. Men det som inte syns är att den här omgivningen skapar en situation där den i underläge kommer i konflikt med de andra.
    Den typen av konflikt handlar sällan om att någon bara "tycker synd om sig själv", utan har ofta underliggande orsaker. Det kan vara så att det finns ett attitydproblem hos den som "tycker synd om sig" själv. Men det kan lika gärna vara så att de andra som är i majoritet - och därmed ofta mer makt, kanske slarvar på jobbet och inte vill någon ska ifrågasätta det.

Makt skapas och makt undermineras. 

• Anonym (100)
    Tukt skrev 2023-11-18 21:34:16 följande:
    Maktkritik handlar kanske inte ont anande om att se makt där den finns. Och ifrågasätta den.. Det kan såklart vara lite knepigt då det finns många varianter av makt. 
    Ett exempel kan vara på en arbetsplats där det finns en "gnällig" individ.omgiven av folk som ogillar dennes offerkofta-attityd. Men det som inte syns är att den här omgivningen skapar en situation där den i underläge kommer i konflikt med de andra.
    Den typen av konflikt handlar sällan om att någon bara "tycker synd om sig själv", utan har ofta underliggande orsaker. Det kan vara så att det finns ett attitydproblem hos den som "tycker synd om sig" själv. Men det kan lika gärna vara så att de andra som är i majoritet - och därmed ofta mer makt, kanske slarvar på jobbet och inte vill någon ska ifrågasätta det.
    Intressant. Jag skulle säga att det gäller att ställa sig själv över maktproblematiken i ett sådant läge.

Om klagan är befogad blir den inte mer konstruktiv för det, såvida man inte kan göra något åt situationen. En person som är långt ner i hierarkin gör således klokast i att helt enkelt konstatera att det är en dålig ledning i organisationen och söka sig till en annan arbetsgivare. Om vederbörande inte vill eller kan det behöver den ta ansvar för det beslutet och antingen försöka klättra i organisationen för att kunna påverka eller acceptera situationen och göra det bästa utifrån det. 

Egentligen är det när man har befogad klagan men är i maktlöst tillstånd som man verkligen sätts på prov. För det är mycket svårare att släppa det och gå vidare.
  • Tukt
    Anonym (100) skrev 2023-11-18 21:58:14 följande:
    Intressant. Jag skulle säga att det gäller att ställa sig själv över maktproblematiken i ett sådant läge.

Om klagan är befogad blir den inte mer konstruktiv för det, såvida man inte kan göra något åt situationen. En person som är långt ner i hierarkin gör således klokast i att helt enkelt konstatera att det är en dålig ledning i organisationen och söka sig till en annan arbetsgivare. Om vederbörande inte vill eller kan det behöver den ta ansvar för det beslutet och antingen försöka klättra i organisationen för att kunna påverka eller acceptera situationen och göra det bästa utifrån det. 

Egentligen är det när man har befogad klagan men är i maktlöst tillstånd som man verkligen sätts på prov. För det är mycket svårare att släppa det och gå vidare.
    Det är ju ofta svårt att se vad som är konstruktivt eller inte. Om någon påpekar något relevant men omgivningen använder sin makt för att sänka det, så kan det ibland räcka med att det kommer in en ny person så förändras allt.
    Det kan ju också vara problem med en mindre arbetsgrupp, men samtidigt  inte problem på jobbet i sin helhet. 
    Det jag vill komma med är att det finns många variabler. Och att bara dra från problem skapar också ofta fler.
    Tukt skrev 2023-11-18 23:00:43 följande:
    Det är ju ofta svårt att se vad som är konstruktivt eller inte. Om någon påpekar något relevant men omgivningen använder sin makt för att sänka det, så kan det ibland räcka med att det kommer in en ny person så förändras allt.
    Det kan ju också vara problem med en mindre arbetsgrupp, men samtidigt  inte problem på jobbet i sin helhet. 
    Det jag vill komma med är att det finns många variabler. Och att bara dra från problem skapar också ofta fler.
    Det kan räcka med en person om den är stark och positiv OCH bestämmer sig för att stanna - för det mesta drar de vidare snabbt är min erfarenhet.

Att dra ifrån problem men ta med sig vad man lärt sig till nästa plats är vad jag skulle rekommendera den som vill utvecklas, och lära sig att leta efter positiva influenser. De negativa kan man ignorera eller applicera valfri kampsport på.
Svar på tråden Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?