• Anonym (Lägg av bara)

Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?

Jag har läst en hel del trådar/artiklar/anonyma insändare och så vidare skrivna av kvinnor och män som känner sig ensamma. Inte ensam som i att man nödvändigtvis behöver en partner, utan att man överlag saknar umgänge.

Jag har lagt märke till att dessa personer ofta tycker synd om sig själv (inte alla men många). De tycker så synd om sig själva. Istället för att ta tag i problemet skriver de trådar på internet, för att folk ska berätta hur synd det är om dem. 

Man kommer inte få fler kompisar eller hitta annat umgänge om man låser in sig i sin bostad och är rädd för mänsklig kontakt. Det funkar inte så. Om man nu så gärna vill träffa människor så får man faktiskt lyfta på arslet och se till att det händer något. Man tar egna initiativ. Man börjar höra av sig till folk, man söker helt nya kontakter om de gamla kontakterna inte längre är intresserade. Man kastar sig ut i världen och släpper rädslan, man provar och ger sig in i alla möjliga situationer. Annars händer ingenting. 

Istället för att vänta på att andra ska komma fram och börja prata och ta kontakt så kan man ju prova att själv göra det. Vet man inte vad man ska säga så finns det bra tips om man bara googlar. 

Om man nu har gjort allt i världen och ändå inte lyckas knyta nya kontakter, om man fortfarande är helt ensam, då kanske man måste inse att problemet ligger hos en själv - man är sannolikt inte en så fantastisk människa som man tror om nu alla människor tar avstånd från en..

Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?

• Svar på tråden Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?
  • Anonym (ibland)
    Anonym (Caspians secret) skrev 2023-11-16 19:08:59 följande:

"Jag känner mig ensam" är en beskrivning av en mycket, mycket vanlig situation med en rad olika anledningar. Man kan vara separerad, sakna familj, sakna vänner. Man kan ha familj och vänner men inte vara förstådd i sjukdom eller annan livskris. Man kan ha ovanliga erfarenheter.

Att uttrycka en känsla är inte automatiskt en klagan. 

Fast nu var det ju inte "jag känner mig ensam", utan "jag är ensam". 
  • Anonym (Caspians secret)
    Anonym (ibland) skrev 2023-11-16 19:51:30 följande:
    Jag tycker att det var värdefullt att du delade dina erfarenheter av att skriva om din ensamhet. 
  • Anonym (100)
    Anonym (ibland) skrev 2023-11-16 19:51:30 följande:
    Om du nu inte trivs med det så förändra det. 
  • Tukt
    Anonym (100) skrev 2023-11-16 07:51:37 följande:
    Vad är det du syftar på?

Personer som klagar över samhällsförändringar som klimat, kriminalitet och dylikt?

Nej, det är inte ok det heller.

Har en vän som startade företag inom grön teknik. Bolaget är idag värt flera hundra miljoner. Har aldrig någonsin hört honom klaga över klimatet. Det är så man ska agera.
    Jag gör en generell reflektion runt det som ses som gnäll för den ena, inte nödvändigtvis är det för den andra. Eller egentligen gnäll alls.
    Personer med tydligt mätbara bedrifter brukar annars vara snabba att odla det mantrat att alla andra är gnällspikar, eftersom de inte gjort deras egna livsval.
  • Anonym (ibland)
    Anonym (100) skrev 2023-11-16 20:02:58 följande:
    Om du nu inte trivs med det så förändra det. 
    Hahaha, du har tydligen inte läst mina inlägg eller vad jag svarar på. Ska jag köra kortversionen?
  • Anonym (Ööh)

Wow, man blir mörkrädd över hur mycket empati/sympatilösa människor det finns..inte konstigt att så många mår dåligt!🤮

• Anonym (Gryning)
    Anonym (Caspians secret) skrev 2023-11-16 19:33:44 följande:
    Jag är singel. 
    Jag har hög elräkning. 
    Jag lever varannanveckasliv. 
    Jag matchar med för många stolpskott på Tinder.

Jag är gift med en arbetslös kvinna. 
    Jag är gift med en man som aldrig städar. 
    Jag lever i en sexlös relation. 
    Jag har inte haft sex. 
    Jag har bara haft sex en gång. 
    Jag har inte råd att bo kvar om vi separerar. 

Han ghostade mig. 
    Jag saknar dig 
    Jag saknar 
    Saknar 
    Saknar honom 
    Saknar dig

Måste man tycka om mammarollen
    Min bekant har ett alldagligt utseende. 
    Vad vill du säga med den här listan? Vissa uttryck är klagan. Vissa inte. Vissa typer av klagan är rimliga,
    Och Viss typ av klagan är orimlig och beror på en offermentalitet.
  • Anonym (Ööh)
    Anonym (Gryning) skrev 2023-11-16 20:38:04 följande:
    Vad vill du säga med den här listan? Vissa uttryck är klagan. Vissa inte. Vissa typer av klagan är rimliga,
    Det kanske har med ditt egna dömmande sätt att tänka? Fick du inte visa lr uttrycka känslor som liten? Var du en mes då?
  • Anonym (Caspians secret)
    Anonym (Gryning) skrev 2023-11-16 20:38:04 följande:
    Precis det jag ville säga med listan. Att det beror på, och ligger i betraktarens ögon. 

Jag är skamligt ointresserad av offermentalitet och av gnäll! Det som intresserar mig är ensamhet, lidande, att uttrycka sig, vem som lyssnar, vem som inte lyssnar och varför. Det intresserar mig oupphörligen, sociologiskt, personligen. 

Jag är nästan outtröttlig vad gäller detta mitt intresse, just för att det är en sådan vanlig förenkling: Hen gör sig till ett offer, jaha, vem bestämmer det, vart vill du komma? Varför bryr du dig om att trampa runt i det variga såret istället för att dansa iväg på din egen påstått drömmiga äng?

Det orimliga. Det omänskliga. Det obegripligt mänskliga i ett gott gnäll. 
  • Anonym (100)
    Tukt skrev 2023-11-16 20:22:03 följande:
    Jag gör en generell reflektion runt det som ses som gnäll för den ena, inte nödvändigtvis är det för den andra. Eller egentligen gnäll alls.
    Personer med tydligt mätbara bedrifter brukar annars vara snabba att odla det mantrat att alla andra är gnällspikar, eftersom de inte gjort deras egna livsval.
    Kan du komma med något konkret exempel?
Svar på tråden Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?