• Anonym (Lägg av bara)

Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?

Jag har läst en hel del trådar/artiklar/anonyma insändare och så vidare skrivna av kvinnor och män som känner sig ensamma. Inte ensam som i att man nödvändigtvis behöver en partner, utan att man överlag saknar umgänge.

Jag har lagt märke till att dessa personer ofta tycker synd om sig själv (inte alla men många). De tycker så synd om sig själva. Istället för att ta tag i problemet skriver de trådar på internet, för att folk ska berätta hur synd det är om dem. 

Man kommer inte få fler kompisar eller hitta annat umgänge om man låser in sig i sin bostad och är rädd för mänsklig kontakt. Det funkar inte så. Om man nu så gärna vill träffa människor så får man faktiskt lyfta på arslet och se till att det händer något. Man tar egna initiativ. Man börjar höra av sig till folk, man söker helt nya kontakter om de gamla kontakterna inte längre är intresserade. Man kastar sig ut i världen och släpper rädslan, man provar och ger sig in i alla möjliga situationer. Annars händer ingenting. 

Istället för att vänta på att andra ska komma fram och börja prata och ta kontakt så kan man ju prova att själv göra det. Vet man inte vad man ska säga så finns det bra tips om man bara googlar. 

Om man nu har gjort allt i världen och ändå inte lyckas knyta nya kontakter, om man fortfarande är helt ensam, då kanske man måste inse att problemet ligger hos en själv - man är sannolikt inte en så fantastisk människa som man tror om nu alla människor tar avstånd från en..

Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?

• Svar på tråden Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?
  • Anonym (Vägen)
    Anonym (inflation) skrev 2023-11-17 12:57:28 följande:
    Ja men självklart är det ju så bara för att du säger det... jag menar inte fan ska man väl behöva förklara hur man kommer fram till att någon har fel... utan det räcker ju såklart med att man bara skriver fel och då är det ju så. Tomte
    Ja. 
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (Vägen) skrev 2023-11-17 12:52:33 följande:
    "Det finns en användare som har problem med kvinnliga släktingar och tror att alla kvinnor är som dessa släktingar samt som sina passionerade FL-haters."

Fel. Jag tror inte alla kvinnor är som de som betett sig illa mot mig.

Fel där också. Jag tycker inte jag är bättre än andra. Jo, jag är bättre än de som klankar ner på andras kroppar, som hycklar och som talar om för andra hur de ska vara för att nån ska vilja ha dom.
    Jag förstår att du tampas med känslor av otillräcklighet. Är helt i linje med det jag hävdar tidigare.
  • Anonym (inflation)
    Anonym (Vägen) skrev 2023-11-17 13:00:12 följande:
    Ja. 
    Nej Tomte
  • Anonym (diagnos)

Jag tror att det i många av dessa fall ligger autism eller någon annan sorts diagnos bakom, som gör att man har problem i sociala sammanhang och därför har svårt att komma vidare.

• Anonym (Caspians secret)
    Anonym (diagnos) skrev 2023-11-17 13:06:45 följande:

Jag tror att det i många av dessa fall ligger autism eller någon annan sorts diagnos bakom, som gör att man har problem i sociala sammanhang och därför har svårt att komma vidare.

Jag är övertygad om att majoriteten av dem som skriver på detta forum fortfarande antingen själva har diagnos eller är odiagnosticerade. 

Det är det som är så sorgligt, att människor som behöver ett forum egentligen skulle behöva någon form av forumhandledare för att kunna hantera sig själva och sina känslor. 

Visst handlar det också om anonymiteten, men om man stannar här med allt annat som står till buds och med näbbar och klor försvarar sin rätt så är det någonting som är annorlunda. 

Det finns en stor själslig ensamhet här som aldrig kan botas genom att fortsätta vara här. 
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (Caspians secret) skrev 2023-11-17 13:13:15 följande:
    Jag är övertygad om att majoriteten av dem som skriver på detta forum fortfarande antingen själva har diagnos eller är odiagnosticerade. 

Det är det som är så sorgligt, att människor som behöver ett forum egentligen skulle behöva någon form av forumhandledare för att kunna hantera sig själva och sina känslor. 

Visst handlar det också om anonymiteten, men om man stannar här med allt annat som står till buds och med näbbar och klor försvarar sin rätt så är det någonting som är annorlunda. 

Det finns en stor själslig ensamhet här som aldrig kan botas genom att fortsätta vara här. 

Du är ganska aggressiv. Jag finner det troligt att diagnoser ibland kan ställa till det för sociala. Det betyder inte att det finns andra faktorer. Läser ibland om folk som vill ha en flickvän för att lösa känslan av ensamhet. Visar sig att de också saknar vänner. Är arga över kvinnor p g a avsaknad av flickvän.

Ekvationen blir omöjlig för att individen saknar självinsikt.

Anonym (Gryning) skrev 2023-11-17 13:24:19 följande:

Jag finner det troligt att diagnoser ibland kan ställa till det för sociala. Det betyder inte att det finns andra faktorer. 

Det finns många faktorer i ensamhet. Om man vill hjälpa en person vidare, vilket man kanske inte vill (att säga att någon är aggressiv och saknar självinsikt brukar generellt leda till förhöjd konflikt nivå, särskilt i text) så kan man ofta göra något litet. Men det handlar om att man genuint vill hjälpa personen och får kontakt.

Nu sitter jag bredvid en kvinna som har varit på möte i en arbetsgrupp där "alla är introverta och har en och annan diagnos". Jag får för mig att hon inte kommer att komma framåt som chef... 
  • Anonym (Tillägg.)
    Anonym (Caspians secret) skrev 2023-11-17 13:13:15 följande:

Helt rätt. Stannar man på forumet så blir det bara en ond cirkel. Och flera här är ju inte särskilt vänliga heller.

• Anonym (Tillägg.)
    Anonym (Fullt upp?) skrev 2023-11-16 21:58:49 följande:

Vissa har som hobby att hacka och kritisera andras inlägg, men har aldrig nåt intressant att lyfta upp för diskussion, från sina egna liv. 

Nej, vilket bara visar att dessa har minst lika taskig självkänsla som den de hackar på/ kritiserar.

Är det ensamhet man vill råda bot på så ska man välja andra aktiviteter än internetforum. Men det kan vara ganska lärorikt att höra snacket efteråt som man får till sig här.

Jag förstår mer och mer om hur verklighetens folk resonerar. 

Kvinnan, som fortfarande sitter intill mig, nu tyst, djupt försjunken i sin dator, blont lockat hår, beige kavaj, hon ser alldeles vanlig ut. Men hon är som sagt chef för "en grupp introverta människor med en och annan diagnos".

Nog passar hennes mentala tillstånd på FL. Men hon har en "älskling" så hon är nog inte här och sörjer sin avsaknad av tvåsamhet, och inte lär hon ha ett barn med diagnos heller. 

Svar på tråden Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?