• Anonym (Lägg av bara)

Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?

Jag har läst en hel del trådar/artiklar/anonyma insändare och så vidare skrivna av kvinnor och män som känner sig ensamma. Inte ensam som i att man nödvändigtvis behöver en partner, utan att man överlag saknar umgänge.

Jag har lagt märke till att dessa personer ofta tycker synd om sig själv (inte alla men många). De tycker så synd om sig själva. Istället för att ta tag i problemet skriver de trådar på internet, för att folk ska berätta hur synd det är om dem. 

Man kommer inte få fler kompisar eller hitta annat umgänge om man låser in sig i sin bostad och är rädd för mänsklig kontakt. Det funkar inte så. Om man nu så gärna vill träffa människor så får man faktiskt lyfta på arslet och se till att det händer något. Man tar egna initiativ. Man börjar höra av sig till folk, man söker helt nya kontakter om de gamla kontakterna inte längre är intresserade. Man kastar sig ut i världen och släpper rädslan, man provar och ger sig in i alla möjliga situationer. Annars händer ingenting. 

Istället för att vänta på att andra ska komma fram och börja prata och ta kontakt så kan man ju prova att själv göra det. Vet man inte vad man ska säga så finns det bra tips om man bara googlar. 

Om man nu har gjort allt i världen och ändå inte lyckas knyta nya kontakter, om man fortfarande är helt ensam, då kanske man måste inse att problemet ligger hos en själv - man är sannolikt inte en så fantastisk människa som man tror om nu alla människor tar avstånd från en..

• Svar på tråden Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?
  • Anonym (100)
    Anonym (Tillägg.) skrev 2023-11-17 09:20:45 följande:
    Fast uppväxten är väl det som format oss mer än något annat, så ett dåligt beteende kan ha sin rot där. Därför är det synd att KBT nästan helt kommit att ersätta den traditionella psykoanalysen, eftersom många har knutar som behöver lösas upp som härrör från uppväxten/ barndomen.
    Offermentalitet är ett val. Jag hade själv offermentalitet deluxe när jag var 18. 

Det man sällan pratar om är den enorma kortsiktiga vinst som offermentaliteten ger. För offermentaliteten betyder att man inte behöver ta ansvar. Allt är alla andras fel. Jag kan sitta här och inte göra någonting och det är ok. Att det kommer att äta upp individen på sikt är något den kan blunda för.

Numera har jag den absoluta motsatsen till offermentalitet. Ser att jag alltid har fullt ansvar. Det är aldrig ok att skylla på någon annan. Det är man själv som skapar sitt liv och är det dåligt då har man bara sig själv att skylla.
  • Anonym (Caspians secret)
    Anonym (100) skrev 2023-11-17 12:24:43 följande:
    Offermentalitet är ett val. Jag hade själv offermentalitet deluxe när jag var 18. 

Det man sällan pratar om är den enorma kortsiktiga vinst som offermentaliteten ger. För offermentaliteten betyder att man inte behöver ta ansvar. Allt är alla andras fel. Jag kan sitta här och inte göra någonting och det är ok. Att det kommer att äta upp individen på sikt är något den kan blunda för.

Numera har jag den absoluta motsatsen till offermentalitet. Ser att jag alltid har fullt ansvar. Det är aldrig ok att skylla på någon annan. Det är man själv som skapar sitt liv och är det dåligt då har man bara sig själv att skylla.
    sv.wikipedia.org/wiki/Sjukdomsvinst

www.jagvillveta.se/14-17-ar/vad-har-hant/psykisk-misshandel

Bara för att du själv satt på röven och gnällde som ung vuxen betyder det inte att alla andra gjorde som du. Kom ut ur röven. 

• Anonym (Vägen)
    Anonym (Lägg av bara) skrev 2023-11-15 17:59:51 följande:

Nej.
  • Anonym (Vägen)
    Anonym (inflation) skrev 2023-11-16 19:01:43 följande:

Om folk slutar tycka synd om sig själva kan man ju lika väl stänga ner FL.

Kaffedraken tycker synd om sig själv för att han inte fick till det med nån tjej för 100 år sen, bara där har du halva trådarna på FL.

Fel.
  • Anonym (Vägen)
    Anonym (Gryning) skrev 2023-11-16 22:17:18 följande:
    Jag förstår vem du pratar om och kan direkt säga att jag inte håller med. Denne är ett av de exemplen på covert narcissism. Ser sig själv som bättre än alla andra och vet bättre än alla andra. Kallar sig snäll, trots att inläggen visar annat och tycker det är obegripligt att denne inte blir tillhandahållen en partner Pga snällheten. Skalar du av offermentaliteten och läser dennes inlägg med nya ögon så är det ganska obehagligt. Nu försöker denne porträttera sig som ett offer, men bara för att någon föreställer sig vara ett offer så blir den inte per automatik det.

Jag finner det fullt förståeligt att denne inte möter empati. Av skälen jag angav tidigare.
    "Det finns en användare som har problem med kvinnliga släktingar och tror att alla kvinnor är som dessa släktingar samt som sina passionerade FL-haters."

Fel. Jag tror inte alla kvinnor är som de som betett sig illa mot mig.

Fel där också. Jag tycker inte jag är bättre än andra. Jo, jag är bättre än de som klankar ner på andras kroppar, som hycklar och som talar om för andra hur de ska vara för att nån ska vilja ha dom.

Jag vill ha sagt att alla inte har samma berättelse. Att det finns offer. Att alla offer inte har offermentalitet utan fortsätter att kämpa. Som du en gång gjorde. 

Det finns också människor som inte förmår sig att ta en kamp för att få det bättre. Det kan ha legitima skäl och mindre legitima skäl. 

Vi människor kan underlätta för varandra genom att uppmuntra, eller försvåra för varandra genom att sänka. 

Vi kan manipulera och vi kan bli manipulerade. Vi kan kliva över lik eller göra det vi tror är det rätta. Beroende på vad vi varit utsatta för tidigare har vi olika möjligheter. 

Det är sådant det inte såg ut som du såg inifrån din egen berättelse, och jag är ingen perfekt människa och ängel, jag blir irriterad när jag ser sånt.

Nu vet jag inte exakt hur skitjobbig du var som artonåring och varför du hade behov av att ta avstånd från dig själv och den du en gång var. 

• Anonym (inflation)
    Anonym (Vägen) skrev 2023-11-17 12:45:17 följande:
    Fel.
    Ja men självklart är det ju så bara för att du säger det... jag menar inte fan ska man väl behöva förklara hur man kommer fram till att någon har fel... utan det räcker ju såklart med att man bara skriver fel och då är det ju så. Tomte
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (Tillägg.) skrev 2023-11-17 09:20:45 följande:
    Fast uppväxten är väl det som format oss mer än något annat, så ett dåligt beteende kan ha sin rot där. Därför är det synd att KBT nästan helt kommit att ersätta den traditionella psykoanalysen, eftersom många har knutar som behöver lösas upp som härrör från uppväxten/ barndomen.

Det enda som egentligen är viktigt är ju hur människan beter sig mot andra. 

Kan man via kbt ändra beteendet och samtidigt ändra tankemönstret hos individen så är det ju en positiv utveckling. Men jag förstår vad du säger. Traditionell psykoterapi borde uppföljas av kbt.

Svar på tråden Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?