• Anonym (Lägg av bara)

Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?

Jag har läst en hel del trådar/artiklar/anonyma insändare och så vidare skrivna av kvinnor och män som känner sig ensamma. Inte ensam som i att man nödvändigtvis behöver en partner, utan att man överlag saknar umgänge.

Jag har lagt märke till att dessa personer ofta tycker synd om sig själv (inte alla men många). De tycker så synd om sig själva. Istället för att ta tag i problemet skriver de trådar på internet, för att folk ska berätta hur synd det är om dem. 

Man kommer inte få fler kompisar eller hitta annat umgänge om man låser in sig i sin bostad och är rädd för mänsklig kontakt. Det funkar inte så. Om man nu så gärna vill träffa människor så får man faktiskt lyfta på arslet och se till att det händer något. Man tar egna initiativ. Man börjar höra av sig till folk, man söker helt nya kontakter om de gamla kontakterna inte längre är intresserade. Man kastar sig ut i världen och släpper rädslan, man provar och ger sig in i alla möjliga situationer. Annars händer ingenting. 

Istället för att vänta på att andra ska komma fram och börja prata och ta kontakt så kan man ju prova att själv göra det. Vet man inte vad man ska säga så finns det bra tips om man bara googlar. 

Om man nu har gjort allt i världen och ändå inte lyckas knyta nya kontakter, om man fortfarande är helt ensam, då kanske man måste inse att problemet ligger hos en själv - man är sannolikt inte en så fantastisk människa som man tror om nu alla människor tar avstånd från en..

Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?

• Svar på tråden Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?
  • Anonym (diagnos)
    Anonym (Caspians secret) skrev 2023-11-17 13:13:15 följande:
    Jag är övertygad om att majoriteten av dem som skriver på detta forum fortfarande antingen själva har diagnos eller är odiagnosticerade. 

Det är det som är så sorgligt, att människor som behöver ett forum egentligen skulle behöva någon form av forumhandledare för att kunna hantera sig själva och sina känslor. 

Visst handlar det också om anonymiteten, men om man stannar här med allt annat som står till buds och med näbbar och klor försvarar sin rätt så är det någonting som är annorlunda. 

Det finns en stor själslig ensamhet här som aldrig kan botas genom att fortsätta vara här. 
    Jag tror också att de som har eller borde har en diagnos är överrepresenterade generellt på forumet (fast jag är osäker på om de är i majoritet). I trådar om ensamhet är denna representation särskilt tydlig, i alla fall verkar det så på dem som skriver där. Jag håller dock med vissa i tråden om att det finns ett antal personer som tar på sig offerkoftan lite väl ofta och inte är det minsta mottagliga för råd och tips, och det kanske är de som åsyftas i ts.
  • Anonym (Caspians secret)

Till 100:

När du dömer dig själv och hur du var som tonåring, artonåring, så uppfattar jag det som att du tar avstånd från dig själv. Det var så jag menade. Det tar inte bort den resa du gjort bort från självömkan och till något mer friskt och konstruktivt. 

Precis alla har battle i sina liv, men en viktig skillnad mellan outhärdliga människor och mer tolererbara är att de kan se andras battle också och inte bara sitt eget.

Jag tror inte på att offerkofta folk. Det funkar inte. Jag tror inte på att peppa folk som föraktar pepp. Det funkar inte heller. 

Jag tror på relationer och kraften i relationer. Jag har haft många relationer och ger inte upp lätt, men ibland måste man inse att det är dags att släppa. 

• Anonym (På sätt och vis bra)

Ett visst mått av självömkan tycker jag kan vara en bra sak idag. Vi som människor har blivit (min åsikt) väldigt självupptagna och jag tycker inte vi ser (eller åtminstone inte JAG ser) när någon mår dåligt längre. Jag vet mer än en person som jag trott mig känna väl och trott att den personen vart lycklig, levt ett bra liv osv. och när det sedan visat sig inte vara så alls har jag blivit helt paff. 

Är som att vi (eller åtminstone jag) tappat förmågan att kunna läsa av andra människor. När då någon självömkar och gnäller så vet jag åtminstone att personen mår dåligt och det ger mig åtminstone en chans att hjälpa. Istället för självmord från ingenstans. Som säkert inte var från ingenstans, utan det fanns en drös tecken som jag borde sett, men jag med flera runt den personen missade det totalt. 

• Anonym (inflation)
    Anonym (På sätt och vis bra) skrev 2023-11-17 17:51:01 följande:

Ett visst mått av självömkan tycker jag kan vara en bra sak idag. Vi som människor har blivit (min åsikt) väldigt självupptagna och jag tycker inte vi ser (eller åtminstone inte JAG ser) när någon mår dåligt längre. Jag vet mer än en person som jag trott mig känna väl och trott att den personen vart lycklig, levt ett bra liv osv. och när det sedan visat sig inte vara så alls har jag blivit helt paff. 

Är som att vi (eller åtminstone jag) tappat förmågan att kunna läsa av andra människor. När då någon självömkar och gnäller så vet jag åtminstone att personen mår dåligt och det ger mig åtminstone en chans att hjälpa. Istället för självmord från ingenstans. Som säkert inte var från ingenstans, utan det fanns en drös tecken som jag borde sett, men jag med flera runt den personen missade det totalt. 

Det finns faktiskt vetenskapliga bevis för att världen blivit mer narcissistiskt, ta tex att folk hellre drar fram telefonen för att filma en olycka och att delge alla vilket spännande liv de har och få massor med likes istället för att faktiskt hjälpa till. När folks första impuls är att dra fram telefonen och posta andra olycka så visar ju hur självupptaget och empatibefriat samhället faktiskt blivit.

Personligen tror jag att vi har sociala medier att "tacka" för det. Alla lägger upp sina bästa sidor och framgångar för allmän beskådan, men sina brister och misslyckanden behåller man för sig själv, det får lätt alla att tro att alla lever fantastiska liv, utom en själv. Men så är det ju inte, dvs det skapar en falsk och ytlig bild av verkligheten som folk jämför sig själva med. Och så känner man sig misslyckad, mår dåligt och går på antidepp men fortsätter med nyllet intryckt i telefonen och FB och skiten driver sig självt runt och runt.
    Anonym (inflation) skrev 2023-11-17 18:19:20 följande:
    Det finns faktiskt vetenskapliga bevis för att världen blivit mer narcissistiskt, ta tex att folk hellre drar fram telefonen för att filma en olycka och att delge alla vilket spännande liv de har och få massor med likes istället för att faktiskt hjälpa till. När folks första impuls är att dra fram telefonen och posta andra olycka så visar ju hur självupptaget och empatibefriat samhället faktiskt blivit.

Personligen tror jag att vi har sociala medier att "tacka" för det. Alla lägger upp sina bästa sidor och framgångar för allmän beskådan, men sina brister och misslyckanden behåller man för sig själv, det får lätt alla att tro att alla lever fantastiska liv, utom en själv. Men så är det ju inte, dvs det skapar en falsk och ytlig bild av verkligheten som folk jämför sig själva med. Och så känner man sig misslyckad, mår dåligt och går på antidepp men fortsätter med nyllet intryckt i telefonen och FB och skiten driver sig självt runt och runt.
    ... Eller försöker berätta och får trettio offerkoftor med FL-tryck på posten. 😉
  • Anonym (Tillägg.)

Det behövs dock inga vetenskapliga bevis för att konstatera att det blivit så. Det är märkbart för de flesta. Därför blir det så löjligt med folk som inbillar sig att de är goda och empatiska, när deras enda "empati" består av att trycka hjärt- eller kramemojin på inlägg på Facebook. i övrigt skiter man i varandra idag på ett sätt som inte ens hade varit acceptabelt på 90-talet.

• Anonym (Isa)
    Anonym (Caspians secret) skrev 2023-11-17 06:28:37 följande:

"Om man känner sig ensam så MÅSTE man själv göra saker,  ta intiativet till att träffa (nya) människor,  bekanta, vänner eller enpartner.." 

Så är det. Vad du håller med TS om är en verklighetsbeskrivning där alla ensamma aldrig försökt innan de sätter igång och tycker synd om sig själva. Sådana människor finns kanske. Jag känner inte till någon. 

Jag tror därför inte att alla de som dejtar och kompisdejtar och tar initiativ med bekanta som inte återgäldas skulle hålla med dig. 

Då kanske ditt svar är att de gör något fel. Kanske det. Får de inte visa att de är ledsna då? Försöka ta reda på vad de kan göra annorlunda? Konstatera att de inte kan göra mer? Nej, då har de plötsligt en offerkofta. 

"Det kanske är lite svårare om man är äldre, än om man skaffar nya vänner som tex  18-åring.(som jag gjorde) .men det är inte omöjligt om man verkligen, vill.." 

Det är inte omöjligt, men det går inte att ersätta de vänner man hade när man var ung. För dig som behållit dem är de vännerna förstås en skatt att vara rädd om. 

" Kunde jag skaffa nya vänner och en man så kan andra!."

Absolut! Men det tar olika lång tid för olika människor. En någorlunda attraktiv vanlis har det lättare än en lätt socialt obegåvad person med ett lite udda sätt att vara på. 

"Och så finns det ju så många olika saker som man kan göra för att träffa folk nu för tiden  så hur någon ens kan misslyckas med att inte träffa en enda person..är för mig en gåta.." 

Jag tror att du har lite problem med att ta andras perspektiv? Om ditt liv innebär få möten med andra?

Du kan ha flyttat för kärlek och det har tagit slut, befinner dig på en liten plats, där har du en situation jag läst om här på forumet. 

Om du går någonstans för att träffa folk och har svårt att få kontakt kan människor sätta upp en sköld genom att ta upp sin mobiltelefon. Du lär dig när du är avvisad. 

Jag tror att människor ger upp för att skydda sig själva.

De flesta som tar kontakt med mig spontant är uppenbart lite udda och jag skulle, i likhet med andra, gärna träffa en person vars brister jag inte behöver kompensera för. De vänner och bekanta jag har behållit under lång tid har jag lärt mig uppskatta för vilka de är men drömmer om att ha en person i mitt liv som är lite mer av en klippa i sättet. 

"Helt ok om man inte vill träffa människor, men då klagar man ju inte.."

Jag hoppas du fick lite nya perspektiv och känner att behovet av att klaga över att det finns ensamma människor som är öppna om sin situation minskade. 
    Nej..Jag menade nog mest dom som har försökt få vänner ngr ggr och ger upp för fort!  
    För dom som inte ens har försökt har många ggr en diagnos (inte alltid såklart) som autism/add, och kan ha väldigt svårt med det sociala "spelet" 
    Och många av dom tycker inte ens att det är något problem eller något konstigt med att inte ha vänner eller en partner..Även om dom är 40 bast..Tror inte att det är så många  av dom med en riktig diagnos som ens skriver på FL, ens.

Jag har ju själv varit utan vänner, osv som jag skrev--för att jag var fruktansvärt   blyg/introvert...helt enkelt, och för att få nya vänner så var jag tvungen att lära mig det sociala "spelet"  men jag har ingen diagnos, haha..Kanske jag skulle fått en diagnos om jag hade fötts på 2000-talet, för nu har ju varenda kotte en diagnos, nästan.

Det är där jag tror att en del failar, när det gäller det sociala "spelet" .
    Du får inte vara för blyg..Du får inte heller vara för oblyg..och fråga folk om vad som faller dig in--neeej....Du måste veta "hur" man beteer sig vid olika tillfällen--beroende på var du är eller gör..osv....
    Och har man inte tillräklig vana med att interagera med folk så kan det ta lite tid och ngr misslyckade försök innan man lär sig....

Och nu när du skriver det så tror jag också att väldigt mycket kan bero på att många ger upp för att skydda sig själva,..En sorts försvars mekanism som kan bli starkare ju äldre man blir..

Sen är ju inte allt så svart eller vitt heller-..Utan det finns ju många "gråzoner" också när det gäller detta eller allt möljigt egentligen...
    Och det var inte min mening att det skulle låta som om jag klagade på ensamma människor, utan jag tänkte mer på att om jag kunde lära mig hur man skaffar nya vänner som var så fruktansvärt blyg/introvert förut, så borde andra kunna det också..
    Anonym (Isa) skrev 2023-11-17 19:29:18 följande:
    Nej..Jag menade nog mest dom som har försökt få vänner ngr ggr och ger upp för fort!  
    För dom som inte ens har försökt har många ggr en diagnos (inte alltid såklart) som autism/add, och kan ha väldigt svårt med det sociala "spelet" 
    Och många av dom tycker inte ens att det är något problem eller något konstigt med att inte ha vänner eller en partner..Även om dom är 40 bast..Tror inte att det är så många  av dom med en riktig diagnos som ens skriver på FL, ens.

Jag har ju själv varit utan vänner, osv som jag skrev--för att jag var fruktansvärt   blyg/introvert...helt enkelt, och för att få nya vänner så var jag tvungen att lära mig det sociala "spelet"  men jag har ingen diagnos, haha..Kanske jag skulle fått en diagnos om jag hade fötts på 2000-talet, för nu har ju varenda kotte en diagnos, nästan.

Du får inte vara för blyg..Du får inte heller vara för oblyg..och fråga folk om vad som faller dig in--neeej....Du måste veta "hur" man beteer sig vid olika tillfällen--beroende på var du är eller gör..osv....
    Och har man inte tillräklig vana med att interagera med folk så kan det ta lite tid och ngr misslyckade försök innan man lär sig....

Och nu när du skriver det så tror jag också att väldigt mycket kan bero på att många ger upp för att skydda sig själva,..En sorts försvars mekanism som kan bli starkare ju äldre man blir..

Sen är ju inte allt så svart eller vitt heller-..Utan det finns ju många "gråzoner" också när det gäller detta eller allt möljigt egentligen...
    Och det var inte min mening att det skulle låta som om jag klagade på ensamma människor, utan jag tänkte mer på att om jag kunde lära mig hur man skaffar nya vänner som var så fruktansvärt blyg/introvert förut, så borde andra kunna det också..
    Jag förstår. Det är fint skrivet, och uppmuntrande. 🙂
  • Anonym (100)
    Anonym (Isa) skrev 2023-11-17 19:29:18 följande:

Nära vänner är väldigt överskattat imo. Rent allmänt skulle jag säga att det är fel att tro att lycka ska komma från andra. Det ska komma inifrån en själv.

Jag har själv några nära vänner som jag haft i flera decennier. Jag skulle kunna bli av med alla dessa utan att det hade besvärat mig nämnvärt. Mina vänner är bättre än mig på att hålla kontakten men jag tycker ändå att det är bra att vi gör det då man är starkare tillsammans.

Det där jagandet efter vänner, som att vänner i sig skulle vara ett självändamål tycker jag är helt fel. Det man ska göra är att finna lycka i sig själv när man är själv. När man väl funnit det blir man även mycket mer attraktiv att umgås med eftersom man blir en bättre person.

Lätt för mig kan någon tycka. Men jag vidhåller att de där enstaka dagarna varje år när jag går vara helt ensam är de allra lyckligaste. Även om jag har människor omkring mig som jag älskar och som älskar mig (framförallt min familj). Man får en sådan sinnesfrid av att bara dagdrömma i ensamhet.
  • Anonym (På sätt och vis bra)

Jag är definitivt sådan. Jag kan inte hantera social media normalt. Så fort jag börjar lägga upp bilder på mig själv och får några likes så triggas jag att lägga upp mer och även mer avklätt. Jag blir sådan att jag inte kan vara där jag är utan att jag tänker på vad är en bra bild eller kort filmsnutt att lägga upp på social media. Så jag missar hela grejen med att tex vara på stranden eller vart som helst egentligen jag är där men tänker på hur jag ser ut på bild/film och att lägga upp det. Har lagt ner social media annat än ett anonymt konto för att vara med i en grupp och följa vissa personer för att diskutera mestadels medeltidshistoria det triggar min personlighetstörning och sjukliga bekräftelse och uppmärksamhetsbehov med social media. Instagram är absolut värst med det för mig.
Svar på tråden Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?