• Anonym (Lägg av bara)

Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?

Jag har läst en hel del trådar/artiklar/anonyma insändare och så vidare skrivna av kvinnor och män som känner sig ensamma. Inte ensam som i att man nödvändigtvis behöver en partner, utan att man överlag saknar umgänge.

Jag har lagt märke till att dessa personer ofta tycker synd om sig själv (inte alla men många). De tycker så synd om sig själva. Istället för att ta tag i problemet skriver de trådar på internet, för att folk ska berätta hur synd det är om dem. 

Man kommer inte få fler kompisar eller hitta annat umgänge om man låser in sig i sin bostad och är rädd för mänsklig kontakt. Det funkar inte så. Om man nu så gärna vill träffa människor så får man faktiskt lyfta på arslet och se till att det händer något. Man tar egna initiativ. Man börjar höra av sig till folk, man söker helt nya kontakter om de gamla kontakterna inte längre är intresserade. Man kastar sig ut i världen och släpper rädslan, man provar och ger sig in i alla möjliga situationer. Annars händer ingenting. 

Istället för att vänta på att andra ska komma fram och börja prata och ta kontakt så kan man ju prova att själv göra det. Vet man inte vad man ska säga så finns det bra tips om man bara googlar. 

Om man nu har gjort allt i världen och ändå inte lyckas knyta nya kontakter, om man fortfarande är helt ensam, då kanske man måste inse att problemet ligger hos en själv - man är sannolikt inte en så fantastisk människa som man tror om nu alla människor tar avstånd från en..

Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?

• Svar på tråden Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?
  • Anonym (Fullt upp?)

Vore intressant att höra vad det värsta TS varit med om i sitt liv, innan TS skriver om människor, som mår dåligt och tycker att livet varit tufft mot dom på olika sätt. 

• Anonym (Gryning)
    Anonym (Caspians secret) skrev 2023-11-16 21:20:33 följande:
    "Det är en intressant fråga. 

Jag tror det mest handlar om att ta avstånd från beteenden man absolut inte vill se i sig själv, sina anhöriga eller k samhället i stort. Offermentallitet är en sjukdom som ska bekämpas imo. Låter man den ta över blir bara fler och fler drabbade av den sjukdomen. Därför det är då viktigt att stå fast emot den."

Man kanske tror att man gör någon en tjänst genom att ropa offerkofta på nätet. 

Jag tror att det är bättre att vara förstående och konstruktiv och samtidigt ignorera det man ser som offerkoftigt. 

Några inlägg upp listade jag trådar jag sett. De flesta intresserar mig inte. Jag hoppar över dem. 

Den här tråden handlar om ensamhet. Det har jag erfarenhet av. Det intresserar mig. Då skriver jag gärna, så länge det inte urartar. Men det håller balansen än så länge, även om vi har några ettriga försök att få igång lite pajkastning här och var. 

Är någon ensam och skyller sin tillvaro på andra så drabbas även omgivningen. Personen kanske uppenbart är den som orsakar situationen men vägrar att ta ansvar.

Det är klart att den typen av offermentalitet väcker arga känslor. Det är narcissistiskt och manipulativt. Känner absolut ingen empati eller förståelse för såna.

genomgående för den typen är att de inte heller kommer att göra något åt saken. Det är ju inte dennes fel att den känner så (pga det narcissistiska synsättet.) Personen kanske blir rekommenderad terapi, varför skulle en perfekt människa uppsöka sånt? Syftet med den typen av trådar är att sprida förakt, narcissistiska aggressioner.

Oerhört provocerande.

• Anonym (Caspians secret)
    "En riktig offerkofta skulle ju inte söka råd på internet överhuvudtaget.."

Jag kan också tänka så. Att man visar att man vill något genom att söka kontakt. Men eftersom FL består av Trollmor och Ajajajajbuff som är fastbundna i svansen är folk redigt trötta på varandra och varandras kontaktförsök.

Hela trådstarten andas total tröttma och förutsätter att de människor personen vänder sig till inte gör någonting annat än att vara här, (vilket i sig förutsätter att man har en enorm koll själv på alla trådar här. Oh the irony, som en av stammisarna här brukar uttrycka det.)

"Vore intressant att höra vad det värsta TS varit med om i sitt liv, innan TS skriver om människor, som mår dåligt och tycker att livet varit tufft mot dom på olika sätt. "

Jag håller med om att en sådan delning skulle kunna ge mer av förståelse för TS bevekelsegrunder här i livet. Det kan handla om en person som vänt sitt liv och därför förutsätter att andra kan göra detsamma.

Det finns några saker alla kan göra för att bryta sin isolering. Jag har tillbringat en del av dagen på ett fik. Jag tillhör de lyckligt lottade som har råd att köpa fika för 80 kronor för att sitta bland andra människor en stund.

När jag tog bussen till fiket blev jag tilltalad av en man som upplyste mig om att han trampat snett och att det gör ont. Jag berättade att jag varit med om samma sak. Tyvärr blev jag lite överrumplad så jag höll inte ögonkontakt under meningsutbytet, men nästa gång det händer så kan jag kanske göra det, för hans blick var öppen och nyfiken.

Det gör mig inget om vi byter några ord vid busshållplatsen igen. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Fullt upp?)

Vissa har som hobby att hacka och kritisera andras inlägg, men har aldrig nåt intressant att lyfta upp för diskussion, från sina egna liv. 

Anonym (Fullt upp?) skrev 2023-11-16 21:58:49 följande:

Vissa har som hobby att hacka och kritisera andras inlägg, men har aldrig nåt intressant att lyfta upp för diskussion, från sina egna liv. 

Nu outar jag mig för den som inte redan förstår den för mig pinsamt uppenbara blinkningen i nicket "Caspians secret" , men eftersom det som jag lyft här i syfte att hjälpa andra använts för att håna, såra, trakassera och hacka på mig och andra så är jag helt emot att människor tar upp verkliga saker från sina liv på detta forum. Gör det inte! Du kan må så dåligt efteråt. Men det går säkert att trolla kring fika för 80 kronor och att åka buss med någon som trampat snett också. Om man då inte vill gå i terapi och gå till botten med sitt självhat och sin mytomani. 

(Ni som inte är jubelåsnor mot alla vet vilka ni är och jag vet inte vilken sida du tillhör själv.)
  • Anonym (Gryning)
    Anonym (Caspians secret) skrev 2023-11-16 21:49:23 följande:
    "Är någon ensam och skyller sin tillvaro på andra så drabbas även omgivningen. Personen kanske uppenbart är den som orsakar situationen men vägrar att ta ansvar.

Det är klart att den typen av offermentalitet väcker arga känslor. Det är narcissistiskt och manipulativt. Känner absolut ingen empati eller förståelse för såna.

genomgående för den typen är att de inte heller kommer att göra något åt saken. Det är ju inte dennes fel att den känner så (pga det narcissistiska synsättet.) Personen kanske blir rekommenderad terapi, varför skulle en perfekt människa uppsöka sånt? Syftet med den typen av trådar är att sprida förakt, narcissistiska aggressioner.

Oerhört provocerande. "

Det finns en användare som har problem med kvinnliga släktingar och tror att alla kvinnor är som dessa släktingar samt som sina passionerade FL-haters.

Jag tycker inte att användaren sprider förakt och narcissistiska aggressioner. Däremot tycker jag att några av hens haters dryper av förakt och narcissistiska aggressioner. 

DE BEHÖVER ALLA TERAPI OCH DETTA ÄR FÖRSTA GÅNGEN JAG SÄGER DET!

GÅ I TERAPI FÖR BÖVELEN OCH SLUTA LÅTA FL TÄLJA GULD AV ERAN mångåriga BITTERHET!

DET ÄR EN SJUKT PROVOCERANDE TANKE FÖR MIG ATT DE TJÄNAR STORKOVAN PÅ DENNA MOBBNING.

De borde betala användaren provision. 
    Jag förstår vem du pratar om och kan direkt säga att jag inte håller med. Denne är ett av de exemplen på covert narcissism. Ser sig själv som bättre än alla andra och vet bättre än alla andra. Kallar sig snäll, trots att inläggen visar annat och tycker det är obegripligt att denne inte blir tillhandahållen en partner Pga snällheten. Skalar du av offermentaliteten och läser dennes inlägg med nya ögon så är det ganska obehagligt. Nu försöker denne porträttera sig som ett offer, men bara för att någon föreställer sig vara ett offer så blir den inte per automatik det.

Jag finner det fullt förståeligt att denne inte möter empati. Av skälen jag angav tidigare.
  • Anonym (100)
    Anonym (Caspians secret) skrev 2023-11-16 21:20:33 följande:
    "Det är en intressant fråga. 

Jag tror det mest handlar om att ta avstånd från beteenden man absolut inte vill se i sig själv, sina anhöriga eller k samhället i stort. Offermentallitet är en sjukdom som ska bekämpas imo. Låter man den ta över blir bara fler och fler drabbade av den sjukdomen. Därför det är då viktigt att stå fast emot den."

Man kanske tror att man gör någon en tjänst genom att ropa offerkofta på nätet. 

Jag tror att det är bättre att vara förstående och konstruktiv och samtidigt ignorera det man ser som offerkoftigt. 

Några inlägg upp listade jag trådar jag sett. De flesta intresserar mig inte. Jag hoppar över dem. 

Den här tråden handlar om ensamhet. Det har jag erfarenhet av. Det intresserar mig. Då skriver jag gärna, så länge det inte urartar. Men det håller balansen än så länge, även om vi har några ettriga försök att få igång lite pajkastning här och var. 
    Det tror inte jag. Din strategi har varit den allmänt rådande de senaste decennierna och i takt med att den strategin blivit allt mer uttalad har offermentaliteten dragit fram som en flodvåg över samhället.

Offementlitet ska alltid motverkas.

Min "take" på offermentalitet är nog att inse sina begränsningar. Om någon ser sig som det ena och det andra är det rätt svårt att ändra på. 

Jag tror inte att mytomanerna här tycker att det är mytomani de sysslar med. Det är ju "performancekonst" och "karma".

Jag tror inte att hatarna ser sig som de självömkan patetiska mobbhatare som de ser ut som i mina ögon. De är individer, starka och vackra kvinnor som bara inte träffat en man som är värda att leva med dem än.

Osv osv 

• Anonym (Gryning)
    Anonym (100) skrev 2023-11-16 22:21:22 följande:
    Det tror inte jag. Din strategi har varit den allmänt rådande de senaste decennierna och i takt med att den strategin blivit allt mer uttalad har offermentaliteten dragit fram som en flodvåg över samhället.

Offementlitet ska alltid motverkas.
    Jag håller med. Tror faktiskt det till grunden handlar om ett föräldraskap som belönar offermentaliteten.

-Ge inte Filippa godis för att hon ligger på golvet och skriker i affären- 

helt enkelt (men ändå inte)
Svar på tråden Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?