• Anonym (Dearest)

Gå tillbaka till min fru efter separation?

Hej.

Jag känner att jag måste få skriva av mig lite då jag hela året befunnit mig i någon slags livskris. Jag fyller 39 år snart och är på pappret gift med min fru som jag har tre barn ihop med (10, 7, 2).

Jag och min fru är sedan april separerade och i maj skickade vi in skilsmässoansökan. Nu har det blivit läge att bekräfta den om vi vill genomföra skilsmässan. Det var min frus initiativ att separera mot min vilja men nu är det hon som inte vill skiljas och istället hitta tillbaka. Vi har varit tillsammans i 15 år snart och nästan 10 år som gifta. 

Vi hade på slutet ett par jobbiga år med småbarn, tjafs, mycket jobb, lite tid för varandra osv. Varje liten grej blev till en stor grej och varje stor grej blev enorm. Jag kände att vi borde kämpa vidare men min fru ansåg att det inte skulle behöva vara så svårt om det är ?rätt?. I efterhand kan jag tycka det var ett modigt beslut av min fru att genomföra seperationen även om jag i stunden var bitter. Hon fick en lägenhet precis bakom min så det är väldigt nära för barnen och dom har tagit hela separationen förvånansvärt bra och vi har ändå kunnat umgås som en familj. Nu när det har blivit dags att bekräfta skilsmässan så vill min fru hitta tillbaka. 

Vi har varit rätt mycket på och av i vår relation efter separationen där vi både träffat varandra emellanåt men även dejtat andra. Det har varit en del svartsjuka och ångest från bådas håll, vilket jag antar är normalt efter en sådan lång relation och tyvärr har vi båda gjort saker som sårat den andra.

Under hösten kunde jag äntligen känna att jag började komma vidare och att jag var rätt lycklig i situationen ändå. Jag träffade en ny tjej som jag gillade väldigt mycket och jag har uppskattat egentiden jag får när barnen är hos sin mamma. 

Sen kom min fru igen med att hon vill hitta tillbaka och det gjorde mig på nytt förvirrad och osäker. Jag älskar min fru på många sätt, hon är smart, vacker, en bra mamma, ordningsam och allt som jag inte är. Jag känner att jag utvecklats väldigt mycket i vår relation, det finns fortfarande en attraktion emellan oss och hon är i grund och botten en fantastisk person som jag delar värderingar och intressen med. Det var inte jag som ville separera och jag gick första tiden efter separationen och bara hoppades att hon skulle säga just allt det hon nu säger. 

Samtidigt är det som att något kanske dött inom mig. Även om jag älskar henne så är jag osäker om jag kan älska henne som jag gjorde innan. Vi måste bygga upp tilliten till den andre igen och det finns mycket utmaningar. Jag är rädd för att bli sårad igen, att vi ska hamna i samma gamla spår där vi tjafsar, att barnen ska behöva gå igenom en seperation till. Även om vi båda kan ha viljan att anstränga sig för den andre så är vi olika som personer. 

Jag slutade träffa den andra tjejen för några veckor sedan och har sedan dess sagt till min fru att jag vill ge det en ny chans men att jag är osäker kring allt också. Detta skapar så klart en osäkerhet hos min fru med. 

Jag har tänkt mycket på den andra tjejen och har känt mig vemodig inför att vi inte ska ses mer och har fått anstränga mig för att inte skriva något till henne.   

Samtidigt finns det som sagt väldigt mycket med min fru som jag verkligen gillar och jag älskar våran familj och allt vi har bygg upp ihop. Jag älskar att se hur barnen blir glada av att vi tillbringar tid tillsammans. Det skulle vara smidigt rent praktiskt och jag skulle gå från en ansträngd ekonomi till en god ekonomi genom att flytta ihop med min fru igen. 

Men jag saknar känslan av förälskelse som jag hade med den andra tjejen. Min fru fyller många behov men det finns också saker jag saknar. Vi kommer aldrig vara i det nyförälskade stadiet igen och även om jag uppskattar att vara en familj så finns det inte en längtan eller spänning på samma sätt att träffa min fru. 

Jag har inte känt mig olycklig i våran relation men samtidigt undrar jag om jag var så lycklig som jag kan vara? Är det nostalgi och bekvämlighet som drar mig tillbaka till min fru? 

Någon som varit i liknande situation och som antingen gått tillbaka eller gått vidare och vill dela med sig?

• Svar på tråden Gå tillbaka till min fru efter separation?
  • Anonym (korven)
    Anonym (Granbarr) skrev 2023-12-30 11:36:10 följande:
    Ibland kan det faktiskt vara så att hur kär man än är så håller det inte pga att man utvecklas åt olika håll och behöver olika saker och man upptäcker att det en dag inte funkar längre. Jag tror att det är där ni är just nu. 
    Och jag tror att ni båda fastnat i gamla minnen och harvar på i tanken att ni älskar varandra.  Men efter dessa år så måste ni ju också inse att detta inte fungerar. Det räcker inte med gamla minnen och en viss nivå på kärleken.  Det krackelerar ändå . Och kommer ni ändå tillbaka i gamla hjulspår efter vissa försök så är det ju ett bevis på att det nog inte var så viktigt ändå . Ni väljer varandra av gammal vana och för att det "ska" vara så. 
    Men ni har för länge sedan slutat välja varandra av rätt anledning. Det har blivit dysfunktionellt . 

Ska ni fortsätta tillsammans måste ni göra det av rätt anledning och verkligen VILJA det till 100% och vara beredd på att ändra era liv på flera punkter redan från dag 1 . Är ni det? Det tror inte jag. Att vara lite extra kärleksfull ett par veckor är ingen ansträngning och kostar ingenting.  Men lägg in lite krav samtidigt så blir det lite annat och visst börjar det gnissla då? 
    Ett bra inlägg.
  • Anonym (Runken)

Kan bara svara som jag hade tänkt, vill hon skiljas så ska hon få det. Sen om hon ångrar sig så får hon göra det men då som skild för skulle aldrig ta tillbaka frun 

Man får stå sitt kast. 

• Anonym (Förhandlingar)
    Anonym (Dearest) skrev 2023-12-30 10:43:50 följande:

Tack för alla inputs!

Jag är väl medveten om att en förälskelse är flyktig och att den inte vara för alltid oavsett vem. Det är också därför jag ändå är öppen för att hitta tillbaka till min fru. Jag älskar henne som sagt som person och att det finns en attraktion efter så många år säger något enligt mig. Det finns ingen jag har haft bättre sex med, även efter separationen. Det har ju dock skapat en svartsjuka hos min fru att jag legat runt efter separationen och hon är orolig att jag ska föredra någon 30-åring framför henne. Så sådana saker gällande tillit behöver vi bygga upp igen och även om vi båda har ambitionen att vara sitt bästa jag mot den andre så är det svårt att veta om vi klarar det. Är som att sluta röka eller vad som, viljan kan finnas men det är svårt att bli av med grundläggande personlighetsdrag och där är vi liksom olika. 

Så jag är rädd att vi snabbt återgår till gamla mönster. Dom tendenserna finns där redan även om vi dom senaste veckorna verkligen försökt anstränga oss och det har känts bra många gånger att vara tillsammans allihopa  Jag har sagt till min fru att jag vill ta det långsamt och börja om på nytt, se det som att vi dejtar. Detta skapar en osäkerhet hos min fru då hon vill känna att jag 100% är öppen för att hitta tillbaka.

Det låter som att du vill tillbaka till din fru och att det är läge för ändringar? Du har ett bra förhandlingsläge. Jag och min man va i en liknande sits som er. Vi älskar också varandra, men behövde ändra en del i relationen för att blåsa nytt liv i den. Vi gjorde alla ändringar som behövdes. Det vill säga gamla inrutade destruktiva mönster är krossade. 
  • Anonym (Dearest)

Tack för alla inlägg!

Jag känner mig väldigt ambivalent inför situationen. Egentligen borde jag vara glad. Att min fru ångrar separationen och säger att hon inte kan känna det hon känner för mig med någon annan är ju precis det jag velat höra hela tiden. Hon är redo att göra förändringar och säger själv att hon varit för hård mot mig. Jag är också villig att göra förändringar och visa att jag tar till mig av hennes perspektiv. 

Samtidigt finns det fortfarande en bitterhet kring hela separationen som jag tyvärr inte kommit förbi än. För min egen del så har hela grejen skapat mer osäkerhet än vad det gjort mig säker på att det ska vara vi för alltid. Innan separationen hade jag inte en tanke på att hitta någon annan eller annat. Nu känner jag mig till viss del sviken och all svartsjuka som varit emellan oss har skadat tilliten till varandra.

Jag känner att jag älskar min fru som person ändå men inte att jag är förälskad på det sättet. Det är så klart svårt att kräva det efter snart 15 år ihop, men det gör mig också osäker om det är så här jag ska känna resten av livet. Är snart 39 år, ska jag ha chans att hitta någon annan så är det väl typ nu. Att vara ihop 15 år till med min fru och sen gå skilda vägar när barnen är stora, då vet jag inte hur kul det är eller vad för status en själv har. Nu har jag haft det lätt för att få dejter och träffa andra och det har så klart också skapat en känsla av att jag kanske kan hitta något som känns ännu bättre. Inte att jag vill ligga runt, det gjorde jag under sommaren och det gav mig inte speciellt mycket. Mer att jag kanske kan hitta någon annan som kan få mig att känna mig 100% hel med. 

Jag vill nog inte ha en ny familj eller skaffa fler barn. Men tänker att varannan vecka-livet till viss del är skönt. Jag är pappa en vecka och sen kan jag ha skoj, träffa kompisar och ha tid att hitta på saker med någon ny den andra veckan. Men också, tänk om jag inte hittar någon bättre än min fru och hon i sin tur skaffar en annan. Då bränner jag broarna.

Vill försöka vara snäll mot mig själv och ge det tid och inte stressa men det är svårt när jag känner en känslomässig press från mig själv att komma fram till ett beslut. 

• Anonym (Förhandlingar)
    Anonym (Dearest) skrev 2024-01-03 11:24:25 följande:

Tack för alla inlägg!

Jag känner mig väldigt ambivalent inför situationen. Egentligen borde jag vara glad. Att min fru ångrar separationen och säger att hon inte kan känna det hon känner för mig med någon annan är ju precis det jag velat höra hela tiden. Hon är redo att göra förändringar och säger själv att hon varit för hård mot mig. Jag är också villig att göra förändringar och visa att jag tar till mig av hennes perspektiv. 

Samtidigt finns det fortfarande en bitterhet kring hela separationen som jag tyvärr inte kommit förbi än. För min egen del så har hela grejen skapat mer osäkerhet än vad det gjort mig säker på att det ska vara vi för alltid. Innan separationen hade jag inte en tanke på att hitta någon annan eller annat. Nu känner jag mig till viss del sviken och all svartsjuka som varit emellan oss har skadat tilliten till varandra.

Jag känner att jag älskar min fru som person ändå men inte att jag är förälskad på det sättet. Det är så klart svårt att kräva det efter snart 15 år ihop, men det gör mig också osäker om det är så här jag ska känna resten av livet. Är snart 39 år, ska jag ha chans att hitta någon annan så är det väl typ nu. Att vara ihop 15 år till med min fru och sen gå skilda vägar när barnen är stora, då vet jag inte hur kul det är eller vad för status en själv har. Nu har jag haft det lätt för att få dejter och träffa andra och det har så klart också skapat en känsla av att jag kanske kan hitta något som känns ännu bättre. Inte att jag vill ligga runt, det gjorde jag under sommaren och det gav mig inte speciellt mycket. Mer att jag kanske kan hitta någon annan som kan få mig att känna mig 100% hel med. 

Jag vill nog inte ha en ny familj eller skaffa fler barn. Men tänker att varannan vecka-livet till viss del är skönt. Jag är pappa en vecka och sen kan jag ha skoj, träffa kompisar och ha tid att hitta på saker med någon ny den andra veckan. Men också, tänk om jag inte hittar någon bättre än min fru och hon i sin tur skaffar en annan. Då bränner jag broarna.

Vill försöka vara snäll mot mig själv och ge det tid och inte stressa men det är svårt när jag känner en känslomässig press från mig själv att komma fram till ett beslut. 

Dearest ')
    Jag tycker då du satsar på att "äta kakan och ha den kvar". Det vill säga ett öppet förhållande. Vad tror du om det?
  • Anonym (Separera)

Mitt råd är att separera. Skild sedan ~10 år barnen var 2,5 och 6 Vid skilsmässan. 

Om frun redan haft dessa tankar och dessutom genomdrivit en skilsmässa är det ingen mening att stanna kvar. Hoppa inte på första bästa för att du känner dig ensam och ev sårad. Med tiden blir det bättre och du kommer se på er relation med helt nya ögon. Om du fortfara känner åtrå efter henne och hon känner likadant kanske det är något att satsa på. Om inte så kanske ni kan ha en bra relation som särbos eller vänner framöver. 

• Anonym (nkpjik)

Jag läste bara trådstarten men JA ge det en chans! Jag ångrar att jag inte gav barnens pappa en chans trots att han och jag är skilda sedan 2001 och jag är gift med en ny och underbar man. 

Men, det ÄR skillnad på att leva med den andra föräldern till ens barn mot någon som inte är det. Min man har tagit dem till sig helt, men iom att även han har barn på annat håll så är det ett jäkla meck ibland, särskilt som han och hans barns mamma inte riktigt kommer överens. 

MEN, ta hjälp, gå i terapi eller läs tillsammans eller var för sig boken 'Du förstör vårt förhållande', den har hjälpt mig och min man massor när vi har haft det tufft.

Ta er tid att dejta, skaffa barnvakt och ägna er åt ER. 

Ge varandra tid att ha egen hobby om ni har det eller skaffa en gemensam. Gör saker ihop som familj och enskilt som par. 

• Fjäril kär
    Anonym (Dearest) skrev 2024-01-03 11:24:25 följande:

Tack för alla inlägg!

Jag skulle råda dig att lyssna på dig själv . Du radar upp många aspekter kring varför det inte längre fungerar med din fru och varför det inte heller kommer fungera i fortsättningen. 

På vilket sätt skulle din fru vara den bästa partnern   när du i samma andetag klart och tydligt inser att hon inte längre är ett alternativ att leva med? 

Din flickvän du haft har ju också fått dig att inse att det finns kvinnor du kan bli kär i, eller hur?  

Och stanna till vid det du skriver om att vara snäll mot dig själv.. vad är det för snällt att stanna i en dysfunktionell relation du vet inte längre är ett alternativ?  Varför är hennes känslor viktigare än dina? - det är ju inte heller snällt... 
  • Anonym (korven)
    Fjäril kär skrev 2024-01-03 19:42:42 följande:
    Jag skulle råda dig att lyssna på dig själv . Du radar upp många aspekter kring varför det inte längre fungerar med din fru och varför det inte heller kommer fungera i fortsättningen. 

På vilket sätt skulle din fru vara den bästa partnern   när du i samma andetag klart och tydligt inser att hon inte längre är ett alternativ att leva med? 

Din flickvän du haft har ju också fått dig att inse att det finns kvinnor du kan bli kär i, eller hur?  

Och stanna till vid det du skriver om att vara snäll mot dig själv.. vad är det för snällt att stanna i en dysfunktionell relation du vet inte längre är ett alternativ?  Varför är hennes känslor viktigare än dina? - det är ju inte heller snällt... 
    Han menar snäll mot sig själv i aspekten att inte hasta fram ett beslut.

Till TS. Låter som du vacklar fortfarande. Men låter ärligt som du resonerar lite som "väljer jag frun vet jag vad jag får, men det är inte tillräckligt. Väljer jag inte från kan jag få nåt bättre, men också inget alls".

Ibland får man ta en leap of faith åt nåt håll. Du kanske får det bättre med din fru, eller bättre utan din fru. Du vet inte.
  • Anonym (Dearest)
    Fjäril kär skrev 2024-01-03 19:42:42 följande:

Jag skulle inte säga att min fru INTE är ett alternativ att leva med. Helt ärligt så tycker jag det är svårt att veta vart ribban ska ligga för hur lycklig man kan förvänta sig att vara i livet.

Jag kände mig aldrig olycklig när jag bodde ihop med min fru, även i dom jobbigaste perioderna. Det är klart jag tyckte det var svårt och påfrestande att vi hela tiden hamnade i samma typ av gräl, och jag kände att jag inte riktigt visste vad min fru önskade av mig. För henne är det väldigt viktigt att jag bevisar för henne att jag älskar henne genom handligar och ord, men jag upplevde också att det hela tiden var lite flytande exakt vad hon önskade. Att mina ansträngningar aldrig räckte till, att det alltid var fokus på det jag inte gjort. Det fick mig att känna mig otillräcklig och ouppskattad. Jag tror att det fick min fru att också känna sig ouppskattad eftersom hon tolkade mina misslyckanden som att jag inte brydde mig tillräckligt.

Sen kommer jag från en familj med missbruk där min mamma och systrar tyvärr är grava missbrukare och att det bagaget också spiller över på min familj emellanåt, även om vi inte bor i samma städer och knappt träffar min familj. Det är en lång historia och behöver nästan en egen tråd. Men ja, det finns utmaningar i relationen med min fru och jag är osäker om vi kan komma förbi allt eller om vi bara hamnar i samma grop igen efter en viss tid. Min fru brukade alltid "hota" med att lämna så fort vi hamnade i tjafs och den tendensen finns kvar även nu, när vi efter seperationen hamnat i tjafs så har det ofta kommit saker som "jag ser ingen framtid emellan oss", "jag bryter kontakten nu", "nu förstår jag varför jag lämnade" osv. Hon kan bli väldigt upprörd och hamna i affekt. Jag förstår att hon reagerar på mina handligar och jag är knappast perfekt, men just den typen av reaktion, eller hot som jag upplever det som, är något som jag verkligen ogillar.  

Så då undrar jag mer om jag är så lycklig jag kan vara? Med den andra tjejen så upplevde jag aldrig det. Det går så klart inte att jämföra ett förhållande som varit i 3-4 månader mot ett som varit i 15 år. Allt blir vardag efter ett tag och alla har vi våra dåliga sidor och det uppstår andra typer av konflikter med vem som. Men jag var liksom väldigt glad i den andra tjejen och hennes sätt att vara kändes lite som motsatsen till min frus. Min fru är allvarlig och brydd, den andra tjejen var lättsam och rolig. Vi kunde umgås på ett sätt som jag saknat med min fru och det får mig att känna att det kanske finns någon annan jag egentligen passar bättre ihop med?! 

Och ja, med snäll mot mig själv, så menar jag att jag ska låta det ta tid och känna efter innan jag tar ett beslut. Känner att jag på något sätt är skyldig barnen att ändå försöka en gång till med min fru bara för att veta, att jag nog skulle ångra det annars. Samtidigt vill jag inte bygga upp förhoppningar eller flytta ihop för snabbt och så hamnar vi i samma sits igen och separerar. Nu har vi en bra lösning där vi bor så nära varandra och barnen kan springa emellan. 

Svar på tråden Gå tillbaka till min fru efter separation?