• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • SuziQ

Tråden handlar väl inte bara om stvafel och huruvida det är kränkande att bli rättad. Att bli kränkt e ju völdigt subjektivt. Vissa reagera lite och adra mer...och vissa är väldigt lättkränkta. Jag uplever det som att MAN ej kan skriva ngt på FL utan att någon (nu svär jag jättemycket men skriver inte ner svordomen) väljer att anmäla. Varför anmäls det då? Vad tjänar man på det? Jag är nyfiken?? Nu svär jag ytterligare...och ännu mer.

• Dionadel

Om du förstog innebörden av inlägget trots felstavning, vad spelar det då för roll egentligen hur personen stavat? Är det på stavningen vikten hänger?

• Trinity78
    Dionadel skrev 2006-03-30 13:02:11 följande:
    Om du förstog innebörden av inlägget trots felstavning, vad spelar det då för roll egentligen hur personen stavat? Är det på stavningen vikten hänger?
    Eftersom det är lite respektlöst att inte åtminstonde försöka skriva rätt för att underlätta för sina läsare.
    Reality is a bore
  • Gisse the one and only

Trinity78

Men ingen här inne skriver väl slarvigt för att vara respektlös?

• Junija

Jag kan förstå om man inte tycker det är respektfullt att skriva sms-språk. Men det är väl inte den sortens stavfel som menas?

• Junija

Eller är det svårt att förstå vad som menas om någon skriver diskution istället för diskussion?

• Trinity78
    Gislöv skrev 2006-03-30 13:10:23 följande:
    Trinity78Men ingen här inne skriver väl slarvigt för att vara respektlös?
    Nej, inte medvetet, men jag tycker som läsare att skrivaren kan lägga ner lite mer energi på att skriva ordentligt för att underlätta för mig och andra.
    Reality is a bore
  • Gisse the one and only

Jag håller med Junija när det gäller sms-språk och i övrigt.

• Trinity78
    Junija skrev 2006-03-30 13:17:19 följande:
    Jag kan förstå om man inte tycker det är respektfullt att skriva sms-språk. Men det är väl inte den sortens stavfel som menas?
    Om någon skriver SMS-språk så borde väl ändå den personen vara medveten om den felaktiga stavningen? En person som inte vet att det stavas "diskussion" har ju inte skrivit fel med flit, så jag kan tycka att SMS-språk är värre.
    Reality is a bore
  • Fia Lundbom

Trinity78:

Din kommentar:

"Eftersom det är lite respektlöst att inte åtminstonde försöka skriva rätt för att underlätta för sina läsare."

Jag kan nog med all säkerhet säja att folk i allmänhet försöker skriva så rätt som möjligt.

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!