• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • Jennie med ie

mosterYster, 2 själar en tanke

• Amelié77

Har inte läst tråden men jag läste nånstans en person som ansåg sig lida av "dipprition". Det betydde tydligen depression...ganska svårt att förstå vad personen menar när stavningen är så pass dålig.

• Junija

mosterYster:

Att skriva vad man tycker om dieter i en tråd om dieter, så diskuterar man fortfarande dieter. Att skriva om dieter i en tråd om stavning handlar inte om stavning och är således felaktigt och hör inte till diskussionen.

Att skriva om stavning i en tråd om dieter... ja vad har stavning med dieter att göra?

• mosterYster

Men den som rättade TS skrev ju int vad h*n tyckte om dieter, utan påpekade sakfel i TS inlägg. INte stavfel, men sakfel, som i sig inte hade med det faktum att TS ogillade dieter att göra...

• Junija

mosterYster:

Om jag skulle skriva en trådstart som handlar om hur bra X's barnvagnar är - jag har en själv osv, så anser jag att en person har sin fulla rätt att skriva om att dessa barnvagnar inte alls är så bra som jag påstår. Att dessa har kraftiga säkerhetsbrister osv.

Det hör ju faktiskt till ämnet... Men vad har stavning med ämnet att göra?
    Eller förstår jag ditt exempel helt fel?

Att kommentera stavningen i en tråd som handlar om andra saker är som att säga att "ditt barns namn är väldigt fult" i en tråd där ts ber om råd ang amning.

• Jennie med ie

Junija, om jag fattar rätt så menar mosterYster istället såhär att du kanske tycker Xs barnvagnar är bra men även skriver nåt om dessa vagnar som inte stämmer (t ex att de väger Y kg när de egentligen väger Z kg). Att då kommentera denna felaktighet är ju att kommentera sakfel, men det handlar inte om själva grunden i ditt inlägg, dvs att du tycker att de är bra.

• mosterYster

Ja, du förstod mitt exempel fel. Jag menade att kommentaren handlade om vissa dieter i sig, medan TS pratade om att dieter öht var förkastligt, utan att egentligen nämna varför.

Stavning kanske inte hör till ämnet egentligen, men om man svarar på inlägget och sedan gör en sidonotering om stavning så är det visserligen OT, men som sagt, hur mycket är inte OT här på FL?

Ska försöka hitta på ett annat exempel...

• Jennie med ie

"Att kommentera stavningen i en tråd som handlar om andra saker är som att säga att "ditt barns namn är väldigt fult" i en tråd där ts ber om råd ang amning."
    Inte samma sak. För hurvida ett namn är fult elelr ej är en smakfråga, att ett ord stavas på ett visst sätt är fakta.

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!