• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • Jessyelina

Jag har inte dysle....i :)
    Men jag skriver alltid slarvfel på datorn. Typ ajg och mne och sånt. Skitjobbigt. Måste börja om från början me lära mig skriva på datorn övningarna man gjorde i högstadiet... Skäms så mycket annars är jag en sådan som rättar andra.

• Obsessed Feelings

Håller också med dig, men orkar oftast inte klaga på dem. Det är jobbigt att läsa en text med en massa stavfel i och speciellt om det inte finns EN enda punkt eller kommatecken emellan.

• Junija

Trinity:

Hur ska man kunna veta om det är en dyslektiker som skrivit inlägget?

• Molly 1974

Jag tycker inte det är något fel i att rätta till ett stavfel, men däremot så beror det på hur man säger det.
    Jag har dyslexi och har svårt för att stava och när jag var lite och gick iskolan mobbade många mig för att jag inte kunde läsa och skriva lika bra som alla andra. Jag fick ofta hör att jag var dum i huvudet av både lärare och elever Lärarna trodde att jag inte brydde mig och att jag sket i att plugga. men så var ju inte fallet jag försökte så gått jag kunde och det tog låånnggtt tid innan jag kunde aceptera (eller hur det nu stavas).

Men hån skrattar man åt stavfelet eller skriver det stavar ju så här ditt pucko eller kan du inte stava eller då tycker jag att det är ett påhopp.

• vika

Jag läste och förstod fullt ut att ni absolut inte ville hacka på oss dyslektiker. Men, det är ju stört omöjligt för er att veta om den som skriver är dyslektiker eller inte. Så det jag undrar är om ni vill att jag ska tillägga att jag är dyslektiker när jag skriver mina inlägg så att ni inte behöver irritera er på just mig.

Jag läser så gott jag kan och jag VILL jättegärna förstå, och jag skriver detta bara för att hitta en lösning som skulle passa er, inte för att irritera er ytterligare.

• MuminMy

inlägg såsom det mosteryster gjorde ovan som endast innehåller *suck* är faktiskt inte heller tillåtna, det är respektlöst och jä-t dålig attityd att komma med sånt, har man inget att tillägga håller man tyst.

Reglerna tillåter inte att man rättar stavfel helt enkelt för att det är inte det denna sajt går ut på, att stava rätt, det är inte heller ER uppgift att utbilda och korrigera andra.

Som jag skrev ovan kan man däremot be om förtydligande om själva budskapet och innehållet gått förlorat pga dåligt språkbruk men då ska det ske med respekt.

/moderatormuminmy som ofta tänker fortfare än fingrarna skriver *ler*
  • vika

Hoppsan, insåg just att det var fler än jag som undrat över hur man ska veta om någon är dyslektiker eller bara slarvig när man läser personens inlägg.
    (Det tog mig så lång tid att skriva inlägget. Jag var nog lite nervös för att stava fel i just det här forumet )

• Junija

Ni som påpekar stavningsfel i diskussionerna; gör ni även det irl, om någon pratar lite dålig svenska, har lite dåligt uttal, stammar etc?

• mosterYster

OK, sorry, men det kändes lite makabert att än en gång få frågan om vi verkligen vill att duslektiker ska hålla tyst... jag menar, hur många gånger har vi sagt att det ABSOLUT inte var någon som påstått något sånt?

Vad jag egentligen argumenterar om i denna tråd är varför man ka få en tillsägelse om man påpekar ett stavfel, medan man kan vräka ur sig nästan vad som helst till en som röker och är gravid och komma undan med det? Samt mobba folk som inte har barn (har inte barn själv, så jag vet hur det brukar vara), för de lär ju inte fatta något öht. Gaaah.

• Mor i maj 06

Jag skulle ha svårt för att umgås med någon som lät som Jerry Williams...

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!