• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • Bonanza
    MuminMy - får man alltså fråga "Kan du förklara lite närmre hur du menar, jag har lite svårt att förstå?" om  man verkligen inte fattar vad en person vill säga? För oj vad mycket skit jag har fått för att jag har gjort just det.
    / Bonanza
  • Jennie med ie

Bonanza, same here. Undrar man vad nån menar så får man förbereda sig på en idiotförklaring..

• Bonanza
    Jennie med ie - ja precis! Eller så är man "elak". När man egentligen bara försöker förstå en text full av syftningsfel och meningsbyggnadsfel. Ofta är inläggen en halv a4 långa också.
    / Bonanza
  • MuminMy

Bonanza och Jennie med ie: Allt hänger ju på HUR man frågar, det kan ju likagärna vara du som är bombad som inte fattar

*varning för övertydliga exempel*

1. Ärligt, när du skriver så förbannat dåligt kan du ju inte räkna med att vi ska fatta vad du menar, kan du inte skriva på ren svenska?

2. För att undvika missförstånd vill jag bara kolla om du alltså menar att A slår B för att C är högre? Eller menar du att C är kortare?

1 får du varning för, 2 är helt okej.

/my - sjalmamma och effellare
  • Jennie med ie

2 är ofta inte helt OK för den som man riktar det till...

• Bonanza

MuminMy - ja, det kanske är ok för moderatorerna, men man får påhopp och skit för det i tråden, och då tappar man ju lusten att ens försöka förstå.

/ Bonanza
  • MuminMy

Jag kan ju bara svara för hur reglerna är

Sitter på jobbet så jag kan inte hänga här mer, hoppas ni får en bra dag!

/my - sjalmamma och effellare
  • ming

Jag tycker att det är skitsvårt att förstå många som skriver fel på det klassiska ordet enda/ända, som vi har pratat lite om tidigare i tråden.
    Ex 1 "Det ända jag vill ha är....." ????? Ibland kan jag behöva läsa flera gånger innan jag förstår. Jaha, det ENDA du vill ha är alltså.......!
    Ex 2 (som jag läste idag) "Han har inte många järnceller." Nä, vem har ett fängelse hemma?
    Ex 3 "Jag vill så järna." Kan nog behöva läsas flera gånger innan jag förstår att personen menar GÄRNA.

Är det fel att säga ifrån i såna situationer? Man underlättar ju både för den som skriver till nästa gång och för de som läser.

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!