• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • smultronbubbla

Jennie

Ja, men då får man räkna med att alla inte håller med.

• Jennie med ie

smultronbubbla, nej vad säger du?? jag hade räknat med att alla skulle hålla med mig????
    Men ärligt, har jag ens insinuerat att jag förväntat mig bara medhåll??

lilla mej, som sagt, om man inte vet att man stavar ett ord fel kan man rimligen inte be om hjälp med det heller även om man kanske velat ifall man vetat *s* Men nej, det är svårt att veta om personen vill det eller ej, det är just därför det inte ska sägas när som helst, hur som helst osv.. Fingertoppskänsla, om man nu väljer att ö h t säga nåt.

• smultronbubbla

Jennie

Ja du, inte vet jag

• Blåkråka

Man kan ge konstruktivkritik till en dyslektiker tills man spyr, men det går ändå inte in. Det är som att säga till en blind att det är blå, det är röd och minns nu vilket färg det heter och är!!!!! Och om du inte ser det nästa gång så är du nog bra korkad!

• giz

kanske time att påminna att det inte är så noga med stavningen så länge första och andra bokstaven är på rätt plats

Itne så ngoa med stangevnin?

Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord såtr i, det enda som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls.
    Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet.

Många har frågat om just den här undersökningen och här kommer en länk till DN (dagens nyheter)där detta tydligen varit publicerat.
    www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=183415&previousRenderType=6

När du tittar på dina båda tassar, behöver du bara besluta dig för vilken som är den högra sedan kan du vara säker på att den andra är den vänstra.
    -Nalle Puh

Publicerad 18 september 2003 11:11
    Bkasotvsodnrnig sknaar bydetslee
    ldnoon. För nvärrandae cikrulraer på ntäet flöjande e-berv för spkråitnessrerdae: "Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står, det enda som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet." Den som beömadr sig om att gröa vdirae efertfrosknngiar kan srpåa klälan: Richard Shillcock och Padraic Monaghan fårn uvniresitteet i Endibuhrg. Dreas sutdie "Running head: Sublexical units and the split fovea" pbluiecredas tgdiriae i år och inenhllåer sväål udnrebara ctiat ("att identifiera ett ord för lexikal bestämning eller benämning behöver inte nödvändigtvis kräva en full specificering av all information gällande bokstavspositionerna") som fntaaisgegande bgrepep ("förbryllningseffekten").

Rppoatren, som banld anant kan vraa av vkit för fronskignen kirng dslyxei, fnins att lsäa på www.warwick.ac.uk/~pssbab/papers/lcp.pdf (obs - rtstatävad!).
    Mungas Lrsason

• Blåkråka

Jag läste untan problem giz inlägg!!!! Men det kan berå på att all text ser ut så där när jag läser

• giz
    hmm nalle phu mitt i?????
    nu fick nog min kopierning spunk iaf
  • Trinity78
    Åsa D skrev 2006-04-11 17:43:15 följande:
    Lilla mej: Helt rätt!!!Är man osäker på hur ett ord stavas, så frågar man själv...
    Det är så intressant att läsa hur ni resonerar. Ni tycker att "vi" gör fel eftersom enligt er så vill inte "alla" bli rättade. Ändå finns det ett antal inlägg i den här tråden som t.ex. det av Splach där de skriver att de faktiskt uppskattar hjälpen. Varför får ni göra såna generaliseringar när inte vi får det?
    Reality is a bore
  • Trinity78
    Blåkråka skrev 2006-04-12 08:05:22 följande:
    Man kan ge konstruktivkritik till en dyslektiker tills man spyr, men det går ändå inte in. Det är som att säga till en blind att det är blå, det är röd och minns nu vilket färg det heter och är!!!!! Och om du inte ser det nästa gång så är du nog bra korkad!
    Tydligen så finns det ju visst de som blir hjälpta av det. Se föregående sida.
    Reality is a bore
  • smultronbubbla

giz

Har läst den där texten förut! Det är ganska otroligt hur man kan läsa den utan problem egentligen

• Blåkråka

smultronbubbla! Nädå, inget kånstigt att man kan låsa sånt man blir van vid det mesta Mina böcker ser ut så innehållsmässigt, vissa dar mer andra dar mindre

• lilla mej

Trinity78 : va vad eller vem ar det jag generaliserar? Eh oss sjalva eller? Jag har ju sagt att endel kanska vill bli hjalpta, men det fragar ju oftast da? Skulle du i arlighetens namn villja bli papekad av nagon frammande manniska(hur snallt de an sager det) om nagot problem du har och som du vet om fast inte bryr dig om sa mycket....tex om man inte kan simma pa ett "riktigt" satt men gor sa gott man kan och trivs med det, skulle du da gilla om en frammande person paperkar att det inte ar ratt?

• Sapho

jag tycker det är tvärtom löjligt att kommentera stavfel..varför då? Onödigt tycker jag i ett öppet forum..lite uthängande..du stavar fel! So what? Vem bryr sig? Äh..

• Blåkråka

Jag ber yrsäkt för mina stavfle, gör det ont i ögonen att läsa så blunda!!
    Länge har jag försökt att memorisera hur eländet ser ut i bokstavskombination, men inte fastnar eländet, är stålt över att jag har kunnat memorisera så mycet kom jag kan i ordväg!!

Ni som klagar över stavfel försök själva memorisera sifferkombinationer i all eveighet!! Samma sak, man jobbar med bildminnet. Försöker minnas hur det ser ut.

• smultronbubbla

Blåkråka

Har du dyslexi? Inget illa menat, bara en fråga, eftersom du beskriver dina stavningsproblem.

Stavningsfel är inte till för att påpekas på internet. Det är ingen skola. Skillnad om folk vill det, om de säger att de har svårt att stava, och tillägger att de gärna vill rättas.

• Blåkråka

smultronbubbla!
    Jupp, jag är dysare, men av den mildare slaget, har träffad de vilka är näst intill analfabeter och skriver+läser på 3e klassnivå eller liknade

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!