• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • mosterYster

Dessutom, MuminMy, jag anser det väldigt respektlöst när någon SVÄR åt mig

• Junija

mosterYster:

Hur vet du om det är en dyslektiker eller inte?

• mosterYster

Det vet jag inte, men jag kan oftast gissa mig fram till att folk som skriver SMS-språk, blandar ihop de/dem, systematiskt skriver fel på ord som princessa osv inte är dyslektiker... och om det SKULLE vara så att jag råkade kommentera en dyslektiker så är jag ju alltid trevlig isf. Vad är det som är så fruktansvärt hemskt?

En sak jag kan tillägga är... att jag faktiskt aldrig kommenterat någons stavning... (utom min mans )

• MuminMy

mosteryster: Kyss f´låt Flört

nu får ni klara er utan mig, jag loggar av !

Ha det gött!

/my - sjalmamma och effellare
  • vika

Jag förstår mosterYster

Jag tänkte först att man kanske kunde föreslå till FL att det fanns en liten ruta eller figur som dök upp vid våra inlägg (som t.ex. frågetecknet jag just kryssade i) som förklarade att man är dyslektiker.
    ...men sedan insåg jag att det kanske vore som att få en "idiot-stämpel" vid varje inlägg ( så skulle jag nog känna i alla fall), så jag tog genast tillbaka idén.
    Och i så fall skulle man ju lika gärna behöva kryssa i rutan "invandrare" "handikappad" eller något liknande som gör att man kan ha svårt att uttrycka sig. Och då är vi ju riktigt illa ute här inne på FL.
    Så, noop. Ju mer jag tänker på det ju mer inser jag att det bästa ni kan göra, ni som irriterar er på felstavningar, är att fråga oss om ni inte förstår vad vi menar när vi skriver tokigt.

• Mor i maj 06

Fast Vika - Du säger att Du är dyslektiker - ändå har Du ett vårdat språk - är det inte det som ts eftersträvar...???

• Junija

Jag har en väninna som har dyslexi. Vissa ord _kan_ hon helt enkelt inte lära sig, hur ofta man än skulle påpeka att det är felstavat. Hon kan stava rätt för stunden, men när hon sedan ska skriva det igen så blir det fel.

Ungefär som att vissa inte kan lära sig höger och vänster riktigt. För vissa _går_ det helt enkelt inte.

• Angelica80

lilla mej: Jodå. Sett flera inne på fl som stavar så illa. men aldrig sagt nåt till dom då jag ej följt trådarna o nämner inga namn här heller Men visst finns det folk som stavar så illa...
    Nåt jag stör mig grymt på är folk som skriver "mejj" och "dejj"... *morr*
    Såg senast för 2 min sen i en annan tråd . ahha

Fia Lundbom: Nej det vet jag inte. Har aldrig antytt att de skulle det heller. Sa bara att om "JAG stavade så dåligt skulle jag bli glad om nån rättade mig".
    Men kanske de skulle stava bättre.
    Jag påpekar istort sett aldrig utan ifrågasätter kanske nåt ord jag inte fattar.
    Och ja jag klickar förbi om jag tycker det är jobbigt att läsa. OFTAST. Men när det är en intressant tråd o peronen skriver så illa hela tiden så är det ju jobbigt. man vill ju kunna läsa det med =)

• Angelica80

Shit. Den här tråden RUSAR ju iväg *s*
    Så svarar jag inte om nån kommenterar nåt jag skrivit så bli inte sura. orkar bara inte gå tillbaka alla sidor o kolla framöver *s*

• vika

Mor i maj. TACK!!! (de där orden värmer en stackars dyslektikers hjärta mer än mycket annat) Jag var nog lite nervös för att stava fel här inne, så jag ansträngde mig ordentligt!!

Jag är ju dessutom journalist (hur puckad är man om man väljer att bli journalist när man är dyslektiker??!!! ) så jag är nog rätt van vid att uttrycka mig på ett någorlunda vårdat språk.

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!