• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • MuminMy

i samtliga fall ovan tycker jag inte man ska säga till, det framgår ju ändå av sammahanget vad som menas och jag tror att det är vi spårknördar som reagerar lite starkare än vad gemene man gör.

Mig får du jättehjärna rätta dock

/my - sjalmamma och effellare
  • Mary Cherry

Har bara läst ts, men det var en av de bästa frågorna jag har sett här! *applåderar* Finns inte mycket som är så störande som stavfel och särskrivningar.

• vika

Jag förstår att ni tycker att det är irriterande. Men undrar, vi som verkligen ÄR dyslektiker, vill ni att vi ska lägga till det vid varje inlägg så att ni slipper irritera er på just oss?

(menar faktiskt inte att låta så "drypande ironisk" som det kanske låter)

• Junija

vika:

...skulle vilja lägga till denna fråga till ditt inlägg:

Eller ska de sluta skriva sina åsikter?

• Trinity78

Men seriöst! Snälla, läs vad det är vi skriver! Eller vill ni helt enkelt inte förstå?? Vi säger ju att vi inte vill hacka på dyslektiker eller hacka på nån i allmänhet! Vi vill ju bara att man ska få kunna vänligt och hjälpsamt påpeka stavfel om det stör förståelsen!!

Reality is a bore
  • TinkyWinky

för det mesta när iaf jag skriver fel. då är det för att man svarar så fort på ett meddelande så att det blir fel .. ja man råkar trycka på fel bokstav på tangentbordet
    men jag rättar inte o varför ska man.. man märker väl oftast om man har skrivit fel..

• Mor i maj 06

Fast det måste ändå vara skillnad mellan att vara dyslektiker och att skriva på "sms" språk? Bruket av "hon" respektive "henne" och "han" och "honom" tycks det råda stor ovisshet om NÄR de ska användas och det kan näppeligen ursäktas med dyslexi...

• TinkyWinky

håller lite mer vika.
    jag menar hur kan man veta vilka som har dyslexi o inte.. man kan ju inte skriva o rätta alla.. sen för till slut så tar ju nån åt sig rejält. så bättre att inte bry sig.

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!