• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • Junija

Kalmarmamman:

Visst kan man säga till, det viktigaste är ju _hur_ man gör det.

Om jag skriver ett inlägg för allas beskådan i en het debatt, där jag påpekar diverse felstavningar i någons inlägg, så ignorerar jag ju personens åsikt och förödmjukar dessutom inläggsskrivaren offentligt.

Om jag däremot skriver ett privat meddelande i all välmening; "Hej, vill bara tala om att dressera stavas med 'e' och inte med 'ä'" så är det acceptabelt.

• Junija

mosterYster:

Och jag skrev ett "EXEMPEL" som grundades på ditt exempel för att du skulle se skillnaden på vad som är relevant i diskussionen.

Vad du skriker förresten

• Trinity78
    Kalmarmamman skrev 2006-03-30 10:25:33 följande:
    Om ingen någonsin säger något hur ska man då veta att man stavar fel? Vill man bara väl, och inte har några översittarfasoner kan man väl få rätta lite stavfel ibland!
    Exakt så tycker vi "språkfacister" också, men FLs redaktion gillar visst inte sånt. Hrmf. Fundersam
    Reality is a bore
  • mosterYster

Hehe, menade inte att bli så högljudd, kände mig bara så väldans missförstådd *snyft*

• Junija

Trinity78:

Men varför måste man påpeka det på plats? Vad är det för fel att skriva privat och "lära" andra hur man stavar korrekt?

• Trinity78
    Junija skrev 2006-03-30 10:54:09 följande:
    Trinity78:Men varför måste man påpeka det på plats? Vad är det för fel att skriva privat och "lära" andra hur man stavar korrekt?
    Visst kan man skriva det i nån gästbok men då blir det ju ännu mer ett personligt påhopp. Om man ändå diskuterar med personen i fråga i en tråd så tycker jag att man ska kunna få flika in att "even stavas även men jag tycker att katter är de bästa husdjuren"
    Reality is a bore
  • mosterYster

Personligen skulle jag känna mig _mer_ generad om någon skrev ett privat meddelande till mig för att påpeka något fel jag gjort i ett inlägg, än om någon svarade, och på slutet la till en kommentar som "förresten, det heter skritt och inte trav när hästen går" (kom inte på något bättre... )

• sandra1984

Jag ser inget fel i att rätta ett stavfel.

Skulle jag stava fel är ni välkomna att rätta mig,hi hi.

Jag kan inte hjälpa att jag tycker att man är jätte känslig om man tar illa upp.
    Om någon stavar mycket fel flera gånger blir jag snabbt irriterad och slutar läsa.

Jag har lite svårt att förstå ibland om man som person är känslig för rättelse eller annat,eller om man lider av dåligt självförtroende inte tål sånt här.

• Junipingla

Trinity78: Förstår din tanke men samtidigt så kan det ju hjälpa fler som envisas med att stava vissa ord fel.

Jag som dagligen ser hur URUSELT ungdomar stavar ser sammanhanget med internet och felstavningar.
    Många ungdomar idag läser inte böcker, de chattar och spenderar tid i communitys istället där många andra stavar lika dåligt så hur ska de kunna lära sig stava rätt?

Nu är ju inte detta ett ungdomsforum men vad jag vill säga är att om man inte bryter trenden så vågar jag inte gissa hur svenska språket misshandlas om 10 år.

• Junija

Trinity78:

Jag tror att få är mottagliga för en rättning i stavning i en diskussion som inte har med stavning att göra. Dessutom uppfattas det mer om förolämpning än välmening.

Att skriva privat (inte gästbok) och vänligt påpeka detta, är betydligt trevligare och visar mer hänsyn emot personen. Om man nu anser att man vill/bör korrigera någons svenska

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!