• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • Junija

Jennie med ie:

"att de väger Y kg när de egentligen väger Z kg" handlar ju fortfarande om vagnen, dvs grundämnet i tråden och det kan vara av vikt för de som läser tråden då de kanske har som krav att en vagn inte får väga mer än Y kilo.

Att föra en diskussion om ett ämne och fortfarande diskutera _ämnet_ även om det hamnar OT tycker jag är helt okej.

Vad gällde namnexemplet; så om en tråd handlar om amning, så har ju faktiskt inte namnet med saken att göra. Lika lite som stavningskommentarer har med de flesta diskussioner att göra.

(Men om namnexemplet var dåligt, så kan vi ändra det till att folk i var och varannan tråd skulle kommentera medlemmarnas avatar: "Har du förresten rättigheten till din avatar?" Det hör inte till diskussionen... Varför ta upp det där det inte hör hemma?)

Och det är väl därför redax valt att inte tillåta kommentarer om stavning Eller vad tror ni?

• Fia Lundbom

Förstår iallafall inte varför vissa ser som sin uppgift att "rätta" - eller snällt påpeka stavfel som faktiskt inte är relevant i en diskussion om något helt annat...

Vill någon lära sig stava bättre kan man ju söka hjälp på annat håll..

• Junija

Att påpeka sakfel är en helt annan sak än stavningsfel. Förstår inte hur man inte kan se skillnaden.

• Jennie med ie

Fia "Vill någon lära sig stava bättre kan man ju söka hjälp på annat håll.. "
    Visst, men om man inte är medveten om att man stavar fel då? Som skriver diprittion eller diskuton osv för att de helt enkelt tror att det stavas så.

• Jennie med ie

Junija, jag tror att nolltoleransen om att påpeka stavning beror på det jag skrev för 24 sidor sen Dvs att gränsdragningen kan bli svår och då är nolltolerans det enklaste sättet.

• Fia Lundbom

Jag tror den som stavar dåligt är medveten om detta....

• Jennie med ie

Fia Lundbom, var så god att tro det Själv tror jag som sagt att hade man vetat att det inte heter deprittion eller medusin eller princessa eller diskuton osv så hade man i de flesta fall inte stavat det så var eviga gång heller...

• mosterYster

Det är väl bara att inse: en del stavar illa, vissa bryr sig inte, andra tycker att det är jättejobbigt.

Kan tro att en som har ett välutvecklat musiköra stör sig mer än en som är tondöv på att någon sjunger falskt. Ni som inte fattar varför vissa av oss blir sååå frustrerade över all dålig svenska: det är väl bara för er att acceptera oss då, vi är ju som vi är...

• Fia Lundbom

Vad jag menar är att de som stavar dåligt med all säkerhet vet om det - och kan då göra någonting åt det, _om de vill_. (Förutom de som inte kan då..pga tex dyslexi)

• Fia Lundbom

Om någon sjunger falskt kan man ju bara stänga av eller gå därifrån - man behöver ju inte gå fram och säja :Du sjunger falskt - såhär är ton A.....

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!