• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • Trinity78
    Fia Lundbom skrev 2006-03-30 14:02:35 följande:
    Trinity78:Din kommentar:"Eftersom det är lite respektlöst att inte åtminstonde försöka skriva rätt för att underlätta för sina läsare."Jag kan nog med all säkerhet säja att folk i allmänhet försöker skriva så rätt som möjligt.
    Hur kommer det sig då att en del skriver så illa?
    Reality is a bore
  • Bonanza

Stavfel i all ära, de är irriterande om något! Men det värsta jag vet är dålig svenska på andra sätt.

Till exempel när man diskuterar med någon som inte kan uttrycka sig. Som har dålig meningsbyggnad, som använder ord på fel sätt, eller där hela texten är full av syftningsfel. Då går det inte att diskutera med personen. Jag förstår helt enkelt inte vad den vill säga. Men ändå, då får man inte fråga eller säga till att texten är luddigt skriven, för då är det elakt? Men hur ska man då göra om man vill förstå en riktigt dåligt skriven text, eftersom frågan i sig kanske är intressant?

/ Bonanza
  • Fia Lundbom

Hur det kommer sig att vissa skriver illa... ?
    Tja - de kanske inte har så lätt för sig när det gäller det svenska språket...
    Vissa är bra på att stava - andra inte.

Bonanza: Om man inte förstår frågan måste man väl få fråga vad det handlar om ? Det är skillnad på att fråga en sån sak än att påpeka att diskusion stavas diskussion.

• Bonanza
    Fia Lundbom - ja, fast man får ju inte det tydligen heller. Tyvärr, för då går man miste om en givande diskussion. Sura miner och påhopp blir resultatet om man frågar vad någon menar.
    / Bonanza
  • MuminMy

Har någon moderator tidigare i tråden förklarat mer utförligt vad som gäller?

/my - sjalmamma och effellare
  • Trinity78
    MuminMy skrev 2006-03-30 14:24:21 följande:
    Har någon moderator tidigare i tråden förklarat mer utförligt vad som gäller? /my - sjalmamma och effellare
    Ja, Patrik himself.
    Reality is a bore
  • MuminMy
    Bra! då går jag och fixar med annat istället
    /my - sjalmamma och effellare
  • MuminMy

Bläddrade tillbaka och läste det nu - det var ju.... hm. kortfattat

Så:

Att skriva ett inlägg där man enbart påpekar "det stavas faktiskt kansKe" och så en röd gubbe är ju inte så snällt - det tror jag vi alla är överens om och sådant ska vi naturligtvis inte tolerera.

Om en medlem har uppenbara problem med att stava (alltså inte stavar fel på enstaka ord av okunskap eller tangentbordsslinteri) är denna person med all sannolikhet medveten om sina problem och har säkert försökt så gott h*n kan. Denna person kanske också brottas med sig själv om att ens våga skriva här - en förflugen kommentar kan då göra att den personen inte vågar skriva något mer. Så även här tycker jag att man kan hålla tyst.

Ibland händer det att personer som i normala fall stavar helt okej (räknar mig själv till den skaran) av någon konstig anledning postar inlägg med ord som är totalt felstavade, oftast upptäcker vi detta och rättar oss själva, annars kanske någon skämtsamt gör det åt oss - och det tycker jag vi får tåla, t.ex. om någon skriver ett inlägg och klagar över hur dåligt gymnasieeleverna i Svergie stavar   och får ett inlägg "var ligger Svergie?" till svar

Diskussioner om stavning och språkbruk i allmänhet, som förs i generella termer är givetvis tillåtna.

Om man får problem med att förstå vad någon menar pga att denne har ett dåligt språkbruk kan man på ett respektfullt sätt be personen förtydliga sig, givetvis då utan att "tårta" personen med stav- och språkfelen.

Nyckelordet är RESPEKTFULLT

Hoppas jag svarat på några av era frågor och att ni med detta blivit lite klokare (klockare höll jag på att skriva *haha*)

Moderator MuminMy - lite språknördig ibland
Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!