• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • Trinity78
    Junija: Jag håller inte med dig där, jag tror att många skulle ta mer illa upp än om man kommenterar i en tråd.
    Reality is a bore
  • Junipingla

Savet var till Junija inte Trinity78. Sorry

• Junipingla

hahaha SVARET, inte Savet (när vi ändå snackar felstavningar)

• mosterYster

Ang. mitt förra inlägg: är det bara påhopp om det gäller stavning? Är det OK att kommentera sakfel? Säg att tråden handlar om dieter: TS skriver att "det är vansinnigt att gå på diet för man går bara upp igen när man slutar" etc etc och "jag skulle aldrig börja med en diet, tex den där GIdieten där man inte får äta några kolhydrater eller Danska rikshospitaldieten där man bara får äta bananer på torsdagar" osv osv osv

Här har vi ju en tråd som handlar om EN sak: TS tycker att det är förkastligt att gå på diet. Är det så fel om någon svarar och kommenterar sakfelen: GI innebär inte att man utesluter kolhydrater, och den där andra dieten innehöll något mer än bananer (är inte säker på vad dock). Det är ju också att påpeka ett fel som TS gjort, även om det inte är just ett stavfel. Är det OK?

• Linda och Fredrik

Om man ska ha rätt att klanka på folks stavning när de kankse har dyslexi eller en läs-och skrivsvårighet. Då borde man ju rent teoretiskt sett kunna säga åt folke med glasögon att lära sig se bättre.....

• Junipingla

mosterYster: Jag svarar JA, det är OK. Herregud, detta är ju ett DISKUSSIONS forum, man måste väl få rätta sakfel om man sitter inne med korrekt info.

Jag kan inte förstå hur man kan anse rättningar av sakfel, stavningar etc är påhopp eller fel. Allt beror ju på HUR man påpekar felet.

• mosterYster

Linda och Fredrik:

TVÅ sakfel

1. Här KLANKAS det inte på stavfel, det PÅPEKAS vänligt!
    2. Ingen har tänkt att kommentera en dyslektikers stavfel. Allt detta står flera gånger längre upp i tråden.

• Jennie med ie

Linda och Fredrik.
    Dels är konstruktiv kritik inte detsamma som att klanka.
    Och dels så skiljs det i tråden på skrivfel som uppenbart beror på läs- och skrivsvårigheter som t ex dyslexi och på skrivfel där personen i övrigt skriver rätt men felstavar samma nyckelord hela tiden t ex.

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!