• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • Junija

Jennie med ie:

Personligen tycker jag att det är jättebra att det är nolltolerans, eftersom jag skulle anse det vara _mer_ störande med folk som ska påpeka andras stavning, än att läsa ett och annat stavfel.

Men visst, jag stör mig också på stavning i vissa fall.

Jag stör mig på särskrivningar t ex. Vissa särskrivningar är så illa så att texten blir oförståelig om man inte läser väldigt väldigt långsamt och prövar sig fram med olika teorier om vad inläggsskrivaren vill ha sagt.

Jag stör mig även på när folk inte gör styckeindelningar, stor bokstav efter punkt et c. Vissa sådana inlägg kan jag erkänna att jag inte läser. Men jag skulle aldrig drömma om att kommentera det i tråden.

OM det är så att inläggsskrivaren i ett sådant fall riktar sig till mig, så skulle jag skriva ett privat meddelande där jag helt enkelt förklarar att jag inte har tid och ork att sätta mig in i vad han eller hon vill få sagt.

Men om denne har tid att skriva om inlägget i t ex word, där man har tillgång till stavningskontroll samt automatiskt får stor bokstav efter punkt, och skicka det till mig, så kan jag svara.

För mig handlar detta mycket om att många känner sig förödmjukade av att någon kommenterar deras dåliga stavning. Vissa tar så illa vid sig att de helt enkelt inte vill fortsätta skriva. Det tycker jag ger en negativ effekt - att man tystar någon. Och som jag skrev, jag tror inte att det hjälper någon till en mer korrekt svenska.

Tycker det är som att jämställa med att påpeka om någon har dåligt uttal eller sluddrar irl, vilket man förhoppningsvis inte gör om det inte är så att man ofta träffar denna person och det är av stor vikt att man inte missförstår varandra.

• Jennie med ie

Junija, ja jag har full förståelse för FLs regel, just pga gränsdragningen. Men tycker som sagt själv det är OK att trevligt och vänligt påpeka stavfel under vissa omständigheter... även om jag inte har för vana att göra det själv.

• Junija

Jennie med ie:

Problemet är väl just att stavningspoliserna oftast påpekar detta när åsikterna går isär. Därav får dessa kommentarer en negativ effekt, även när de är skrivna i all välmening.

• Trinity78
    Fia Lundbom skrev 2006-03-30 12:07:16 följande:
    Förstår iallafall inte varför vissa ser som sin uppgift att "rätta" - eller snällt påpeka stavfel som faktiskt inte är relevant i en diskussion om något helt annat...Vill någon lära sig stava bättre kan man ju söka hjälp på annat håll..
    Jag tycker att det är väldigt relevant om man inte förstår vad personen i fråga försöker säga.
    Reality is a bore
  • Jennie med ie

Junija, jag delar inte den uppfattningen med dig, att påpekanden oftast kommer där det är skilda åsikter. Men visst finns det sämre resp bättre tillfällen och sätt att göra påpekanden på.

• mosterYster

Ni som nu retar er så mycket på inlägg om stavning - hoppa över dem, för enkelhetens skull!

• Junija

Jennie med ie:

Okej, vi har väl olika erfarenheter där.
    Men ja, det finns bra och dåliga tillfällen

• Junija

mosterYster:

Det är väl just det som en person med stavningssvårigheter önskar att du också skulle göra: hoppa över inlägg med stavningsfel om de stör dig, istället för att "störa tillbaka"

• Fia Lundbom

Trinity78

Jo - men det kan väl ändå inte vara så ofta man inte förstår vad personen menar pga stavfel?
    Och om det är så, att man inte fattar, så tycker jag väl att det är OK att fråga vad personen egentligen menar ...

• Junija

Håller med Fia Lundbom; det är _extremt_ sällan som man inte förstår vad som menas.
    Och som sagt de gånger man inte förstår så får man ju fråga.

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!