• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • Yinsan

Vad är det för fel att påpeka om det är ett grovt stavfel?? Min bror har dyslexi och han blir bara glad att någon hjälper honom, iaf inte arg och anmäler någon för detta...
    Tycker också att det är jobbigt att läsa meddelande som bara innehåller a d e o etc...

• Aelwa

Jag säger så här: Varför bry sig!!
    Jag är inte en sån som reagerar på skitsaker, så länge man fattar vad de menar ser jag inget problem

• Gisse the one and only

Yoysen

Men alla är inte din bror.

Det är inte så bra att generalisera.

• ClineE

Jag vet att jag är extremt dålig på att stava...och jag är så himla LAT och fingrarna är så himla mycket för snabba så ibland blir det en stor sörja av allt....och det upptäcker inte jag förrän det är lite sent....Men jag bryr mig inte så mkt. om det.. Vill man förstå vad jag skriver så gör man det, annars får man väl fråga vad jag menar... Och skulle någon anmärka på hur jag har stavat ett ord skulle jag bli glad,.... för jag ser det sällan själv....om det inte är en riktig groda...

• vika

Såg att det var någon som tyckte att det var många som led av dyslexi här inne på fl.
    Vill bara upplysningsvis säga att forskare är relativt överrens om att ungefär 10% av svenska folket har dyslexi (i olika grader).

• Bonanza

Jag är fortfarande förvånad över att det faktiskt är ok enligt FLs regler att fråga vad personen menar ifall den har uttryckt sig luddigt. Så mycket skit som jag har fått för det (artiga frågor!) och så är det ok! Där ser man.

/ Bonanza
  • Gisse the one and only

Bonanza

Haha ursäkta att jag ler lite här. Skickar en kram, Gisse

• Coline

Kickerina,

På ett forum som detta tycker jag att det är viktigt att skriva rätt för att minska missförstånd. Skriver man slarvigt så ökar ju risken för missförstånd. Vissa inlägg här på FL har jag svårt att förstå då de saknar all form av styckeindelning, är fulla av stavfel, särskrivningar och syftningsfel.

Du verkar tycka att stavning är oviktigt, bara budskapet går fram. Men var annars i livet är det oviktigt med utseende? Om man inte kan stava borde man väl vara intresserad av att lära sig hur ord stavas? Eller skall man gå genom livet och bara strunta i det? Hur långt skall det gå, skall man till slut kunna skriva en mening med noll ord rättstavade men såpass förståeligt att den som läser ändå kan lyckas klura ut vad det skall stå?

Alla kan stava fel och slinta på tangentbordet, men jag skulle inte "råka" stava verkligen "värkligen", ännu "enu", diskussion "diskution", ordentligt "ordenklit" etc etc.

Jag vägrar tro att alla de som jag sett stava fel här är dyslektiker, vi kan väl undanta dem från denna diskussion för det måste väl ändå vara en minoritet av alla skribenter här som verkligen har dyslexi.

Om mina barn fick dyslexi så skulle jag inte hindra dem från att skriva på forum etc. (jag har väl aldrig påstått att jag vill förbjuda en viss sorts människor att uttrycka sig i skrift?!)

• Jenny Tom

JAg vet att jag stavar som en kratta men jag har dyslexi i borgan skrev jag alla inlägg i word för att sedan klistra in det i tråden. Men det är krångligt särkilt om man är aktiv i många trådar. Jag försöker se på mina medelande om det är några fel men i bland sliker det igenom sodant som är fel för jag ser inta att det är fel.

Jag tar inte illa upp om någon rättar mig om det görs på ett snyggt sätt men jag kan skriva ett ord 1000 gångerefter varandra rätt (rättstavning) för att 2 min senare stava fel det går inte in i huvudet helt enkelt.

Jag hoppas att jag inte retar någon med min dåliga stavning jag hoppas att folk kan ha översende med hur jag stavar.

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!