• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • missy78

Och VAD spelar det för roll, Coline?!?

• kickerina

Coline

Om dina barn skulle råka ut för dyslexi,skulle dom inte få skriva öppet då ?

• Coline

Jag blir bara förvånad över att folk är så extremt dåliga på att stava, har svårt att tro att alla stavfel går att härleda till dyslexi här på FL.

• kickerina

coline

varför blir du så förvånad?
    du svarade inte på min fråga ang om dina barn skulle råka ut för det tex...hur beter du dej då ?

• jenny23

Coline
    det är ingenting man väljer att ha dyslexi eller nått man hittar på är det du tror?
    För i såfall jag tror folk här på fl är inte på lågstadiet nivån att hitta på såna saker kanske du skulle kunna eftersom du tror andra skulle det.

• ming

ja tycke ba att de e sååååå svårt o läsa såna hära inlägg, folk skriver ju ba såhära för dom e så lata o orkar inte skriva som de värkligen stavas.

Har enbart med lathet/annat (i så fall vad?) att göra.

• Junija

ming:

Jag säger inget om att man inte får reta sig på saken - har ju t o m själv erkännt att jag irriterar mig på särskrivningar och sms-språk

Men, risken är ju att man faktiskt påpekar stavningen för någon som faktiskt inte kan rå för det och då sårar det mer än vad det hjälper och risken är att man tystar ner någon.

Jag tycker det är bättre att låta saken bero, om det inte är en person som man känner väldigt väl och ofta för skriftliga diskussioner med, samt att man _vet_ att denna person _inte_ lider av dyslexi, utan av lathet.

• Junija

Nåja, _erkänt._ Så slipper någon påpeka i onödan...

• Gisse the one and only

Upps! Junija, ajabaja.....

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!