• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • Junija

Trinity:

Vad är det som inte framgår av mina inlägg? Jag frågade om det är okej att påpeka saker som inte är korrekt uttalade irl...
    Precis som du anser att det är okej att påpeka saker som inte är korrekt stavade på nätet, eller hur?

Vad är skillnaden?

Nätet är ju inte någon stavningsskola för de som inte lärt sig korrekt stavad svenska, precis som folk i din omgivning kanske inte tycker det är på plats att du korrekterar deras uttal när de för en diskussion.

Jag anser att FL och andra communitys är ett tillhåll för _diskussioner_ och "tyvärr" så får man stå ut med att alla inte stavar felfritt. Irl kan vi inte heller välja vilka dialekter jag vill lyssna på, vilka brytningar folk använder osv.

• Junija

ming:

Påpekar du sådant för en person du inte känner också?

• ming

Junija-> Ja, på ett fint sätt, typ "jaha, du menar alltså *****".

• jenny23

Vad det gäller mig så vet jag att jag stavar fel och en stor anledning är att svenska är inte mitt modersmål , och självklart tycker jag det skulle vara jobbigt om nån är på mig och ska rätta mig när jag vet att jag har svårt med stavningen.Därför skulle jag inte rätta nån heller , därimot om jag själv vill veta om jag stavar rätt så bruka jag fråga men så länge jag inte gör det så tycker jag att folk kan respektera mig att jag inte är så kunnig när det gäller stavningen.

• Junija

ming:

Exempel på ett ganska typiskt uttalsfel:
    När någon i en diskussion om resor säger Schweitsh istället för Schweiz så frågar du om han eller hon menar "Schweiz" för att du annars tror att han eller hon menar... vad?

• Nennie28

Jag har oftast inga problem alls att läsa ett inlägg fast det innehåller stavfel. Jag läser bara rakt förbi, utan att ens reagera. Förstår man vad som menas så spelar det ju ingen som helst roll.

Värre är det när folk är väldigt otydliga i sina formuleringar, men då är det ju bara att fråga lite snällt vad som menas.

• Gisse the one and only

Återigen så säger Junija det jag tänker.

VAD menar du ming? Påpekar du alltid talfel? Det måste vara ganska drygt att föra en diskussion med en person som hela tiden frågar vad man menar. Du är inte rädd för att de ska tro att du inte fattar?

• Junija

Gislöv:
    Ja, eller som MuminMy så klokt skrev:
    "Allt hänger ju på HUR man frågar, det kan ju likagärna vara du som är bombad som inte fattar "

• ming

Gislöv-> Det beror helt på vad det är för fel.
    Vanligtvis brukar man inte tala så dåligt som man skriver, och då behöver man inte rätta så ofta, eftersom det är lättare att förstå vad personen menar.

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!