• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • Gisse the one and only

ming

Men du vet väl inte om den som talar dåligt, skriver sämre?

De sakerna har ju inte med varandra att göra när du talar med en person.

• Gisse the one and only

ming

Eller du menar kanske att du alltid får en skriven version först och sedan får personen förklara muntligt vad som står och då hänger du med?

• Gisse the one and only

Junija

MyminMy är en smarting

• missy78

Vilken fucked up tråd! Spela roll om folk inte stavar ordentligt! Ibland slinter fingrarna på tangentbordet också or whatever!
    Vem bryr sig liksom!?? Sluta klaga och var glada! Tror minsann det är latmasken i er som gnäller då ni måste traggla igenom ett felstavat ord. Eller? Vari ligger problemet?
    Finns ju så mycket annat att ödsla sin energi på!

Takk å häjj!

• mamyleine

Allvarligt talat ts. Jag tycker det är så jobbigt med pekpinnar på vad jag skrivit när jag inte bätt om dom. Stavningskontroller får man i skolan på nätet är det inte bara lärare som sitter utan personer från hela världen. Vissa har dyslexi som jag och det är inte kul att vid varje inlägg man skriver få lov att tillägga "jag har dyslexi där av eventuella stavfel" tycker inte man ska behöva påpeka sånna saker vid varje inlägg.

Är man på nätet får man faktiskt tåla att alla inte har lätt för sig. Med stavning osv. Dessutom förkortas mycket på nätet också. Ska sånna saker också förbjudas?
    Alla måste skriva till exempel, Med vänliga hälsningar, och så vidare?

Låt folk stava och skriva som dom vill. Så länge det framgår i texten vad någon menar spelar det ingen roll. För även om jag råkar skriva "Sukar i stället för suckar så förstår folk vad jag menar och det är huvudsaken".

• Dionadel

Håller med mamyleine. Det är inte alltid så lätt för alla att stava redigt och det får man ta hänsyn till. Och det är inte för rättstavning folk är på forum, det är innehållet.

Dessutom är det bra med hjärngymnastik, det håller hjärnan i trim

• kickerina

så länge man fattar vad personen i fråga menar så är det väll inget att slösa engeri på...

väx upp va !!

• Coline

Jag håller verkligen med dig TS, här på FL verkar det vara en extremt stor andel som har dyslexi...

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!