• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • Danbala

Fia Lundbom, Junija:

Jepp, nu när jag läst igenom alla inlägg i tråden ser jag också att det _är_ okej att göra stavningskommentarer om det sker respektfullt, (vilket det väl får anses vara när syftet är att hjälpa felstavaren t.ex. hitta info) så jag ska sluta vara upprörd över det.

(Det har nämligen stört mig lite att vara tvungen att känna att jag begår regelbrott (om man följer reglerna ordagrant) när jag gör sådana påpekanden...)

• Danbala

Junipingla:

Jag håller med dig, men uppenbarligen finns det många som _inte_ uppskattar det. Man får la lägga in en signatur som påpekar att man gladeligen tar emot rättelser.

• Fia Lundbom

Junipingla:

Citerar MuminMy - moderator tidigare i tråden:

Reglerna tillåter inte att man rättar stavfel helt enkelt för att det är inte det denna sajt går ut på, att stava rätt, det är inte heller ER uppgift att utbilda och korrigera andra.

Vissa kanske uppskattar att få en rättelse i utbildande syfte - andra gör det inte utan blir förnärmade - det är svårt att veta vem som är si och vem som är så...

• Junipingla

Fia: ja jag kan ju bara utgå från mig själv.
    Personligen så kommenterar jag inte felstavningar i inlägg på forum. Jag kommenterar bara vänligt nära och kära i mail. Däremot skulle ett ord vara så pass felstavat att jag inte förstår vad ordet betyder då frågar jag och har svårt att förstå hur det då kan skapa irritation.

Gravid i vecka 10 med fyran
  • Junipingla

Danbala: Haha så var det faktiskt på ett annat forum :)

Gravid i vecka 10 med fyran
  • Molly 1974

Jag tar det en gång till Varje dag fick jag höra att jag var dum i huvudet du kan ju ingeting, din j*vla CP o.s.v kan in då inte förstå att någon kan känna sig på hoppad när någon rättar en de har ju uppfattat det som om att "kan du inte stava eller"

Själv blir jag glad idag när någon rättar mig men på ett vänligt och välment sett, jag kan t.o.m skratta åt mina fel, men då har jag också kommit lång i mitt självförtroende när det gäller staving och läsning. ( jag är 32 år och det var bara för några år sedan jag kunde ta en rättelse på rätt sätt.

Säger det en gång till varje dag i 9 år fick man höra DU ÄR DUM I HUVUDET; ÄR DU HELT CP: KAN DU INGETING: VARJE DAG tänk er själv och gissa om man får dåligt självförtroende och blir väldigt osäker på sig själv och får svårt att lita på folk även om de bara menar väl.

• smultronbubbla

Molly1974

Låter hemskt det där

Jag tycker inte att ett forum är till för att rätta folks felstavningar. Ingen vet varför personen i fråga stavar fel och en tillsägelse kan få negativa konsekvenser för den som stavat fel.
    Är det så otroligt viktigt att påpeka att någon stavat fel? Så viktigt att man kan såra någon?
    Tror inte det spelar så stor roll om det är en vänlig tillsägelse eller inte. Främmande människor har inte med någon annans stavning att göra.

• Milena Och Ismarm

Jag har problem med stavning och att formulera meningar ....och så är det....och jag är ingen som ser mina stavfel alltså ber heller inte om ursäkt för mina fel jag gör i mina stavningar....!!

Om någon rättar mig i ord och meningar hade jag också blivit förbannad och anmält det! Jag är inte i skolan eller pluggar när jag sitter på Familjeliv!! Huvudsaken att det går att läsa vad jag menar.....!!

• sandra1984

Är det så många som har så kasst självförtroende...
    Eller ännu värre,som gillar att anmäla för minsta sak.

Felstavning kan hända,sånt händer ju....jag skulle aldrig blivit sur om nån rätta mig.
    Töntigt tycker jag...

• Lequisha

Ja felstavningar kan hända, men VARFÖR är det så viktigt att rätta dessa??? Dessutom är det väldigt många som inte läser hela tråden och vad ni vet så kan ju felstavaren ifråga redan fått 20 påpekanden gällande stavningen, och hur kul är det??

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!