• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • Trinity78
    smultronbubbla skrev 2006-04-11 15:55:41 följande:
    trinity78Hennes inlägg strider verkligen inte mot reglerna! Däremot strider man mot fl:s regler om man kommenterar folks stavning...
    Man får inte skriva s.k. "skaffa dig ett liv"-inlägg. Läs reglerna.
    Reality is a bore
  • Junija

Trinity:

Enligt den tolkning jag har av reglerna så är det inget fel på Erikas inlägg. Om hon däremot _enbart_ hade skrivit:

"att folk bara orkar..."
    eller
    "skaffa er ett liv..."

så hade det inte varit okej. Men i detta inlägg så finns en förklaring till varför hon tycker det är onödigt att jaga felstavare och därför så tillför den faktiskt diskussionen något.
    Men som sagt, jag är inte moderator och kan inte säga att jag har rätt, men jag _tror_ att det är så iaf

• miss maple

Ska inte folk som har problem med stavningen tex inte kunna skriva här?
    Dom blir ju inte modigare av att det sitter folk och påpekar deras fel hela tiden

Sen förekommer det ju säkert mycket slarvfel med.

Men som NenniePennie skrev: "så länge man förstår vad som menas så tycker jag att man inte behöver påpeka nåt"

Håller helt med där.
    Att folk bara orkar.

• Jennie med ie

Och skriver man att man inte förstår och frågar vad som menas så blir man dumförklarad och det suckas och ges okvädningsord... Hur man än vänder sig har man röva bak.

• miss maple

Jennie med ie:

Det har du rätt i

• Trinity78
    Erika skrev 2006-04-11 16:10:32 följande:
    Ok, sorry. Jag fick visst inte skriva att språkpoliser borde skaffa sig ett eget liv, det är visst mot reglerna........att vissa bara orkar/E
    Det är ju den nivån det har blivit i den här tråden.
    Reality is a bore
  • smultronbubbla

Trinity

Man får inte kommentera folks stavning. Läs reglerna.
    Dessutom riktade hon sig inte mot en enskild person, så det är inte emot reglerna. dte är ju bara anmäla om man tycker att något är emot reglerna, eller hur?

• Trinity78
    smultronbubbla skrev 2006-04-11 16:42:41 följande:
    TrinityMan får inte kommentera folks stavning. Läs reglerna.
    Jag är väl medveten om vad det står i reglerna. Därför kommenterar jag inte heller folks stavning även om jag skulle vilja. Det är skillnad på att diskutera en regels för- eller nackdelar och på att bryta mot dem i praktiken.
    Reality is a bore
  • smultronbubbla

Ni får säga att det är löjligt att man inte får påpeka folks stavning, men vi få inte diskutera hur löjligt det är just att kommentera folks stavning?

• Trinity78
    smultronbubbla skrev 2006-04-11 16:51:42 följande:
    Ni får säga att det är löjligt att man inte får påpeka folks stavning, men vi få inte diskutera hur löjligt det är just att kommentera folks stavning?
    Självklart får ni det! Håll det bara på en vettig nivå med sakargument och skriv inte såna saker som "skaffa er ett liv", "fattar inte att ni orkar bry er" eller likande.
    Reality is a bore
Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!