• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • kidA

jag rättar folk om de stavar fel. jag tycker det är otroligt irriterande med folk som tror att saker stavas på ett visst sätt. nej det heter inte straxt liksom... jag har försökt få en av mina vänner att förstå det i flera år men det går ju inte in! klart jag måste fortsätta tjata då ju!

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • Lequisha

Kanske ska påpeka för kidA att man börjar en mening med stor bokstav då....

• kidA

fast det är fult

• kidA

nu pratade vi stavfel och inte stora resp. små bokstäver.

• smultronbubbla

Sandra1984

Men om man vill vara på ett forum med hårdare ton, behöver man ju inte vara på fl. Det finns så många andra forum, där man kan skriva hur som helst.
    För min del är fl:s regler helt underbara! Skönt att man kan anmäla när någon gått överstyr.

• NenniePennie

jag tycker att det är OK att påpeka stavfel om någon inte förstår innebörden av meningen p.g.a. det!! Men om det är ett litet stavfel, t.ex "asså" istället för "alltså".. så tycker jag inte att det är något att bry sig om. Man har väl viktigare saker för sig

• dekad

Stavfel må så vara, i de flesta fall kan man ändå tyda texten utan problem. Däremot om en person har skrivit helt uppåt väggarna, osammanhängande, endast små bokstäver, knappt några punkter eller andra avdelare i meningarna, då blir det bara virrigt och det slutar med att man inte ens orkar ta sig igenom texten. Men det är väl upp till var och en antar jag, det är ju bara att strunta i att läsa om man inte ser vad som står.

• giz

what? tänk på att den som stavar fel kanske är ordblind eller dyslektiker.....
    att påpeka ngns stavning är som att säga: men operera din näsa annars får du inte va med.......

giz är på trolljakt, muhahahaha busted=)
  • dekad

Men tänk om den som stavar fel bara tror att det är rätt stavning då? Men jag kan förstå att det är tröttsamt att man ställer en fråga och alla som svarar anmärker på att man stavat fel. Om man ser att någon redan anmärkt på det kanske man kan hålla sig från att göra detsamma.

Tycker att man ser att fler och fler stavar fel, kan det bero på att fler är dyslektiker idag än förr? Eller att man lätt blir lite slarvig när man ska skriva snabbt på internet/sms? Jag vet att för mig var det rent slarv ett tag, jag skrev fel för att jag tyckte det var smidigast och snabbast, men nu kontrollerar jag så att det jag skriver blir rätt (för det mesta...). Det blir så jäkla krångligt när man ska skriva seriösa saker som ansökningsbrev och rapporter annars

• Brollie

Fast en del ord är inte fel, kanske egentligen, men många ord stavas ju på ett annat sätt på nätet o sms som asså, oxå, tbx!

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!