• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • Jonna i stormen

Jag rättar nog inte i sådan här forum eftersom detta är mer av "pratkaraktär" Vet också att många tar väldigt illa vid sig när man antyder att de inte använder språket korrekt. Tycker däremot att det var lite väl strängt att ge dig en tillsägelse.

Däremot rättar jag nästan alltid dem jag känner när de använder språket fel och jag ser ett mönster som tyder på att de inte vet vad som är korrekt. Drygt tycker en del, skönt tycker andra.

• mosterYster

Det är ju inte så att man tycker sämre om någon som person bara för att h*n stavar/skriver/talar illa. Men den egentliga frågan (läs trådstarten!) var ju varför i hela fridens namn man måste _anmäla_ någon för att den påpekat ett stavfel...? Jaha, så om jag påpekar att någon har fel så riskerar jag att bli anmäld för att den jag korrigerat känner sig påhoppad? Även om jag gör det vänligt?

• Nennie28

mosterYster

Det är ju för att det inte är tillåtet på FL att rätta stavfel.

Jag tycker det är bra att det inte är tillåtet, för annars kanske folk skulle dra sig för att skriva ett inlägg, om man till exempel vet med sig själv att man inte är så bra på att stava.
    Jag tycker det är bättre att man lägger vikten vid det som faktist diskuteras och inte vid stavfel.

• Patrik

Vi ger oss inte in i diskussioner från redaktionens håll, men jag vill ändå påpeka vår syn och hållning i detta ämne.

Först och främst, det är reglerat i villkoren för tjänsten att INTE kommentera språk/stavningar, vilket mynnar i ett resultat av många års erfarenheter att driva stora forum. Låt mig förklara det såhär:

Det finns alltid olika läger i en sådan här debatt som både försvarar och kritiserar alla aspekter, men resultatet visar att det alltför ofta är en utsatt minoritet (som känner sig kränkta). Frågan är då, bara för att det är en minoritet ger det då övriga mer rätt att köra över minoriteten - Nej, självklart inte och därför ska man aldrig tillåta sådana kommentarer som eventuellt kan tolkas kränkande av den som det riktas mot.

Sedan kommer man till den andra delen i vår syn på detta och det rör nätidentiteten. Det är upp till varje medlem och bygga upp en nätidentitet kring sin medverkan och den kan innehålla alla möjliga parametrar i en blandning som att vara tuff, synsk, överdrivande, skämtsam osv. Men det kan också vara hur man skriver, stavar eller uttrycker sig, sammantaget blir det sin nätidentitet, en social stämpel på sin medverkan.

Det är alltså upp till var och en att bilda en nätidentitet med den personligheten man är, påpekar andra att mina uttryck är felaktiga kan alltså jag känna mig kränkt som medlem eftersom jag valt att framträda så i forumet och det är den person jag är. Jag kanske till och med skriver fel avsiktligt för att jag vill vara sådan på nätet, det är helt OK ur vår synvinkel.

Om man har intresse att skapa en mer populär nätidentitet så får man naturligtvis lära sig anpassa till vad andra tycker om. Vill man påverka en debatt har man naturligtvis bättre förutsättningar om man kan föra fram sina åsikter sakligt, med korrekt stavning, utan syftningsfel osv.

Allt handlar om sunt förnuft och god kännedom om netiketten. En van internetdebattör som vill föra fram åsikter och vilja påverka kärnämnet undviker alltid att kommentera språk och stavningar.

/Patrik - Familjelivs redaktion
  • mosterYster

Tja - det sammanfattar väl det hela... utom det faktum att det som jag, TS mfl tycker illa om, är att en kommentar om ett stavfel anses värre än ilskna, nedlåtande och elaka påhopp på en person som gör ett "fel" i andras ögon.

• Molly 1974

Jag har inte läst alla inlägg men jag kan förstå den som anmälde inlägget.
    Jag vet visserligen inte hur du sa till henne / honom att hon/ han hade stavat fel men som jag nämnt tidigare så blev jag väldigt mobbad när jag gick i skolan för att jag hade svårigheter med att läsa och skriva och fick höra dafligen att jag var du i huvudet och tänk er själv att få höra detta i 9 år varje dag, då tar det tid att förstå att om någon rättar en bara menar väl och inte menar att " kan du inte stava ditt pucko"
    Det tog långt tid för mig i alla fall.
    Idag tycker jag inte att det är något fel om någon rättar mig för nu vet jag att de flesta bara menar väl. men det beror också på hur det säger det och på hur de gör det.
    Så snälla försök att förstå att det kan kännar kränkande för den person som stavade fel.

Jag tycker också att det är väl inte hela världen om någon stavar fel eller gör meningsbyggnaden fel huvudsaken är väl att man förstår innebörden,eller??

• Danbala

Fia Lundbom:
    > Om någon sjunger falskt kan man ju bara stänga av eller gå
    > därifrån - man behöver ju inte gå fram och säja :Du sjunger
    > falskt - såhär är ton A....

Ah ja, men på ett forum såhär så samarbetar man ju om att föra diskussioner och debatter, vi vill ju kunna samexistera. Så att påpeka att "det går bättre för dig att hitta info om du istället stavar det 'depression'" skulle snarare vara som att i en orkester påpeka för en medspelare att de är höga på cisset i takt 43...

• Fia Lundbom

Danbala:

Jag tycker självklart att man kan informera den person som stavar fel, och försöker söka något på nätet. Det är ju att hjälpa personen att få fram vad den söker.

Däremot tycker jag inte det är OK (eller rättare sagt onödigt) om man behöver påpeka när någon stavat fel i ett forum, där man ändå fattar vad personen menar. Det har ju inget med själva diskussionen eller ärendet att göra. (Om inte inlägget handlar om stavning förstås..)

• Junija

Danbala:

Att påpeka att det går lättare att hitta rätt info om man stavar ordet rätt är ju en hjälp för inläggsskrivaren att hitta det h*n söker. Det är ju inte ett påpekande för att det är ett stavfel som "enbart" stör texten och läsaren.

• Junipingla

Men jag förstår inte problemet?

Om jag envisas med att stava verkligen värkligen eller andra klassiska felstavningar varför skulle jag inte tacksamt ta emot om någon vänligen rättade mig? Jag hade tyckt det var pinsamt om jag gick runt och felstavade så uppenbart men ingen rättade mig.

Gravid i vecka 10 med fyran
Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!