Vi ger oss inte in i diskussioner från redaktionens håll, men jag vill ändå påpeka vår syn och hållning i detta ämne.
Först och främst, det är reglerat i villkoren för tjänsten att INTE kommentera språk/stavningar, vilket mynnar i ett resultat av många års erfarenheter att driva stora forum. Låt mig förklara det såhär:
Det finns alltid olika läger i en sådan här debatt som både försvarar och kritiserar alla aspekter, men resultatet visar att det alltför ofta är en utsatt minoritet (som känner sig kränkta). Frågan är då, bara för att det är en minoritet ger det då övriga mer rätt att köra över minoriteten - Nej, självklart inte och därför ska man aldrig tillåta sådana kommentarer som eventuellt kan tolkas kränkande av den som det riktas mot.
Sedan kommer man till den andra delen i vår syn på detta och det rör nätidentiteten. Det är upp till varje medlem och bygga upp en nätidentitet kring sin medverkan och den kan innehålla alla möjliga parametrar i en blandning som att vara tuff, synsk, överdrivande, skämtsam osv. Men det kan också vara hur man skriver, stavar eller uttrycker sig, sammantaget blir det sin nätidentitet, en social stämpel på sin medverkan.
Det är alltså upp till var och en att bilda en nätidentitet med den personligheten man är, påpekar andra att mina uttryck är felaktiga kan alltså jag känna mig kränkt som medlem eftersom jag valt att framträda så i forumet och det är den person jag är. Jag kanske till och med skriver fel avsiktligt för att jag vill vara sådan på nätet, det är helt OK ur vår synvinkel.
Om man har intresse att skapa en mer populär nätidentitet så får man naturligtvis lära sig anpassa till vad andra tycker om. Vill man påverka en debatt har man naturligtvis bättre förutsättningar om man kan föra fram sina åsikter sakligt, med korrekt stavning, utan syftningsfel osv.
Allt handlar om sunt förnuft och god kännedom om netiketten. En van internetdebattör som vill föra fram åsikter och vilja påverka kärnämnet undviker alltid att kommentera språk och stavningar.