• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • smultronbubbla

Jag tycker visserligen inte det är bättre att förlöjliga människor som blir sårade av att få sin stavning kommenterad.

• Åsa D

Folk som har svårt att stava kan tycka att det är lite pinsamt om någon påpekar att man har stavat fel. Men det är väl inte hela världen om det blir lite fel ibland. Måste allt vara så himla perfekt.
    Har man inget annat för sej än att klaga på folks stavning, så måste man ha väldigt tråkigt...

• Trinity78
    smultronbubbla skrev 2006-04-11 17:02:07 följande:
    Jag tycker visserligen inte det är bättre att förlöjliga människor som blir sårade av att få sin stavning kommenterad.
    Ingen har pratat något om att förlöjliga nån annan! Konstruktiv kritik är inte samma sak. Visst, alla kan inte uttrycka sig diplomatiskt men det har aldrig varit tal om i den här tråden att förnedra eller se ner på människor som skriver fel.
    Reality is a bore
  • smultronbubbla

Det är ju bara att läsa ts...

• lilla mej

Asa D: helt ratt! och varfor ens ratta nagon som inte ber om det? Det tycker jag e oforskamt.....

• smultronbubbla

Håller med Åsa D och lilla mej!

Familjeliv är till för att alla ska få uttrycka sin åsikt. Nu är det emot reglerna att kommentera folks stavning, vilket många tycker är bra. Det är bara att acceptera.

• Jennie med ie

"Nu är det emot reglerna att kommentera folks stavning, vilket många tycker är bra. Det är bara att acceptera."
    Vilket ju inte utesluter en diskussion kring det.... Många tycks här i tråden ta för givet att om man tycker att det borde vara OK att på ett snyggt sätt påpeka vissa skrivfel också GÖR det och därmed inte accepterar att följa reglerna... och att om man tycker det är OK att på ett snyggt och konstruktivt sätt uppmärksamma fel så tycker man också det är OK att håna och förlöjliga och att man vill hindra alla utan persfekt svenska att skriva här..

• lilla mej

men vill man ha hjalp sa ber man om det men rattar nagon anda, da ar det ett han, ni kan sitta har att tycka att det ar ratt av er men det ar ju vi som har svart att stava som inte vill ha er hjalp utan att be om den sa vart e problemet?

• Jennie med ie

lilla mej, om man tar alla upplysanden om stavfel som ett hån oavsett vad det gäller så har man nog större problem än bara stavningen..... Det är ju stor skillnad på "kan du inte stava eller, vad är det frågan om? Det heter diskussion förstår du väl??" och "eftersom så många skriver fel så ofta så vill jag bara upplysa om att det stavas disskussion, det kan vara bra att kunna" t ex....

• smultronbubbla

Men nu finns det folk som tar illa upp. Det finns en anledning till att det är emot reglerna. Så otroligt viktigt kan det knappast vara att påpeka ett stavfel va?

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!