• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • Åsa D

Jennie med ie: det kan ju vara så oxå att man tycker att det är jobbigt att inte kunna stava. Det kan ju räcka med att man vet om det själv. Är det så att det är många som påpekar det hela tiden, så skulle jag nog oxå sätta taggarna utåt.
    Det behöver ju inte grunda sej på något annat "större problem" som du uttryckte dej...

• Jennie med ie

Åsa D, det är skillnad på att "påpeka det hela tiden" och uppmärksamma på vissa saker när det är uppenbart att problemet "bara" är att man stavar fel till just det ordet...
    Och jo jag vidhåller att om man tar det som ett hån _oavsett hur och när och vad_ det upplyses om stavfel, då har man nog andra problem också än bara stavningsproblematik.

smultronbubbla, jag kan inte minnas att jag sagt att det är otroligt viktigt...

• lilla mej

jennie med ie: Jag skiter i att jag stavar fel hej och ha, och nej man har inge storre problem om man inte vill bli papekad det. Men daremot vad har folk som maste papeka andras fel for problem, nagon slags "lyssna pa mig for jag ar battre an dig" fasoner? Jag menar vill man inte ha hjalp med stavningen sa ska ingen papeka nagot, vill man ha hjalp sa fragar man.....eller?

• Jennie med ie

Om man inte vet att man stavar ett ord fel ber man knappast om hjälp att stava det rätt heller..

Det är återigen skillnad på att t ex påpeka för nån som visar tydliga tecken på t ex dyslexi att denna stavar dåligt, det vet h*n säkerligen redan att h*n gör, och på att upplysa någon som i övrigt stavar rätt men hela tiden stavar fel på vissa enstaka ord om hur det egentligen stavas.

• Splach

Jag har dyslexi, och förut blev jag ledsen om någon rättade mina fel, men numera så har jag lärt mej att ta nytta av det istället, och pg av det så har jag lärt mej att stava mycket MYCKET bättre..
    När jag gick i skolan, så tyckte lärarna att det var bättre att jag lärde mej att skriva på svenska istället för att ha engelska lektioner, men det fanns ingen spec lärare som kunde hjälpa mej, så det slutade med att jag aldrig har läst ett ord engelska, och har fått svenska hjälp i ca ½ år..
    Så jag blir "enbart" glad om någon försöker hjälpa mej, särskilt gramatiken..

• smultronbubbla

jennie

Nu finns det ju fler än du som skriver i tråden. Uppenbart måste folk tycka att det är viktigt, annars skulle det inte pågå en diskussion om det.
    Det finns ingen anledning att spekulera i varför folk tar illa upp. Nu finns det folk som gör det och det är emot reglerna. Konstigare än så är det inte.

• Åsa D

Lilla mej: Helt rätt!!!
    Är man osäker på hur ett ord stavas, så frågar man själv...

• lilla mej

Kan saga att man VET att man stavar daligt.....

och det spelar ingen roll huuuuur snallt du forsoker saga det, det ar en sak att saga det till sina barn eller familj, men inte till frammande manniskor, vad ar det som ar sa svart att fatta? VI vill inte ha hjalp och vill vi det sa ber vi om det....

• Jennie med ie

smultronbubbla, ja det finns fler än jag i tråden, men det var ett inlägg av mig du besvarade av allt att döma.

lilla mej "Kan saga att man VET att man stavar daligt", ja det skrev jag ju också att man säkert vet ifall man stavar dåligt _rent allmänt_. Men om man i övrigt stavar korrekt men stavar enstaka ord fel på sammma sätt hela tiden vet man antagligen inte om att det är fel.

• smultronbubbla

jennie

Men låt den personen stava fel då. Varför bry sig om att en främmande människa stavar fel?

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!