• Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • lilla mej

varfor ar det ett problem for dig? Jag vet helt saker att jag stavar masssa ord fel hela tiden och det ar inget problem for mig sa varfor ar det ett problem for dig?

• Åsa D

Alla är vi olika. Endel kan tycka att det jättebra att bli rättad om man skriver fel, andra inte.
    Min man har väldigt svårt att stava. Ska han skriva något som någon annan ser,får jag alltid gå igenom och rätta till alla stavfel. Men han tycker det är fruktansvärt pinsamt. Han skäms över att han inte kan stava.
    Det spelar ingen roll hur många gånger jag rättar till ett ord, nästa gång han skriver så är det ändå samma ord som är felstavat...

• Jennie med ie

smultronbubbla. Låt och låt, har jag nån möjlighet att förbjuda det? Har jag ens antytt att jag ville förbjuda det? Nope...
    Men jag ser inte det konstiga i att vilja hjälpa en människa baar för att jag inte känner den...

lilla mej. Återigen: det är skillnad på att stava fel hela tiden, mer eller mindre, och på att annars stava rätt men upprepa en viss felaktighet hela tiden.
    Och jag har inte sagt att det är ett problem för mig, däremot att jag anser att det är helt ok enligt mig att försöka hjälpa nån genom att visa hur det stavas..

• lilla mej

Åsa D ....mmmm jag vet hur det kan va, skulle han uppskatta om en framande manniska papekade detta tror du, och visst som nar jag pratat och skriver engelska sa vill jag jatte garna att min SAMBO rattar mig, for att jag ska lara mig men skulle inte uppskatta om nagon i en affar eller dyl skulle papeka att det inte heter si eller sa....

• smultronbubbla

jennie

Precis, låt den främmande människan stava fel.
    Ärligt talat, hjälpa? Jag tror mest ni stör er på det felstavade ordet och kan därför inte hålla fingrarna i styr.

• Jennie med ie

smultronbubbla, du kan ju tro precis vad du vill, men det jag skriver här är så som det ÄR.
    Ja, jag LÅTER den främmande människan stava fel, jag hade knappast kunnat förbjuda honom/henne ens om jag velat. Och det är ju inte det saken handlar om heller, att man inte ska FÅ stava fel...

• lilla mej

nej det handlar om att man inte vill bli papekad att man gor fle , en gang eller 10000ganger av frammande maniskor...

• smultronbubbla

Japp, då är det bara låta bli att kommentera folks stavning, så blir allt frid och fröjd.

Själv har jag inga problem med att stava, (förutom att fingrarna är för snabba, så ord ofta sätts ihop) men skulle jag ha det och någon skulle påpeka min stavning, skulle jag bli grymt irriterad! det är inte därför jag sitter på fl. Här har alla rätt att ventilera sina åsikter, oavsett om man stavar illa eller skriver perfekt.

• Jennie med ie

lilla mej. "Man vill inte på påpekad" skriver du, jo uppenbarligen finns det de som vill det...

• Jennie med ie

smultronbubbla, det gör jag också.. låter bli att kommentera folk stavning... I alla fall här eftersom jag accepterar reglerna. Men det utesluter som sagt inte att man har div. åsikter om det. och att man har rätt att uttrycka sina åsikter vare sig man stavar bra eller dåligt har som sagt ingen sagt emot....

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!