• Anonym (Nyfiken)

Omskärelse, accepterat?

Jag har en liten undran hur människor egentligen ser på omskärelse på bebisar.. 
    jag och min kille pratade under graviditeten att Våran son ska bli omskuren, för honom som kommer ifrån ett afrikanskt land där det är tradition att bli omskuren är det såklart en självklarhet, jag är lite med 50/50, jag vill dels för att det är lättare att hålla rent men också för att jag själv tycker det ser trevligare ut om man ska tänka lite egoistiskt, men det känns så oaccepterat i Sverige? Jag Har läst och hört många negativa tankar, men det är så vanligt i USA tillexempel 

Så hur ser ni på det? vad är era tankar

• Svar på tråden Omskärelse, accepterat?
  • Cathariiina
    Anonym (Läste jag fel?) skrev 2024-09-06 14:00:23 följande:

Och varför skulle han skaffa förhud, för att sedan kalla det för ett misstag som vi människor måste rätta till? Om vi sen inte vill förstöra hans skapelse, så ska vi straffas?

Är det inte så då att man även bör rätta till guds misstag gällande döttrarna? För vissa tycker ju att döttrar ska könsstympas också enligt guds påbud? 
    Om det vore lagligt skulle ni utföra det med? För det är väl inte bara männen som blev skapade fel?

Jag tycker bara att det är ett så konstigt resonemang, och särskilt av dem som kallar Gud för perfekt. Gud verkar ju inte alls vara särskilt perfekt, när han skapar oss människor så fel hela tiden?

Ja, och just denna fixering vid barns underliv - både flickors och pojkars - som de har i Mellanöstern. Det är skitkonstigt och äckligt. Här tänker vi ju inte ens så. Kommer ihåg på BVC förresten, där var det en Mellanöstern-mamma som jämt höll på och skröt om hur stor penis hennes lille son hade. Jag har aldrig hört något sådant från en västerländsk kvinna. 
  • Meddelande borttaget
  • ClumsySmurf
    Anonym (Läste jag fel?) skrev 2024-09-06 14:00:23 följande:

Och varför skulle han skaffa förhud, för att sedan kalla det för ett misstag som vi människor måste rätta till? Om vi sen inte vill förstöra hans skapelse, så ska vi straffas?

Är det inte så då att man även bör rätta till guds misstag gällande döttrarna? För vissa tycker ju att döttrar ska könsstympas också enligt guds påbud? 
    Om det vore lagligt skulle ni utföra det med? För det är väl inte bara männen som blev skapade fel?

Jag tycker bara att det är ett så konstigt resonemang, och särskilt av dem som kallar Gud för perfekt. Gud verkar ju inte alls vara särskilt perfekt, när han skapar oss människor så fel h'ela tiden?

Det är ju något motsägelsefullt men...

"Gud verkar ju inte alls vara särskilt perfekt, när han skapar oss människor så fel h'ela tiden?

...
    Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem. Gud välsignade dem och sade till dem:
    ...

....
    Och förlåt oss våra skulder 
    liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss. 
    Och utsätt oss inte för prövning 
    utan rädda oss från det onda.
    ....

...
    Berättelsen inleds med att "Herren såg att ondskan på jorden var stor" (1 Mos 6:5). Gud ämnar därför förgöra hela mänskligheten med undantag av Noa, hans hustru, hans tre söner och deras hustrur eftersom Noa var den enda rättfärdiga mannen.
    ...

Det hjälpte tydligen inte, men vi har en anldning att fira påsk.

• Anonym (Usch)
    Anonym (Sjukt) skrev 2024-09-05 16:31:21 följande:
    Men tänk vilket kaos det skulle bli. Upprörda muslimer som anklagar för islamofobi och allt. Se bara på koranbränningarna. 
    Det är inte bara muslimer tyvärr. Judar och vissa kristna med.
    Barnstymparna skulle gå runt med plakat på demonstrationer:

"Min rättighet är att skära småpojkar i underlivet! Rasism att inte få vanställa pojkar!"

"Skär av förhuden, så slipper vi lära pojkbarn att tvätta snoppen, jag som förälder vågar inte prata om den kroppsdelen. Sämre onani och sämre sex i framtiden är en fördel!"

"Gud gjorde fel när h*n skapade min pojke-nödvändigt att rätta till felet, fram med kniven!"

"Jag fick en kroppsdel avskuren, därför är det min rätt att vanställa mina pojkar på samma sätt!"

Det är så sjukt! Det är verkligen att jämföra med att skära bort ögonlocken, en bit av örat eller flickors inre blygdläppar. Ni som är för stympning av friska kroppsdelar, hade ni tyckt att det var okej om min kultur sa att ögonlocken eller örsnibbarna ska skäras bort på nyfödda pojkar? Eller hade ni brytt er om mina barn och velat ha en lag som skyddar barn från att vanställas?
  • Anonym (Smulpaj)
    Anonym (Usch) skrev 2024-09-08 04:16:58 följande:
     hade ni tyckt att det var okej om min kultur sa att ögonlocken eller örsnibbarna ska skäras bort på nyfödda pojkar?
    Det hade jag utan tvekan tyckt. Rasism är inte för mig.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Smulpaj) skrev 2024-09-08 04:20:08 följande:
    Du menar att det skulle vars rasism att tycka att det är fel att skära av barn örsnibbarna om det ingick i min kultur? Att det är rasism att tycka att vissa kulturella inslag är barbariska? 

Jag hoppas att jag missförstår dig.
    Jag har varit emot rasism i hela mitt liv. Det ingår i "Allas lika värde" att ha rättigheten till sin egen kropp. Ingen annan ska ha rätten att vanställa den.
  • Anonym (Smulpaj)
    Anonym (Usch) skrev 2024-09-08 04:47:23 följande:
    Du menar att det skulle vars rasism att tycka att det är fel att skära av barn örsnibbarna om det ingick i min kultur? Att det är rasism att tycka att vissa kulturella inslag är barbariska? 

Jag hoppas att jag missförstår dig.
    Jag har varit emot rasism i hela mitt liv. Det ingår i "Allas lika värde" att ha rättigheten till sin egen kropp. Ingen annan ska ha rätten att vanställa den.
    Anmält
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Smulpaj) skrev 2024-09-08 05:03:31 följande:
    Anmält
    Hahahah varför då? Vad tyckte du var så fel med det inlägget? 
    Du kanske är emot fria diskussioner? Anmäler istället för att svara då du inte har något bra svar.
    Stackars modsen på familjeliv som måste gå igenom okynnesanmälningar!
  • Anonym (Oacceptabelt)
    Anonym (Smulpaj) skrev 2024-09-08 04:20:08 följande:
    Var hade du dragit gränsen? Om sekretet varit att alla barn över 4 kg vid födelsen skulle dödas, hade det varit okej? Någonstans har även du en gräns gissar jag.
  • Anonym (Oacceptabelt)
    Anonym (Oacceptabelt) skrev 2024-09-08 09:01:35 följande:
    Var hade du dragit gränsen? Om sekretet varit att alla barn över 4 kg vid födelsen skulle dödas, hade det varit okej? Någonstans har även du en gräns gissar jag.
    Dekretet
Svar på tråden Omskärelse, accepterat?