• Anonym (Nyfiken)

Omskärelse, accepterat?

Jag har en liten undran hur människor egentligen ser på omskärelse på bebisar.. 
    jag och min kille pratade under graviditeten att Våran son ska bli omskuren, för honom som kommer ifrån ett afrikanskt land där det är tradition att bli omskuren är det såklart en självklarhet, jag är lite med 50/50, jag vill dels för att det är lättare att hålla rent men också för att jag själv tycker det ser trevligare ut om man ska tänka lite egoistiskt, men det känns så oaccepterat i Sverige? Jag Har läst och hört många negativa tankar, men det är så vanligt i USA tillexempel 

Så hur ser ni på det? vad är era tankar

• Svar på tråden Omskärelse, accepterat?
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Det finns omskurna män som får problem och det finns omskurna män som inte får det. Sexuellt kan det t om vara en fördel att vara omskuren för yngre män, ger bättre uthållighet.

Men många får problem när de blir äldre. Förhuden är inte oviktig, den finns av en anledning. Skyddar ollonet. Visst klarar man sig utan, men förhuden bör inte tas bort i onödan. Och absolut inte på små barn, om det inte finns medicinska skäl.

Att det skulle vara mer hygieniskt att vara omskuren är en myt. Tror ni inte att icke omskurna män tvättar sig?

Och självklart får omskurna män barn, de har oftast inte kommit upp i hög ålder än. En 30-åring påverkas inte på samma sätt som en 50-åring eller 60-åring. De som blev omskurna som bebisar har ju heller inget att jämföra med, som någon skrev.

USA är det enda västland där det är vanligare att vara omskuren än att inte vara det, och även där minskar ingreppet. Ca 80 procent av alla medelålders amerikanska män är omskurna, men bara hälften av alla pojkar.

Jag har ofta undrat varför vissa människors gud skapade män med förhud, om det är meningen att den ska tas bort. Hur resonerar de där? Gjorde guden ett misstag? Jag trodde att deras gud var felfri och allsmäktig. 

• JappCoco66

Omskärelse är helt förkastligt och är helt obefogat, finns ingen anledning oavsett att börja skära i en nyfödd bebis kroppsdelar? annat än för rent medicinska orsaker.

Har 0 respekt för de som håller på med detta och krampaktigt ska försvara det med sina patetiska argument vare sej sej de är religiöst knutna eller ej?

Står det inte nånstans i några religiösa sagoböcker att människan är en avbild av gud?.. ska man då vanhedra gud genom att karva i en människa så fort den har fötts..logik?

• Cathariiina
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-09-04 11:52:51 följande:

Jag har ofta undrat varför vissa människors gud skapade män med förhud, om det är meningen att den ska tas bort. Hur resonerar de där? Gjorde guden ett misstag? Jag trodde att deras gud var felfri och allsmäktig. 

Javisst är det jättekonstigt? Och speciellt nu när vi känner till anatomin och förstår detta med förhudens funktion, närverna, körtlarna som producerar smörjmedel... Varför skulle deras gud först skapa detta intrikakta verk, och sedan befalla människan att skära sönder det? Det kräver IQ pingisboll att tro på något sådant, och det är en skandal att den svenska regeringen inte har förbjudit det. Men man får aldrig säga att judar eller muslimer gör något fel, det är bara det det handlar om. 
  • Anonym (Urk)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-09-04 11:52:51 följande:

Det finns omskurna män som får problem och det finns omskurna män som inte får det. Sexuellt kan det t om vara en fördel att vara omskuren för yngre män, ger bättre uthållighet.

Men många får problem när de blir äldre. Förhuden är inte oviktig, den finns av en anledning. Skyddar ollonet. Visst klarar man sig utan, men förhuden bör inte tas bort i onödan. Och absolut inte på små barn, om det inte finns medicinska skäl.

Att det skulle vara mer hygieniskt att vara omskuren är en myt. Tror ni inte att icke omskurna män tvättar sig?

Och självklart får omskurna män barn, de har oftast inte kommit upp i hög ålder än. En 30-åring påverkas inte på samma sätt som en 50-åring eller 60-åring. De som blev omskurna som bebisar har ju heller inget att jämföra med, som någon skrev.

USA är det enda västland där det är vanligare att vara omskuren än att inte vara det, och även där minskar ingreppet. Ca 80 procent av alla medelålders amerikanska män är omskurna, men bara hälften av alla pojkar.

Gud tappade knappast för(ståndet) när han skapade förhuden.

Men vissa tycker att den ska bort i någon religions namn.

Man tycker att ett försvarslöst barn ska utsättas för detta oåterkalleliga ingrepp.
  • Anonym (E)

Min man är från USA, han försökte länge få mig att gå med på omskärelse med sonen, jag vägrade från dag 1 han tog upp det och ett par veckor efter födseln så gav han äntligen upp.

Jag har inte läst hela tråden men du frågar om det är accepterat, nej i Sverige är det inte det, jag är medveten om att det existerar pga all invandring men för svenskar så är det inte acceptabelt

• Anonym (Urk)
    Anonym (E) skrev 2024-09-04 13:58:43 följande:

Min man är från USA, han försökte länge få mig att gå med på omskärelse med sonen, jag vägrade från dag 1 han tog upp det och ett par veckor efter födseln så gav han äntligen upp.

Jag har inte läst hela tråden men du frågar om det är accepterat, nej i Sverige är det inte det, jag är medveten om att det existerar pga all invandring men för svevinskar så är det inte acceptabelt

Vi svenskar håller dock tillgodo och accepterar alla importerade dysfunktionella seder och traditioner.

Detta vet de som kommer hit. De vet att de kan ta för sig utan att något händer.
  • Anonym (Em)

Tycker att det är fruktansvärt när det inte är medicinskt motiverat. Borde inte få vara lagligt! 

Med det sagt så har jag ingen speciell åsikt kring vuxna omskärda män.

• Gullvivor
    halvan skrev 2024-09-02 10:54:51 följande:
    Viktigt? Att könsstympa eller skönhetsoperera spädbarn är verkligen INTE viktigt. 
    I dagens moderna och demokratiska Sverige kan man inte äga en annan människas kropp. Alla har rätt att bestämma över sin egen kropp och att permanent ändra och operera på en annan människa utan medicinsk grund och utan samtycke borde självklart vara olagligt.
    Det skulle aldrig vara tillåtet att tvångsstympa en vuxen mot hens vilja, så hur kan man tillåta det på barn? Förkastligt. Ett övergrepp helt klart.
    Inte viktigt enligt dig men viktigt enligt andra.
    Att något BORDE vara olagligt kan man ju tycka, men att bli så upprörd över att människor gör något som lagen tillåter är så himla korkat. 

Ingen har väl heller påstått att man ska äga andras kroppar. Men faktum kvarstår att man som förälder tar viktiga beslut som rör ens egna barn, tills de blir vuxna (eller iallafall ganska så stora så de kan yttra sig, beroende på vad). Hur kan det vara så svårt att förstå?
  • Tom Araya

Om det inte finns några medicinska skäl så är det ett val och det valet borde ligga hos den individ man sätter kniven i.

Du kan ju själv fundera över om vad du hade tyckt om det var du som fick ditt kön stympat och det var någon annan som bestämde det ovanför ditt huvud...

• chriparkk

Tycker det är sinnessjukt faktiskt och är starkt emot det. Förstår inte hur vuxna människor kan anse att det är okej att göra. Ponera följande:

Kristendomen hittar en uråldrig skrift där det står att det är viktigt att skära av dem inre blygdläpparna på nyfödda flickor. Nu vill den kristna världen börja praktisera detta i Sverige. Skulle du tycka att det var helt i sin ordning? Jag antar att du som de allra flesta skulle tycka att det är helt sinnessjukt och vara starkt emot det. Men av någon anledning så råder det en masspsykos gällande omskräelse på pojkar... 

Dessutom är argumentet att det är renare löjeväckande. Evolutionen har finslipat oss och ser en anledning till att förhuden existerar. Litar mer på evolutionen är religiösa fanatiker.

Svar på tråden Omskärelse, accepterat?