• Anonym (Nyfiken)

Omskärelse, accepterat?

Jag har en liten undran hur människor egentligen ser på omskärelse på bebisar.. 
    jag och min kille pratade under graviditeten att Våran son ska bli omskuren, för honom som kommer ifrån ett afrikanskt land där det är tradition att bli omskuren är det såklart en självklarhet, jag är lite med 50/50, jag vill dels för att det är lättare att hålla rent men också för att jag själv tycker det ser trevligare ut om man ska tänka lite egoistiskt, men det känns så oaccepterat i Sverige? Jag Har läst och hört många negativa tankar, men det är så vanligt i USA tillexempel 

Så hur ser ni på det? vad är era tankar

• Svar på tråden Omskärelse, accepterat?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Sjukt)
    Anonym (Guckosko) skrev 2024-09-05 16:26:46 följande:
    Att visa lite stake, det är vad som behövs.
    Detta borde förbjudas, helst igår.

De som ändå gör det bör få sina stackars barn omhändertagna av myndigheterna.
    Men tänk vilket kaos det skulle bli. Upprörda muslimer som anklagar för islamofobi och allt. Se bara på koranbränningarna. 
  • Anonym (Guckosko)
    Anonym (Sjukt) skrev 2024-09-05 16:31:21 följande:
    Men tänk vilket kaos det skulle bli. Upprörda muslimer som anklagar för islamofobi och allt. Se bara på koranbränningarna. 
    Då får de väl gapa och skrika då, och sen när de stympar sina barn så placerar soc om dem. Då kan de lipa över hur soc är ute efter muslimska barn... som de redan gör. Lipar alltså.

Passar det inte så kan de alltid åka hem.
  • Cathariiina
    Anonym (Guckosko) skrev 2024-09-05 16:26:46 följande:
    Att visa lite stake, det är vad som behövs.
    Detta borde förbjudas, helst igår.

De som ändå gör det bör få sina stackars barn omhändertagna av myndigheterna.
    Ja, detta är ju en fråga där egentligen alla svenskar VET vad som är rätt. Men ingen vågar prata om det. Och därför fortsätter barn som bor inom Sveriges gränser och därför egentligen redan borde vara skyddade från primitiva riter, att drabbas. Jag misstänker att en del av dem kommer att stämma svenska staten när de blir vuxna. 
  • Anonym (Guckosko)
    Cathariiina skrev 2024-09-05 16:38:24 följande:
    Ja, detta är ju en fråga där egentligen alla svenskar VET vad som är rätt. Men ingen vågar prata om det. Och därför fortsätter barn som bor inom Sveriges gränser och därför egentligen redan borde vara skyddade från primitiva riter, att drabbas. Jag misstänker att en del av dem kommer att stämma svenska staten när de blir vuxna. 
    Jo, det kanske de gör. Vi får väl se om man hinner uppleva det...

Barnaga är förbjudet sedan länge, men stympning av barn är tillåtet. Hur galet är inte det?

Som du säger, varför har inte detta vansinne redan förbjudits?
    Det skulle gjorts innan allt för mycket invandring skett från länder där detta är en sed som uppmuntras.
    Minns att jag en gång såg en film där en stackars poken omskars av någon amatör, herremingud så det lilla barnet skrek... jag glömmer det aldrig.

En person i tråden påstår att hennes son bara hade ont en liten stund, det kan hon inte ens tro på själv. Det är ju helt självklart plågsamt även efter att bedövningen släppt.

Sen att bedöva det stackars barnet... den sprutan gör nog fruktansvärt ont också. Jag kan hoppas att dessa föräldrar nekas bedövning hos tandläkaren.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Guckosko) skrev 2024-09-05 15:57:51 följande:

"Om funderingar eller frågor om icke-medicinsk omskärelse uppkommer är det centralt att samtala om barnets rätt att bestämma över sin egen kropp och att man från barnhälsovårdens sida starkt avråder från icke-medicinsk omskärelse."

Källa: www.rikshandboken-bhv.se/pediatrik/uro-genitalt---oversikt/icke-medicinsk-omskarelse-av-pojkar/

Där finns mer att läsa. Speciellt för du***vuden som avser att stympa sina söner.

Ingreppet är smärtsamt för barnet. Lokalanestesi smärtar när det ges och svider i 20?30 sekunder. Efter ingreppet har pojken ont och behöver få smärtlindring i hemmet under några dygn. Ofta är penisen svullen, upp till några veckor. Pojkar som omskärs under förskoleåldern eller senare, kan behöva stanna hemma från förskola eller skola någon vecka, och bör avstå från idrott och bassängbad något längre [14].

Under det första dygnet efter operationen kan det blöda från operationssåret, vilket oftast går att behandla i hemmet med tryckförband. Första veckan efter ingreppet finns risk för infektion i såret, varför det är viktigt att duscha. Ibland krävs behandling med antibiotika [14].

Vid en dansk genomgång av icke-medicinsk omskärelse av pojkar utförda på sjukhus 1996?2003, och följda avseende komplikationer fram till 2011, fann man att var tjugonde pojke drabbats av en betydande komplikation. Förutom tidig blödning eller infektion, gav även narkosen komplikationer. Bestående komplikationer som krävde ny operation var ofullständig förhudsamputation med överskottshud, strikturer (fimosis) och förträngning av urinrörets mynning (meatusstenos) med miktionsbesvär [18]. I en enkät till svenska barnkirurger framkom att alla sett pojkar med komplikationer efter ingreppet [12].
    Gullvivor skrev 2024-09-02 08:55:33 följande:
    Jo, känner man sitt barn så kan man veta det utan att barnet behöver uttrycka själv med ord.

Att slå ett spädbarn är dels olagligt och dessutom inte nödvändigt, finns bara nackdelar. 
    Att omskära är viktigt och att det då bara gör ont en kort tid är såklart bättre än om spädbarnet hade behövt ha ont i en vecka t.ex. Det förstår väl de flesta.
    🤥🤥🤥🤥🤥
  • Anonym (Guckosko)
    ClumsySmurf skrev 2024-09-05 17:00:36 följande:

Ingreppet är smärtsamt för barnet. Lokalanestesi smärtar när det ges och svider i 20?30 sekunder. Efter ingreppet har pojken ont och behöver få smärtlindring i hemmet under några dygn. Ofta är penisen svullen, upp till några veckor. Pojkar som omskärs under förskoleåldern eller senare, kan behöva stanna hemma från förskola eller skola någon vecka, och bör avstå från idrott och bassängbad något längre [14].

Under det första dygnet efter operationen kan det blöda från operationssåret, vilket oftast går att behandla i hemmet med tryckförband. Första veckan efter ingreppet finns risk för infektion i såret, varför det är viktigt att duscha. Ibland krävs behandling med antibiotika [14].

Vid en dansk genomgång av icke-medicinsk omskärelse av pojkar utförda på sjukhus 1996?2003, och följda avseende komplikationer fram till 2011, fann man att var tjugonde pojke drabbats av en betydande komplikation. Förutom tidig blödning eller infektion, gav även narkosen komplikationer. Bestående komplikationer som krävde ny operation var ofullständig förhudsamputation med överskottshud, strikturer (fimosis) och förträngning av urinrörets mynning (meatusstenos) med miktionsbesvär [18]. I en enkät till svenska barnkirurger framkom att alla sett pojkar med komplikationer efter ingreppet [12].
    🤥🤥🤥🤥🤥
    Ja, här har Gullvivor facit som överbevisar hennes försök att förminska lidandet som hon utsatte sin stackars pojke för.
  • Gullvivor
    Anonym (Guckosko) skrev 2024-09-05 16:44:21 följande:
    En person i tråden påstår att hennes son bara hade ont en liten stund, det kan hon inte ens tro på själv. Det är ju helt självklart plågsamt även efter att bedövningen släppt.

Sen att bedöva det stackars barnet... den sprutan gör nog fruktansvärt ont också. Jag kan hoppas att dessa föräldrar nekas bedövning hos tandläkaren.
    Var skrev jag det? Jag skrev första dagen. 

Han hade inte ont under själva omskärelsen då han hade bedövning. När bedövningen släppte så hade han ont hela dagen.. dagen efter hade han inte ont längre (reagerade t.ex inte när han kissade eller sparkade med benen som han gjorde första dagen) - det betyder inte att snoppen var läkt dagen efter utan att den jobbiga smärtan som "tar över" inte längre var kvar. 

Den läkaren vi gick till la bedövningssalva först, sedan bedövningsprutan efter en stund.
  • Gullvivor
    Anonym (Guckosko) skrev 2024-09-05 15:51:49 följande:
    Så du "känner" din bebis och vet att han vill att det ska skäras i hans könsorgan?
    Hur kommunicerar ni det med varandra?

Tänk om han inte ens kommer att vara muslim när han är gammal nog att besluta om sin egen religion?
    Nej, jag vet inte om han vill omskäras. Jag gör det ändå för att jag vill han det bästa. 

Kan man inte vara icke-muslim och samtidigt omskuren, eller vad menar du?
  • Cathariiina
    Gullvivor skrev 2024-09-05 17:19:38 följande:
    Nej, jag vet inte om han vill omskäras. Jag gör det ändå för att jag vill han det bästa. 

Kan man inte vara icke-muslim och samtidigt omskuren, eller vad menar du?
    Din son har rätt att välja sin egen religion när han blir vuxen. Eller att inte ha någon religion alls, för den delen. Så ser vi på det här i Europa, och ska du bo här så måste du anpassa dig till det. 
Svar på tråden Omskärelse, accepterat?