• Anonym (Nyfiken)

Omskärelse, accepterat?

Jag har en liten undran hur människor egentligen ser på omskärelse på bebisar.. 
    jag och min kille pratade under graviditeten att Våran son ska bli omskuren, för honom som kommer ifrån ett afrikanskt land där det är tradition att bli omskuren är det såklart en självklarhet, jag är lite med 50/50, jag vill dels för att det är lättare att hålla rent men också för att jag själv tycker det ser trevligare ut om man ska tänka lite egoistiskt, men det känns så oaccepterat i Sverige? Jag Har läst och hört många negativa tankar, men det är så vanligt i USA tillexempel 

Så hur ser ni på det? vad är era tankar

• Svar på tråden Omskärelse, accepterat?
  • Tom Araya
    Anonym (Sjukt) skrev 2024-09-04 22:45:48 följande:

Det är sinnessjukt att omskärelse på flickor är förbjudet men inte omskärelse på pojkar. Troligvis för att muslimerna ska få som dom vill och politiker vågar inte ifrågasätta detta för då skulle det genast heta islamofobi. 

Judar tillämpar också omskärelse av pojkar.
  • Anonym (Läste jag fel?)
    Anonym (Guckosko) skrev 2024-09-05 11:29:55 följande:
    Vilka mer böcker anser du att det ska vara förbjudet att elda upp?

Tror du inte att barnet lider av smärta efter den fullständigt onödiga operationen? Varför plåga sitt barn i onödan?

Ärlig fråga; tror du att er gud bestraffar er om ni inte stympar era söner?
    Troligare att han bestraffar dom för att de inte är nöjda med det han skapat? De kallar ju honom imperfekt och inte perfekt då. 
  • Cathariiina
    Tom Araya skrev 2024-09-05 14:07:16 följande:
    Judar tillämpar också omskärelse av pojkar.
    Ja, och våra politiker är lika rädda för att stöta sig med judar som med muslimer. Det måste bli ett slut. Det här är nästa sak för regeringen att ta itu med!

Vi måste sluta dalta med alla /uteslutet ord/ folkslag som har bosatt sig här. Vi måste skärpa in i dem, att kommer man till Sverige så gäller Sveriges lagar och regler och människosyn, och i detta ingår bland annat barnets rätt till sin egen kropp - i alla avseenden. Barn måste få slippa både aga, sexuella handlingar (även inom "äktenskap"), onödiga operationer, piercing av örsnibbar, näsa eller andra kroppsdelar o.s.v. tills de blir myndiga.

(OK i fråga om piercing av örsnibbar räcker det kanske med att de uttrycker sin egen önskan om detta vid fyllda 16 år, men en 16-åring är fortfarande så beroende av sina föräldrar, att det inte räcker för att man ska kunna tillåta ett så omfattande ingrepp som omskärelse före tidigast 18 år. Och helst aldrig, såklart.)
  • Anonym (Usch)

Hur är det egentligen?

Visst måste man betala kostnaden för stympningen själv? Och då menar jag inte någon supersubventionerad vanlig VC-räkning utan betala vad det faktiskt kostar.
    Är det enbart ljusskygga läkare som gör detta?

• ClumsySmurf
    Gullvivor skrev 2024-09-02 08:55:33 följande:
    Jo, känner man sitt barn så kan man veta det utan att barnet behöver uttrycka själv med ord.

Att slå ett spädbarn är dels olagligt och dessutom inte nödvändigt, finns bara nackdelar. 
    Att omskära är viktigt och att det då bara gör ont en kort tid är såklart bättre än om spädbarnet hade behövt ha ont i en vecka t.ex. Det förstår väl de flesta.
    sjukt att det inte räknas som barnmishandel som ger kännbart straff
  • Anonym (...)
    ClumsySmurf skrev 2024-09-05 15:04:40 följande:
    sjukt att det inte räknas som barnmishandel som ger kännbart straff
    Det är så tråkigt också, att till och med Svenska kyrkan jamsar med och motarbetar ett förbud. Så är det med DERAS "godhet" och "låten barnen komma till mig"...

De motiverar det på detta vis - snömos, idioti - som om detta skulle vara viktigare än barnets rätt till sin egen kropp???

?I vår kyrka vill vi arbeta för att få bort sådant som kan tolkas som antisemitism eller förakt för det judiska folket och försvara dess rätt till sin historia, sin tro och sina seder??.
  • Anonym (Guckosko)
    Gullvivor skrev 2024-09-02 08:55:33 följande:
    Jo, känner man sitt barn så kan man veta det utan att barnet behöver uttrycka själv med ord.

Att slå ett spädbarn är dels olagligt och dessutom inte nödvändigt, finns bara nackdelar. 
    Att omskära är viktigt och att det då bara gör ont en kort tid är såklart bättre än om spädbarnet hade behövt ha ont i en vecka t.ex. Det förstår väl de flesta.
    Så du "känner" din bebis och vet att han vill att det ska skäras i hans könsorgan?
    Hur kommunicerar ni det med varandra?

Tänk om han inte ens kommer att vara muslim när han är gammal nog att besluta om sin egen religion?
  • Anonym (Guckosko)

"Om funderingar eller frågor om icke-medicinsk omskärelse uppkommer är det centralt att samtala om barnets rätt att bestämma över sin egen kropp och att man från barnhälsovårdens sida starkt avråder från icke-medicinsk omskärelse."

Källa: 
    www.rikshandboken-bhv.se/pediatrik/uro-genitalt---oversikt/icke-medicinsk-omskarelse-av-pojkar/

Där finns mer att läsa. Speciellt för du***vuden som avser att stympa sina söner.

• Cathariiina
    Anonym (Guckosko) skrev 2024-09-05 15:57:51 följande:

"Om funderingar eller frågor om icke-medicinsk omskärelse uppkommer är det centralt att samtala om barnets rätt att bestämma över sin egen kropp och att man från barnhälsovårdens sida starkt avråder från icke-medicinsk omskärelse."

Källa: www.rikshandboken-bhv.se/pediatrik/uro-genitalt---oversikt/icke-medicinsk-omskarelse-av-pojkar/

Där finns mer att läsa. Speciellt för du***vuden som avser att stympa sina söner.

Så den medicinska professionen har tagit officiell ställning emot. Och ändå har regeringen inte förbjudit det? Vad mer behöver de för att få ändan ur vagnen?
  • Anonym (Guckosko)
    Cathariiina skrev 2024-09-05 16:25:15 följande:
    Så den medicinska professionen har tagit officiell ställning emot. Och ändå har regeringen inte förbjudit det? Vad mer behöver de för att få ändan ur vagnen?
    Att visa lite stake, det är vad som behövs.
    Detta borde förbjudas, helst igår.

De som ändå gör det bör få sina stackars barn omhändertagna av myndigheterna.
Svar på tråden Omskärelse, accepterat?