• Anonym (Nyfiken)

Omskärelse, accepterat?

Jag har en liten undran hur människor egentligen ser på omskärelse på bebisar.. 
    jag och min kille pratade under graviditeten att Våran son ska bli omskuren, för honom som kommer ifrån ett afrikanskt land där det är tradition att bli omskuren är det såklart en självklarhet, jag är lite med 50/50, jag vill dels för att det är lättare att hålla rent men också för att jag själv tycker det ser trevligare ut om man ska tänka lite egoistiskt, men det känns så oaccepterat i Sverige? Jag Har läst och hört många negativa tankar, men det är så vanligt i USA tillexempel 

Så hur ser ni på det? vad är era tankar

• Svar på tråden Omskärelse, accepterat?
  • Anonym (69"-man)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-09-01 18:14:32 följande:
    Omskärelse, accepterat?

Jag har en liten undran hur människor egentligen ser på omskärelse på bebisar.. 
    jag och min kille pratade under graviditeten att Våran son ska bli omskuren, för honom som kommer ifrån ett afrikanskt land där det är tradition att bli omskuren är det såklart en självklarhet, jag är lite med 50/50, jag vill dels för att det är lättare att hålla rent men också för att jag själv tycker det ser trevligare ut om man ska tänka lite egoistiskt, men det känns så oaccepterat i Sverige? Jag Har läst och hört många negativa tankar, men det är så vanligt i USA tillexempel 

Så hur ser ni på det? vad är era tankar

Jag är omskuren av medicinska skäl. Nu mera behöver man inte göra det i samma utsträckning som när jag var barn. Men jag är definitivt av åsikten att om omskärelsen inte utförs av medicinska skäl så ska socialtjänsten ta barnen ifrån föräldrarna omedelbart när det upptäcks.
    Detta ska klassas som sadistiskt barnsexbrott. Så är du utvisas efter avtjänat fängelsestraff.
    Så är mina tankar detta.
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2024-09-04 16:47:08 följande:

Om det inte finns några medicinska skäl så är det ett val och det valet borde ligga hos den individ man sätter kniven i.

Du kan ju själv fundera över om vad du hade tyckt om det var du som fick ditt kön stympat och det var någon annan som bestämde det ovanför ditt huvud...

Tillägg:

Jag ser ingen anledning till att det ska vara accepterat att skära i andras kroppar av rent kulturella skäl, om de inte själva har valt det.
  • Tom Araya
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-09-01 18:20:18 följande:
    Förstår! håller helt klart med om att omskärlelse på flickor är oacceptabelt då det påverkar hur dom kissar osv, gör ju ont konstant. Men på killar påverkas dom ju inte på samma sätt?
    Som du kanske vet så finns det flera olika varianter av omskärelse/könsstympning på flickor och den mildaste varianten anses fullt jämförbar med omskärelse på pojkar. I Sverige är all omskärelse/könsstympning av flickor förbjuden i lag, om den inte är medicinskt motiverad.
  • Elin pelin

Det gick en dokumentär för ett antal år sedan om detta. Jag minns främst en amerikansk man som var så besviken på att han var omskuren att han hade tänjt ut huden runt för att ersätta förhuden.
    Tänk efter ett varv till, tror du verkligen att det gagnar din son i längden eller mår han lika bra med förhud? Om han inte vinner något på det, varför göra det? Lättare att hålla rent är inte ett argument för din son i längden, det är ett argument för dig under tiden du ska hjälpa honom. 
    Sen är det inte osexigt med förhud.
    Det är ett permanent ingrepp som du inte kan göra ogjort, är det verkligen nödvändigt?

• Anonym (qwerty)

Barnmisshandel.
    Om ditt barn vill ha en skalpell i kuken när han är 18 så är det fritt fram, men att behöva förklara att man är omskuren för att "pappa var för lat för att lära ut basal hygien" eller "Mamma tyckeden såg finare ut så" är bara äckligt.

Tvättar du dig i underlivet eller har du skurit av dig blygdläpparna för att det är lättare att  hålla rent?

• Anonym (Oacceptabelt)
    Gullvivor skrev 2024-09-04 16:14:16 följande:
    Inte viktigt enligt dig men viktigt enligt andra.
    Att något BORDE vara olagligt kan man ju tycka, men att bli så upprörd över att människor gör något som lagen tillåter är så himla korkat. 

Ingen har väl heller påstått att man ska äga andras kroppar. Men faktum kvarstår att man som förälder tar viktiga beslut som rör ens egna barn, tills de blir vuxna (eller iallafall ganska så stora så de kan yttra sig, beroende på vad). Hur kan det vara så svårt att förstå?
    Korkat?? Det är ju så lagar ändras.

Och ja, man tar viktiga beslut om barnen. Därför är det ju viktigt att inte som du, skada sina barn. Därför hoppas jag det kommer en lag likt den som väl finns i Frankrike om sociala media, men för omskurning - att barnen kan dra sina föräldrar inför rätta för övergrepp om de vill som vuxna.

Du kommer aldrig få medhåll, Gullvivor, på forumet här för att du har låtit könsstympa din son. Du har försökt i många trådar men det blir alltid samma svar du får. 
  • Gullvivor
    Anonym (Oacceptabelt) skrev 2024-09-04 21:32:35 följande:
    Korkat?? Det är ju så lagar ändras.

Och ja, man tar viktiga beslut om barnen. Därför är det ju viktigt att inte som du, skada sina barn. Därför hoppas jag det kommer en lag likt den som väl finns i Frankrike om sociala media, men för omskurning - att barnen kan dra sina föräldrar inför rätta för övergrepp om de vill som vuxna.

Du kommer aldrig få medhåll, Gullvivor, på forumet här för att du har låtit könsstympa din son. Du har försökt i många trådar men det blir alltid samma svar du får. 
    Det är inte skadligt att omskära en pojke och den dag det eventuellt skulle bli olagligt kanske man kan börja provoceras av folk som gör det illegalt på sina barn. 
    Innan dess är det bättre om man håller munnen stängd och fokuserar på ens eget liv. 

"Många trådar" ja men visst.. Detta är första gången jag ens nämner min sons omskärelse som skedde för några månader sedan. Så det där var en lögn, dessutom har jag innan diskuterat omskärelse i en tråd för 2 år sedan och då hade jag ingen son. Jag svarade på frågan trådskaparen hade och har inget syfte öht att få medhåll.
  • Anonym (Sjukt)

Det är sinnessjukt att omskärelse på flickor är förbjudet men inte omskärelse på pojkar. Troligvis för att muslimerna ska få som dom vill och politiker vågar inte ifrågasätta detta för då skulle det genast heta islamofobi. 

• Anonym (Sjukt)
    Gullvivor skrev 2024-09-04 22:15:40 följande:
    Det är inte skadligt att omskära en pojke och den dag det eventuellt skulle bli olagligt kanske man kan börja provoceras av folk som gör det illegalt på sina barn. 
    Innan dess är det bättre om man håller munnen stängd och fokuserar på ens eget liv. 

"Många trådar" ja men visst.. Detta är första gången jag ens nämner min sons omskärelse som skedde för några månader sedan. Så det där var en lögn, dessutom har jag innan diskuterat omskärelse i en tråd för 2 år sedan och då hade jag ingen son. Jag svarade på frågan trådskaparen hade och har inget syfte öht att få medhåll.
    Det kommer tyvärr inte bli olagligt eftersom vi har många muslimer i Sverige. I detta fall går religionen före barnkonventionen för att muslimer inte ska bli kränkta. 
  • Anonym (Usch)
    Gullvivor skrev 2024-09-04 22:15:40 följande:

Håller du munnen stängd och fokuserar på ditt eget liv när idioter, helt lagligt, bränner Koranen? Du är helt obrydd eftersom det är korkat att ifrågasätta lagar?
    Du tycker de som gjorde upplopp är löjliga lagbrytare?

Eller röstar du på partier som tycker det är orimligt viktigt att förbjuda att bränna religiösa skrifter?
Svar på tråden Omskärelse, accepterat?