• Anonym (Nyfiken)

Omskärelse, accepterat?

Jag har en liten undran hur människor egentligen ser på omskärelse på bebisar.. 
    jag och min kille pratade under graviditeten att Våran son ska bli omskuren, för honom som kommer ifrån ett afrikanskt land där det är tradition att bli omskuren är det såklart en självklarhet, jag är lite med 50/50, jag vill dels för att det är lättare att hålla rent men också för att jag själv tycker det ser trevligare ut om man ska tänka lite egoistiskt, men det känns så oaccepterat i Sverige? Jag Har läst och hört många negativa tankar, men det är så vanligt i USA tillexempel 

Så hur ser ni på det? vad är era tankar

• Svar på tråden Omskärelse, accepterat?
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-09-02 23:07:05 följande:

Anonym (Usch) skrev 2024-09-02 11:36:53 följande:

Och Ts funderar förstås på att slicea av de inre blygdläpparna på ev kommande lillasyster? Vissa anser ju det vara "snyggare" och framtida komplikationer är väl att jämföra med manlig omskärelse så klart flickan ska ha en snygg streckfitta som äldre!

Tillåt mig att spy!Kräks

Att det ser trevligt ut är inget argument ditt stolpskott. 

Nej han är inte muslim och jag är inte helsvensk. och vart fan har du fått att jag lägger mig platt ifrån? Jag ville endast veta hur andra såg på det här och som jag skrev tidigare har vi inte bestämt oss och att vi ska diskutera mer. Men dumt jävla forum att fråga sånt om då det för det mesta är 50 åriga kärringar som sitter och ska tycka o tänka om saker dom har 0 koll om. 

och att Anynom Usch sitter och skriver att jag förstås ska slicea en dotter om jag får det, är du sjuk i huvudet? 

tar inte åt mig när ni sitter och skriver att ni ser ner på mig som mamma eller att jag genomgår barnmisshandel. Det är väl lagligt i Sverige av en anledning? :) 

Börjar dock överväga omskärelse nu så ni vet! Har varit i kontakt med läkarhuset och fått mycket bra information! 

Varför är jag sjuk i huvudet när jag gissar att du kommer göra samma på en eventuell dotter som du planerar att göra på din son?
    Varför skulle det vara värre att utsätta en tjej än en kille?

Skär bort dina egna inre blygdläppar istället om du nu så gärna vill stympa någon, men freda din son snälla!
  • Gullvivor
    Anonym (Usch) skrev 2024-09-05 09:43:29 följande:
    Håller du munnen stängd och fokuserar på ditt eget liv när idioter, helt lagligt, bränner Koranen? Du är helt obrydd eftersom det är korkat att ifrågasätta lagar?
    Du tycker de som gjorde upplopp är löjliga lagbrytare?

Eller röstar du på partier som tycker det är orimligt viktigt att förbjuda att bränna religiösa skrifter?
    Öh ja, jag höll mig undan upploppen och anser att det bästa svaret till människor som bränner Koranen är att inte visa den reaktion de är ute efter. 
    Men sedan när politiker föreslår ett förbud så håller jag givetvis med (eftersom jag tycker det borde vara olagligt). 

På samma sätt kan ni engagera er politiskt för ett förbud mot omskärelse istället för att bete er som att man torterat sitt barn bara för att man gör något man själv tycker är rätt + är fullt lagligt.
  • Anonym (expat)
    Anonym (Sjukt) skrev 2024-09-04 22:45:48 följande:
    Omskärelse, accepterat?

Det är sinnessjukt att omskärelse på flickor är förbjudet men inte omskärelse på pojkar. Troligvis för att muslimerna ska få som dom vill och politiker vågar inte ifrågasätta detta för då skulle det genast heta islamofobi. 

Nej, det förbjöds inte tidigare heller. Då när vi inte fåttså många muslimska flyktingar i landet. Då var man rädda för att anklagas för antisemitism.

Finns det något land som tagit risken att anklagas för både antisemitism och islamofobi och förbjudit manlig omskärelse?
  • Anonym (Som jag uppfattat attityderna)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-09-01 18:14:32 följande:
    Omskärelse, accepterat?

Jag har en liten undran hur människor egentligen ser på omskärelse på bebisar.. 
    jag och min kille pratade under graviditeten att Våran son ska bli omskuren, för honom som kommer ifrån ett afrikanskt land där det är tradition att bli omskuren är det såklart en självklarhet, jag är lite med 50/50, jag vill dels för att det är lättare att hålla rent men också för att jag själv tycker det ser trevligare ut om man ska tänka lite egoistiskt, men det känns så oaccepterat i Sverige? Jag Har läst och hört många negativa tankar, men det är så vanligt i USA tillexempel 

Så hur ser ni på det? vad är era tankar

I alla fall har jag sett hävdat i skrift att runt 100-200 barn dör i USA/ år i samband med omskärelse. I Sverige har jag läst om ett fall , och ett fall i Norge.

I och med den mycket stora muslimska migrationen till Sverige från  MENA-länder har förstås antalet omskurna ökat, och så gott som alltid när jag ser en kvinna med minst 3 barn med sig på stan så bär hon hijab, så inte bara själva inflyttningen utan även nativiteten i de grupperna bidrar ju till fler omskurna.

Däremot i den etniskt svenska befolkningen är omskärelse av barn som inte har något medicinskt fel absolut inte allmänt accepterad.

• Anonym (Usch)
    Gullvivor skrev 2024-09-05 09:56:21 följande:
    Öh ja, jag höll mig undan upploppen och anser att det bästa svaret till människor som bränner Koranen är att inte visa den reaktion de är ute efter. 
    Men sedan när politiker föreslår ett förbud så håller jag givetvis med (eftersom jag tycker det borde vara olagligt). 

På samma sätt kan ni engagera er politiskt för ett förbud mot omskärelse istället för att bete er som att man torterat sitt barn bara för att man gör något man själv tycker är rätt + är fullt lagligt.
    Klokt. Då den extrema känsloutspårningen vissa muslimer (de behöver inte ens vara religiösa) uppvisar i samband med bokbål som triggar extremister att bränna böcker. Hade de bara ryckt på axlarna så hade ingen blivit kändis av att bränna koraner, eller tänt på för att få reaktioner världen över.

Så du hade accepterat att sluta stympa fler barn om det blev olagligt?
  • Anonym (Guckosko)
    Gullvivor skrev 2024-09-04 22:15:40 följande:
    Det är inte skadligt att omskära en pojke och den dag det eventuellt skulle bli olagligt kanske man kan börja provoceras av folk som gör det illegalt på sina barn. 
    Innan dess är det bättre om man håller munnen stängd och fokuserar på ens eget liv. 

"Många trådar" ja men visst.. Detta är första gången jag ens nämner min sons omskärelse som skedde för några månader sedan. Så det där var en lögn, dessutom har jag innan diskuterat omskärelse i en tråd för 2 år sedan och då hade jag ingen son. Jag svarade på frågan trådskaparen hade och har inget syfte öht att få medhåll.
    Vill minnas att du piercat en liten dotter också... borde också vara olagligt.
  • Anonym (Guckosko)
    Gullvivor skrev 2024-09-05 09:56:21 följande:

Vilka mer böcker anser du att det ska vara förbjudet att elda upp?

Tror du inte att barnet lider av smärta efter den fullständigt onödiga operationen? Varför plåga sitt barn i onödan?

Ärlig fråga; tror du att er gud bestraffar er om ni inte stympar era söner?
  • Anonym (Oacceptabelt)
    Det är inte skadligt att omskära en pojke och den dag det eventuellt skulle bli olagligt kanske man kan börja provoceras av folk som gör det illegalt på sina barn. 
    Innan dess är det bättre om man håller munnen stängd och fokuserar på ens eget liv. 

"Många trådar" ja men visst.. Detta är första gången jag ens nämner min sons omskärelse som skedde för några månader sedan. Så det där var en lögn, dessutom har jag innan diskuterat omskärelse i en tråd för 2 år sedan och då hade jag ingen son. Jag svarade på frågan trådskaparen hade och har inget syfte öht att få medhåll.
    Det är skadligt i fråga om att du skadar pojken. Och nej, jag kommer inte hålla munnen stängd när man skadar små försvarslösa barn. Eller tyckte du barnaga var i sin ordning innan det uttryckligen förbjöds?
  • Anonym (Oacceptabelt)

Det är skadligt i fråga om att du skadar pojken. Och nej, jag kommer inte hålla munnen stängd när man skadar små försvarslösa barn. Eller tyckte du barnaga var i sin ordning innan det uttryckligen förbjöds?
  • Anonym (Oacceptabelt)

Att skära i små försvarslösa barn utan medicinska skäl är bara helt enkelt moraliskt förkastligt. Det finns inga argument som förmildrar. Inga. Man gör kirurgiska ingrepp utan behov på någon som inte kan säga nej. Det är ett övergrepp i ordets betydelse.

En del saker är gråzoner. Det här är inte det. 

Svar på tråden Omskärelse, accepterat?