• Anonym (Nyfiken)

Omskärelse, accepterat?

Jag har en liten undran hur människor egentligen ser på omskärelse på bebisar.. 
    jag och min kille pratade under graviditeten att Våran son ska bli omskuren, för honom som kommer ifrån ett afrikanskt land där det är tradition att bli omskuren är det såklart en självklarhet, jag är lite med 50/50, jag vill dels för att det är lättare att hålla rent men också för att jag själv tycker det ser trevligare ut om man ska tänka lite egoistiskt, men det känns så oaccepterat i Sverige? Jag Har läst och hört många negativa tankar, men det är så vanligt i USA tillexempel 

Så hur ser ni på det? vad är era tankar

• Svar på tråden Omskärelse, accepterat?
  • Anonym (Mannnennn)

Ni borde läsa mitt ursprungsinlägg där jag var rätt så tydlig. Då hade ni sluppit att svamla. 

Anonym (L) skrev 2024-09-02 12:03:56 följande:

Då har du haft tur. Känsel ja. Men inte som du hade haft om du varit intakt. Du behöver intala dig själv att du är !glad för det", för att det inte går att göra ogjort. Kolla gruppen Bloodstained Men på Fb som sagt, där finns många män som är väldigt, väldigt arga över att deras föräldrar tog beslutet att skära bort en frisk del av deras kropp och de aldrig fick bestämma själva över sitt könsorgan.

Det finns INGEN anledning till att omskära små pojkar. Att det görs i USA är kulturellt och för att läkarna ska tjäna pengar och ingenting annat. 

Jag har varit med några omskurna män och alla har haft något problem kopplat till det. Antingen svårt att få upp den pga ärrvävnad som gör ont när den sträcks, psykiska spärrar, eller så har de helt enkelt inte känt något. Varför ens tänka tanken att utsätta sin son för ett förstört samliv och svårigheter att hitta en partner för att sex aldrig funkar?

Anonym (Oacceptabelt) skrev 2024-09-02 12:10:21 följande:
    Fast det kvarstår ju att du exakt lika gärna hade kunnat göra det på eget beslut som vuxen om du nu såg att det var fördelaktigt mot att inte ha genomgått kirurgin. Det är inget som hade varit försent för dig. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (L) skrev 2024-09-02 12:03:56 följande:

Då har du haft tur. Känsel ja. Men inte som du hade haft om du varit intakt. Du behöver intala dig själv att du är !glad för det", för att det inte går att göra ogjort. Kolla gruppen Bloodstained Men på Fb som sagt, där finns många män som är väldigt, väldigt arga över att deras föräldrar tog beslutet att skära bort en frisk del av deras kropp och de aldrig fick bestämma själva över sitt könsorgan.

Det finns INGEN anledning till att omskära små pojkar. Att det görs i USA är kulturellt och för att läkarna ska tjäna pengar och ingenting annat. 

Jag har varit med några omskurna män och alla har haft något problem kopplat till det. Antingen svårt att få upp den pga ärrvävnad som gör ont när den sträcks, psykiska spärrar, eller så har de helt enkelt inte känt något. Varför ens tänka tanken att utsätta sin son för ett förstört samliv och svårigheter att hitta en partner för att sex aldrig funkar?

Du överdriver lite. Om det vore problem med potensen för alla omskurna män skulle de väl få färre barn osv. Vilket inte stämmer. Det finns väl inga belägg för att t ex amerikanska män eller afrikanska män skulle ha lägre sexdrift och sämre potens än andra män på jorden. 

Jag har spenderat 19 år med en omskuren man och inte upplevt någon skillnad från andra män jag haft tidigare. 

Däremot håller jag med de flesta som tycker att en människa ska få bestämma själv över sin egen kropp. Därmed går det helt bort att omskära minderåriga barn och nyfödda bebisar.

Det handlar inte direkt om några stora pengar i USA heller, eftersom en omskärelse sker på rutin på nyfödda där och det tar max 5 minuter, oftast dag 1 eller 2 innan man åker hem med bebisen. 

Jag är emot omskärelse, men låt oss hålla oss till fakta. Hälsan tiger still heter det ju, så det är klart att de som är nöjda inte går med i några facebookgrupper.
  • Lönnsirap

Jag är helt för omskärelse för människor som VILL det... Men inte för bebisar.

Att göra det i andra kulturer, med andra diskussioner är ju rimligt, men i en svensk kontext blir det bara tråkigt, eftersom vi ju inte har en stark tradition av omskärelse hos majoriteten. 

• Anonym (Lii)

Ser det som ett övergrepp, barnmisshandel!

• baam77

Hur du än vrider och vänder på det så är detta barnet inte ett barn för alltid. När han blir 18 år så kan man göra det om han vill.  

• Anonym (expat)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-09-01 18:14:32 följande:
    Omskärelse, accepterat?

Jag har en liten undran hur människor egentligen ser på omskärelse på bebisar.. 
    jag och min kille pratade under graviditeten att Våran son ska bli omskuren, för honom som kommer ifrån ett afrikanskt land där det är tradition att bli omskuren är det såklart en självklarhet, jag är lite med 50/50, jag vill dels för att det är lättare att hålla rent men också för att jag själv tycker det ser trevligare ut om man ska tänka lite egoistiskt, men det känns så oaccepterat i Sverige? Jag Har läst och hört många negativa tankar, men det är så vanligt i USA tillexempel 

Så hur ser ni på det? vad är era tankar

Ser trevligare ut? Vad ar det for jakla argument? En del tycker det ser trevligare ut med omskurna kvinnor ocksa.

Det ar ett overgrepp pa sma oskyldiga barn. Lat killen bestamma sjalv nar han blivit vuxen.

Ar du svenska och lagger dig helt platt for din kille? Varfor vill han att sonen ska omskaras, ar han muslim?

Vet du varfor det ar sa populart i usa? Jo, det infordes for att gora det svarare for pojkar att onanera, for det var syndigt! Sa USA ar inget att ta efter.

Vad rengoring betr sa har man i Europa och Asien (som inte ar judar el muslimer)  lyckats rengora sina snoppar trots att de inte ar omskurna. Daligt argument.
  • Anonym (Läste jag fel?)
    Gullvivor skrev 2024-09-02 08:55:33 följande:
    Jo, känner man sitt barn så kan man veta det utan att barnet behöver uttrycka själv med ord.

Att slå ett spädbarn är dels olagligt och dessutom inte nödvändigt, finns bara nackdelar. 
    Att omskära är viktigt och att det då bara gör ont en kort tid är såklart bättre än om spädbarnet hade behövt ha ont i en vecka t.ex. Det förstår väl de flesta.
    Omskära är viktigt? Va?!
    Varför omskärs då inte alla svenska barn, om det är viktigt?
  • Anonym (Läste jag fel?)

Okej, alldeles oavsett är det inget barn som ångrar att det inte blev omskuret! Jämför det med risken att han som vuxen önskar att ni inte gjort det.  Lite svårare att göra det ogjort.

• Cathariiina

Det är naturligtvis helt oacceptabelt att göra irreversibla ingrepp på hjälplösa barns kroppar. Jag blir både orolig och äcklad över att du ens frågar. Hur ser du på ditt barn egentligen? Att denna meningslösa, skadliga och primitiva sedvänja är tillåten i Sverige än i denna dag, beror bara på våra regeringars feghet och tröghet. 

• Cathariiina
    Anonym (A) skrev 2024-09-02 06:25:17 följande:

Borde klassas som barnmisshandel världen över

Visst borde det! Men våra politiker är för fega. 
Svar på tråden Omskärelse, accepterat?