Anonym (L) skrev 2024-09-02 12:03:56 följande:
Då har du haft tur. Känsel ja. Men inte som du hade haft om du varit intakt. Du behöver intala dig själv att du är !glad för det", för att det inte går att göra ogjort. Kolla gruppen Bloodstained Men på Fb som sagt, där finns många män som är väldigt, väldigt arga över att deras föräldrar tog beslutet att skära bort en frisk del av deras kropp och de aldrig fick bestämma själva över sitt könsorgan.
Det finns INGEN anledning till att omskära små pojkar. Att det görs i USA är kulturellt och för att läkarna ska tjäna pengar och ingenting annat.
Jag har varit med några omskurna män och alla har haft något problem kopplat till det. Antingen svårt att få upp den pga ärrvävnad som gör ont när den sträcks, psykiska spärrar, eller så har de helt enkelt inte känt något. Varför ens tänka tanken att utsätta sin son för ett förstört samliv och svårigheter att hitta en partner för att sex aldrig funkar?
Du överdriver lite. Om det vore problem med potensen för alla omskurna män skulle de väl få färre barn osv. Vilket inte stämmer. Det finns väl inga belägg för att t ex amerikanska män eller afrikanska män skulle ha lägre sexdrift och sämre potens än andra män på jorden.
Jag har spenderat 19 år med en omskuren man och inte upplevt någon skillnad från andra män jag haft tidigare.
Däremot håller jag med de flesta som tycker att en människa ska få bestämma själv över sin egen kropp. Därmed går det helt bort att omskära minderåriga barn och nyfödda bebisar.
Det handlar inte direkt om några stora pengar i USA heller, eftersom en omskärelse sker på rutin på nyfödda där och det tar max 5 minuter, oftast dag 1 eller 2 innan man åker hem med bebisen.
Jag är emot omskärelse, men låt oss hålla oss till fakta. Hälsan tiger still heter det ju, så det är klart att de som är nöjda inte går med i några facebookgrupper.